Julekrybber eller nisser

Hva er julen for deg? Hva bruker du mest som julepynt hjemme?

Julen handler jo egentlig at Jesus ble født, men man skulle tro at det et julenissen som har bursdag eller det er han som vi feirer. Man ber til nissen, man skrive juleønsker til nissen og vi forteller barn at det er julenissen som gir gaver.  På butikkene er det salg  av nisser i ulike størrelser, fasonger og farger. Det er så sjelden at man kan finne en julekrybbe på en butikk. Er verden blitt gudløse?

Og hjemme hos meg er det også pyntet med nisser overalt.

Jeg har små nisser også på vinduskarmene rundt i huset og på trappen ved inngangen.

Jeg har julekrybber, men der er i mindretallet i forhold til mine nisser.

Så jeg begynner å tenke…hva som tar mer plass i hjemmet mitt i juletider?

Er det Gud som skapte mennesker eller nissen som er menneskeskap?

Er det julegaver eller Jesus som ga sitt liv som en uerstattelige gave for meg?

Er det alle slags julemat eller Jesus som er “Livets brød”.

Å feire julen med fokus på hva jeg ønsker eller hva Gud ønsker?

Hva med deg? Hva betyr julen for deg?

10 kommentarer
    1. Det er noe å tenke på.
      Jeg har noen nisser, men også mange engler.
      Har ei lita julekrybbe i Huset.

      For meg er julen litt av alt, men budskapet og årsaken til at vi feirer jul, er alltid med meg 😊❤

    2. Hos meg har ikke jula flyttet inn enda, bare to rampenisser. Jeg forbinder jula med famile og tradisjoner, god mat, kos og tid til hverandre. Jeg er veldig glad i nisser. Har ikke julekrybber eller engler. Det er jo det kristne budskapet som står i fokus hos mange, men opprinnelig var det hedenske tradisjoner i jula.

    3. Kjempefint blogginnlegg du har skrevet, og takk for at du deler tankene dine med oss 😊

      Jeg tror på julebudskapet om Jesu fødsel ❤😊

      Julen handler også om å slappe av fra en hektisk hverdag, roe ned, julens magi, møte familie og venner som man ikke møter så ofte og bare finne roen.

      Pynter med både julekrybbe, engler og nisser.

      Ønsker deg en kjempefin onsdagskveld ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril kattene

    4. For meg er julen varme og hygge – med ungene og familien! Jeg har masse nisser – og jeg har min dyrebare julekrybbe! Jeg går i kirken på julaften – det er viktig å ha med seg det høytidelige budskapet! Jeg vil ikke at jul bare skal være handling og stress – det blir helt feil for meg! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg