Følger etter min manns fotspor

Jeg skal ikke bli sjømann som min mann altså, men på dette stedet/ moloen hadde min mann gått mange ganger i hans barndoms og  ungdomstiden.

Mens jeg gikk, prøvde jeg å oppleve de følelsene han hadde med å betrakte sjøen og båtene og kjenne luktene.

Her er stedet.

Dette røde huset heter ” Guldteig brygga”

Info om stedet: Guldteigbrygga ligger på Uthaug i Ørland kommune på Fosenhalvøya i Sør-Trøndelag. Brygga ble bygd i 1938 av Oscar Guldteig og ble frem til annen verdenskrig brukt som base for fiskerier og til salting av sild. Tyskerne rekvirerte brygga under den andre verdenskrig, og i tidsrommet oktober 1941 til april 1942, ble den brukt som fangeleir for 195 russere. 60 av dem omkom her i denne tiden. Russerne som kom til Uthaug var av de aller første som kom til Norge, og deres historie ble presentert for tidligere presisdent i Russland, Boris Jeltsin, da han besøkte brygga i 2004. Etter krigen ble de normale aktiviteter gjenopptatt, og på 1980-tallet ble også brygga brukt som lager.

Nylig ble det bygget et grillhus

Som alle kan disponere bare man ryddet etter seg.Bord og benker som kan brukes med utsikt mot sjøen

Her er det veldig fint særlig i solnedgangen. Jeg var der tidlig på morgenen.

Fjæra akkurat

Ulike farger på bryggene

Her kan man kjøpe ferske fisk eller sjømat

Hvitsand lang øye kan se

moloenen liten padlebåt

Utsikt mot land

Det berømte

Kjeungskjær fyr er et ledfyr som ligger ligger på et lite skjær i Bjugnfjorden 3 km fra Uthaug i Ørland kommune i Trøndelag.

Fyret er et 20,6 meter høyt åttekantet steintårn. Lykten er plassert på taket, og fyrtårnet ble forhøyet i 1906 da det fikk sin nåværende form. Naustet står tett inntil tårnet. Interiøret i fyret er bevart og inkluderer en leilighet med seks sovekabiner. Den originale, franske optikken er i funksjon. En støpt vei og bro går utover sjøen til landingen.

Fyret ligger i et fuglelivsfredet område. Fyret disponeres av Kjeungen kystlag, som leier ut fyret for overnatting. (Wikipedia)

En gammel seilbåt

Froskeklubben står det. Lurer om de er virkelig frosker?

Måkene koser seg

Heldig de som har hus her:)

Da har jeg gått etter min manns fotspor. Håper neste gang går vi sammen.

I dag har jeg vært på arbeid, vært på et møte og handlet og skal igjen på et møte etterpå. Da ble ikke noe tur dag i dag. Bra at jeg kunne dele disse bildene fra en av mine turdager forrige uke.

Hva har du gjort i dag?

 

12 kommentarer
    1. Så flotte bilder i fra et flott sted! De gamle båtene moro å se. Min far var sjømann, og min ektefelle jobbet som maskinist på en fiskebåt til han gikk av grunnet sykdom. Du har hatt en travel dag skjønner jeg. Jeg laget fiskekaker da jeg ikke liker de som man kan kjøpe på butikken. Kost meg inne i regnværet og strikket litt. Ha en fin kveld.

      1. Oi. Artig å vite litt om deg da:)
        Du har vært flink med å lage fiskekaker og strikket litt. Forresten, samtalen i dag med de eldre var slik at de laget fiskekaker, fiskepudding og fiskeboller da de bodde hjemme:)
        Hjemmelaget mat er best!
        Og en eldre dame sa at hun har jobbet til sjøs:) Koselig å vite 🙂
        Takk for titten:)

    2. Å så flott det er der! Alltid deilig å være nede ved sjøen…! Fine bilder – og fyret var jammen spesielt – på en så liten øy! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg