Nysgjerrige Per

Nysgjerrig Per?

Er du en av de nysgjerrige typene? Du lurer på mange ting. Du er interessert i mennesker, folket og deres levemåte. Reiser i ulike land for å lære om andre manns kultur. Slik er det også jeg. Jeg har vært en lesehest. Elsker å lese, lære, vite osv. Noen ganger, kortslutter hjernen min på grunn av for mye informasjon. Hvis jeg hadde en mulighet, hadde jeg sikkert reist verden rundt. For jeg er veldig nysgjerrig. Lurer på mange ting. Jeg er et tenkende menneske, sa min mann til meg.

 Dagens sitat fikk meg til å tenke…

Da jeg var barn, hadde jeg spurt min Far hvor Gud var. Og om han virkelig lever og om han hører bønnene våre. For jeg hadde lyst å be til ham om å gjøre livet lettere for oss for det var vanskelig. Kunne han ikke gjøre min Far seende slik at han kunne se meg? Jeg lurte på det. Lurte på hvor Gud ble født, og om han hadde foreldre.

Kong David lurte også om Gud. Hvis du hadde lest Salmene som Kong David hadde skrev, vet Du at han brukte ord til å beskrive hvem Gud var og hans skapelser.

 Han var egentlig ikke en belært skikkelse. Han var en gjeter for sauene som hans far eide. Synd at faren til Davis så ikke hans viktige egenskaper. Da profeten Samuel skulle velge en konge, ble ikke David engang tilkalt til å stå foran profeten Samuel under utvelgelsen. Men Gud hadde allerede en plan for David. Han skulle bli en konge. Han var en person etter Guds hjerte.

 David ble kjent med Gud gjennom å betrakte Hans skaperverk mens han passet på sauene. Han hadde tid å studere himmelen dag ut og dag inn. Han har sett hvor vakre soloppganger og solnedganger var. Kjent lukten av blomstene på marken. Følt regndråper på ansiktene. Og månen som strålte på omgivelsene om natten. Han hadde sikkert sett meteorene som skyter ned fra himmelen. Og i hans sovende tilstand, hadde Gud gitt han ideer for både sang og dikt som han skrev. Han levde i konstant felleskap med Gud og hans skaperverk.

Du som er en blogger akkurat som meg liker sikkert å skrive. Vi utrykker følelsene våre gjennom tastaturene. Kan hende at du er en kreativ type og har funnet din stemme gjennom å lage ulike ting og vise det til verden?

Mange bloggere bruker naturen til å tale for seg gjennom bilder.

I mitt tilfelle, ville jeg formidle hvor stort Gud er gjennom alt jeg gjør. Jeg kunne ikke beskrive alt i detaljer Guds skapelsen, for det er så omfattende. Likevel, å tenke og lure på de fantastiske skaperverk, fyller meg med en enorm glede og takknemlighet for hvor stort Gud er. Og uansett hvor mektig han er, elsker han meg og deg. Han tenker på oss. Han døde for oss.

 

Kong David skrev:

Når jeg ser på blomstene…hvor vakre de er…vet jeg at Gud har vakre tanker om meg.

Ellers for min del….spørsmålene kommer aldri til å ta slutt for jeg er en nysgjerrige Per. Er du?

Ha en riktig god St. Hans feiring.

 

8 kommentarer
    1. Ja, jeg er nysgjerrig. Vil vite, liker å utvikle tankene. Lære mer. Prosesser. Og det er veldig fint å bruke ord, både slik og sånn. Litt som farger. Nyt Jonsok-dagen <3.

    2. Jeg er nysgjerrig, og når jeg reiser til utlandet så er jeg interessert i å lære om hvordan menneskene der lever og bor, og jeg er interessert i kulturen deres. Synes det er kjempeinteressant 😊

      Ønsker deg en kjempefin onsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg