Samtale med Gud

Våknet før klokka var fire om natten i dag Far. Jeg drømte fælt igjen. Magen begynte å koke, så jeg måtte på WC og kvitte meg med avfallsstoffer. Morgens rutine som aldri svikter og det er jo bra.

 

 Ute regner det. Jeg hører regndråpene treffer taket og vinden suser. I dag kunne jeg tenke meg å holde meg under den varme dyna. Kroppen er bare halv våken og hjerne likeså. Synd at jeg ikke klarer å sove lenger. Men forpliktelsen kaller og derfor må jeg stå opp etterpå.

Bedre å skrive mine tanker til Deg. Å finne ting jeg kunne være takknemlig for.

Takk for at jeg sov i natt Far uten sovemedisin. Takk for at jeg så dagens lys i dag også selv om akkurat nå er det bare lyslampene som lyser.

Det er meldt bare regn i dag, så jeg tror ikke jeg får glimt av sollyset. Men takk for regnet som vanner jorden Far. Bøndene trenger regn. Det hjelper å smelte kumøkkene som de hadde sprøytet i åkrene i det siste. Det fører til at det blir mindre av den slags vårparfyme som ingen vil ha.

I går hadde vi underholdning på arbeid.

Kledde meg i kjole. Takk for kjolene mine:)

Endelig kunne jeg invitere noen som kunne holde konsert for de eldre og når de eldre koser seg, da koser jeg meg også. Takk for den Far.

Takk også for vaflene og lettsaltet torsk med bacon som jeg fikk smake på arbeid i går.  Takk for hamburger og salat hjemme som jeg spiste til middag. Mye mat det.

Prøvde å sove litt på ettermiddag, men fikk ikke det til selv om jeg var så sliten i hodet. Da fant jeg ut at jeg kunne heller bruke en halv time på trimsykkelen. Det hjalp å forbrenne masse kalorier jeg har fått i meg i går. Pluss at dess mer jeg sykler, dess sterkere knærne mine blir.

Om kvelden Far, var det online bibelstudiet med mine kristne venner. Takk for at du var med oss og takk for alle som var med. Takk for moderne teknologi som hjelper oss å møtes selv om det er bare gjennom skjermen.

I dag er en ny arbeidsdag. Herre, jeg ber for hjelp til å spre glede til de eldre i dag.

Takk for at jeg kan fortsatt jobbe selv om det er ikke en hel dag. Det hjelper med psyken å kunne bidra med noe til samfunnet. Det gir også gjensidig glede.

Takk for at jeg kan fortsatt bruke mine fingre til å skrive selv om de er vonde og stive. Takk for at jeg kan fortsatt lese og se selv om jeg har også smerter i øynene. Øynene som kan fortsatt se den vakre naturen rundt meg.

 Takk for at jeg kan fortsatt høre lyder. Høre din røst og mennesker rundt meg.  

Selv om jeg har smerter i kroppen, jeg kan fortsatt bevege meg og jeg er takknemlig særlig når jeg ser mange eldre som har problem med å bevege seg.

Smakssansene mine fungerer utmerket i hvert fall og det er jo bra for jeg har mye glede å kunne smake på ulike matretter.

Takk for mannen min som har arbeid på sjøen som sender fine bilder av soloppganger og solnedganger. Tenkt å ha en så snill mann som jeg har. Takk for han Far. Jeg vet at han elsker meg så inderlig og jeg elsker han også mye Far.

Takk også for at Du har velsignet meg med barn og barnebarn og for kjærligheten oss imellom. Forresten takk for mitt fjerde barnebarn som har bursdag i dag.

Takk også for mine søstre og ukentlig online chat med dem. I disse vanskelig tider er familie god å ha. Takk for at Du holder øye med dem Far. Du holder øye med oss alle sammen. Takk for velsignelser hverdag som Du lar oss få. La oss være til velsignelse for andre også Far. Takk så lenge og vi holder kontakten ikke sant?

Bruker du å ha samtale med Gud?

13 kommentarer
    1. Så fint skrevet. Vi har mye å takke for. Skulle jeg skrevet en slik blogg hadde den blitt veldig lang.

    2. For rundt 25 år siden strevde jeg mye med det å takke. Hva i all verden skulle jeg takke for? Den ene tunge livssituasjonen hadde avløst den andre, ting som det både tok år å stå i og å bearbeide. Det var som å gå opp en bratt ås i håp om å få sette seg ned for å puste på og nyte utsikten, for så bare å komme til en ny ås som var enda høyere. Mine kristne venner snakket så mye om at det var så mye å takke for. Ja, det kunne de saktens gjøre, de hadde jo råd til å reise på ferie, kjøpe seg pene klær, farte rundt i relativ ny bil, eide hus og hytte, hadde en trofast støtte i ektefelle, ….. selv presten i menigheten strålte slik av glede på hver eneste gudstjeneste at jeg etterpå gikk hjem og gråt. Hva skulle jeg takke for? At “alle” rundt meg hadde det så bra, mens livet for meg var blitt trødtesløst? Hvor var Han som sørget for fuglene i luften, liljene på marken…?
      En dag slo en ny og anderledes tanke ned i meg. “Du kan takke for alt det som ligger bak deg! For det er avsluttet. Du kom deg gjennom det.”

      En lekse skulle læres. Vær tålmodig, menneske!
      Når dagen og timen er der hjelper Herren.

    3. Jeg følte også slik før at jeg hadde ikke noe å takke Gud for for jeg hadde det så tøft. Jeg ba om velsignelse, trøst, beskyttelse, helbredelse, suksess og jeg ba mye om hjelp. Jeg ba til Guds mektig hånd til å lindre mine smerter. Men det jeg ikke skjønte er at det er ikke bare når vi har det bra at Gud er der. Han er nærmere oss når det vondt. Akkurat i den berømte teksten ” Fotsporene”.
      Gud er i hver soloppgang og solnedgang. Den vakre naturen rundt oss viser han ønsker at vi skal se de gode tingene. Tårene våre og søvnløse netter kan fører oss nærmere Gud.
      Jeg tenker slik at hvis jeg har ingenting jeg kan takke Gud for, så kan jeg bare se på en tomat og takke Gud for vitaminer en tomat inneholder, dens farge og bøndene som har dyrket den, lastebilsjåføren som fraktet tomatene til butikkene og butikk ansatt som la dem på hyllene. Og for å ikke snakke om den gode smaken av tomatene. Kan brukes til mye. Mye å takke for hvis vi bare åpne øynene:)
      Tusen hjertelig takk for din åpenhet med det. OG du har rett, når dagen er der, da kommer Herren og hjelpe til:)
      God helg Margrethe:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg