SKIFTET IDENTITET

SKIFTET IDENTITET

 

Tenkte ikke det før at jeg egentlig har skiftet identitet…flere ganger faktisk. Ikke det at jeg har et annet kjønn før, nei. Ikke av den sort.

I dag i nattetimen mens jeg googlet på nyhetene så jeg en mann som skiftet identitet. Han var fra Filippinene som ble en amerikansk statsborger.

Vel, du skal kanskje si at de er tusenvis av filippinere og nordmenn også som hadde gjort det før. Men det som er spesiell med denne mannen er at han er et berømt navn innen sjakk verden. Han skiftet identiteten 9 år etter han kom til Amerika som « a recruit in Webster University». Han var på niende plass i sjakkverden da han bestemte seg til å kjempe for Amerika enn for Filippinene. Han hadde ikke imot hjemlandet sitt, men på grunn av han ble imellom konkurrende makter innen sporten på Filipinene byttet han identiteten. Han sa at han elsker fortsatt hjemlandet sitt, men på grunn av han manglet de rette forbindelser der og han bodde i en avsides plass, var det vanskelig for han å nå suksess i sjakk verden. I tillegg, han ble forelsket av kulturen i Amerika. Et land av mange muligheter. Hvor fargen spiller ingen rolle, mangler på kommunikasjon og penger. Det eneste man bør gjøre er jobbe hardt. I Amerika når man gjør det, har man mulighet til å nå suksess, og han han hadde rett. Han har nådd hva han hadde drømt om. Og jeg kan si at man kan også oppnå  suksess i Norge hvis man jobber hardt.

Han siste seirer var i 2019 HVOR HAN HAR VUNNET OVER NORWEGIAN MAGNUS CARLSEN, verdens nr 1. « at the World Fischer Random Chess Championship. Han heter Wesley So. The American dream!

NORSK STATSBORGER

Og da jeg leste det, tenkte jeg på meg selv. Jeg var også fra Filippinene som byttet statsborgerskap. Og jobbet hardt, det har jeg også gjort. Studert som privatist for å oppnå skolegang mens jeg jobbet samtidig og tok vare på hus og hjem og forsørget mine barn på filippinene. 

Jeg sier ikke det for å skryte, men for å inspirere andre at det går an å lykkes hvis man arbeider hardt. 

I tillegg, å skite staborgerskap er vel bare den rette ting å gjøre hvis man skal bo i Norge, jobbe her, og har familie her. I tillegg, er det lettere å reise utenlands med norsk pass.

INGEN VERDI

Engang da jeg var på vei til Norge for første gangen, ble jeg sulten på en flyplass. Ville veksle min filippinske pesos med dollar slik at jeg kunne kjøpe mat. Jeg fikk ikke vekslet fordi han på skranken sa at Filippinsk valuta har ingen verdi. Gjett om jeg ble såret og flau for mitt lands vegne.

Som sjakkspilleren, så jeg også muligheter i Norge. For her er folket likestilt, og innvandrere får hjelp til å integrere seg i samfunnet. Jeg fikk meg en utdannelse her, selv om jeg gjorde det på egen hånd, men jeg fikk mulighet til det og er evig takknemlig.

 

TO IDENTITETER

Ja, jeg er nå norsk statsborger, men uansett hvor mye jeg skrubber huden for å bli hvitt og farge håret blond, jeg kommer ikke til å se ut som en ekte nordmann. Jeg er en person faktisk med to personligheter eller identiteter. Skiftet identitet på papiret, men utseendemessig ser jeg likedan ut.  Ingen kan se at jeg er norsk statsborger. Er det falskhet i det?

Når jeg reiser på ferie til hjemlandet mitt, føler jeg meg ikke ren filippinsk heller selv om jeg ser som ut som en filippiner. Tankemåten min er blitt fornorsket og det er en del av filippinsk kultur som er ikke lenger min kultur. Som f. eks når man skal ut på en restaurant og spise sammen med slekta. Hvis du er den som ha penger, da er det forventet at det er du som skal betale hele regninga for alle. Eller hvis du ser en kjente tar en offentlig transport, vil det automatisk at hvis det er du som er bedrestilt skal betale for transportutgift for den andre. I tillegg, når man får uventet besøk mens de i huset spiser middag, blir det automatisk at den som kommer på besøk får også mat. At husverten til å med kan ofre sitt eget måltid for vedkommende. Slike tradisjoner er jeg ikke enig lenger.

I tillegg føler jeg ikke hjemme der lenger. I Norge, har jeg mine egne ting. Jeg jobber her. Og mine venner bor her.

Egentlig, her er mitt hjem nå, selv om jeg ser ikke ut som en nordmann. De er et ordtak på engelsk ” Home is where your heart is”. Og det er jo her i Norge mitt hjerte ligger nå. Hos mannen min og vår datter. Hos Norges befolkning.  Vel, det høres rart ut, men slik ble det etter 31 år i Norge. Men….det er en del av meg som er også på Filippinene på grunn av mine søsken, barn og barnebarn som bor der.

Annen identitet

Men jeg har også en annen identitet etter at jeg har tatt imot Jesus som min frelse og Herre. Jeg har fått statsborgerskap i himmelen og en dag jeg skal bo der. Og jeg ser frem til det😊

Og det er den beste jeg hadde gjort i mitt liv.

«Men vi har vår borgerrett i himmelen». Fil.3:20

Johannes 3:16

For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.

Er du fornøyd med identiteten din?

 

 

11 kommentarer
    1. Klart du er norsk når det er her hjertet ditt er! Uansett må du jo aldri glemme at du egentlig er filippinsk – du er heldig som er det beste av to kulturer! God klem <3

    2. Det er nok ikke så lett å føle seg “dratt” mellom to kulturer. At man ikke helt føler seg fullt og helt som noen av delene. Jeg har hørt mange si det før. Også norske. Tunghørte. Som ikke passer helt i døve-gruppen, og ikke har døv identitet, men som ikke blir helt hørende heller. Faller mellom. Men det viktigste er at hjemmet er der hjertet er som du sier. Og jeg håper vi kommer dit en gang at identitet og tilhørighet ikke handler om hudfarge, men om hvem man er hva man kjenner inni seg 🙂

    3. Ja, det er flere type mennesker som blir dratt i begge ender..
      Ja, håper at verden blir slik engang som du sier:)
      Ha en fin kveld:)

    4. Et fint og tankevekkende innlegg. 🙂

      Det er fint at vi kan skifte litt identitet. For meg som også har bodd flere år i et annet land, kan jeg forstå hvordan du kan bli norsk etter å ha bodd her så mange år. Først som norsk statsborger, men så på innsiden i tankesett og væremåte.
      Vi to har også samme identitet gjennom vår tro.
      Herlig å lese! 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg