Dagens refleksjon fra” Livetsbok”

Tidligere innlegg:

En deilig dag

Being special: 

Each new day


Andakt: Det første disiplene

Markus 1:14-20

Refleksjon: I dette kapitlet fortelles det at Johannes den døperen ble kastet i fengsel. Det fortelles ikke i kapitlet hvorfor han ble kastet i fengsel. Det fikk meg til å tenke at på en måte er vi også i en slags fengsel, hvis vi er fanget av denne verden. Fanget av våre lyster eller ønsker om å bli lik verden. Bli populær i media, blant venner osv. Det var det helt motsatte av døperen Johannes som det eneste målet var å forkynne om frelse koste hva det koste. Og da Jesus kom, gjorde han det samme. Jesus sa «Tiden er kommet, Guds rike er nær. Vend om og tro på evangeliet. (verse 15)

Du kan kanskje si at vi er da verken Johannes eller Jesus. Men i denne verden har vi mange idoler som vi ville gjerne være lik dem. Særlig de populære. Og både Johannes og Jesus er jo veldig populær? Vel, innerst inne ettersom jeg har hatt et vanskelig liv, ville jeg ikke lide mer og dermed å følge den veien Johannes og Jesus gjorde er veldig skummelt for meg. Vel, jeg tror at hver enkelte har sitt eget kors å bære. Hvorfor ikke legge byrdene våre til Jesus og tro på at når vi går sammen med han, overvinner vi alt? For selv om vi mister livet for Jesus, for vi det tilbake i evig liv.

«Tiden er kommet», sa Jesus, men de fleste venter.  Venter på å gi deres liv til Jesus når de bli gamle. Vente til å tilgi eller spør om tilgivelse. Vente med å gi eller ta imot. Man glemmer at livet kan ta slutt når som helst. «In the blink of an eye.»

Jesus sa også at Guds rike er nær. Tja, jeg vet ikke med oss mennesker. Vi søker lykke overalt. Facebook, Instagram, Tiktok, vlog eller blogg, Youtube  Netflix, osv. Vi bruker ulike måter slik at folk skal legge merke akkurat oss. «Se på meg, se på meg, se på meg» hele tiden. Vi vil ha penger, være populær, makt eller innflytelse. Vi søker lykke mange steder. Reise utenlands, klatre høye fjell, gjøre ekstreme sports for å oppnå lykken blant annet. Men Gud sier i hans ord: Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt andre i tillegg. Matteus 6:33. Gud først fordi Han gjorde det for oss. Han skapte verden og universet for oss. Han ga sin eneste Sønn for oss. Han ville gjerne rense oss fra alt synd. Være en omsorgsfulle Far.  Være med oss enten vi er opp elle ned. En som aldri svikter selv om noen ganger tror vi at Han gjør det.

Guds rike er nær. Vi trenger ikke å bevege oss for å nå det. Bare si ordet. Gud, kom til meg. La ditt rike kom til meg. Vende oss om og tro på evangeliet og følge Jesus. Vi skal være menneskefiskere, sa Jesus. Når jeg tenker meg om, så gjør vi det hverdag. Vi fisker folket på media til å følge oss, vi fisker oppmerksomhet fra folk rundt oss, vi fisker sympati, kjærlighet, osv. Hvorfor ikke gjør» Jesus way?» For Han er veien, sannheten og livet. (Johannes 14:6)

Bønn: Kjære Far himmelen, hjelpe oss til å feste blikket mot det evig livet hos Deg slik at vi ikke blir fanget av denne verden til tusen retninger som fører vekk fra Ditt rike. La oss heller søke likes Hos Deg og stole på at alt vi trenger finner vi hos Deg. I Jesu navn, jeg ber. Amen

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg