Austrått fort

Tur nr. tre sist lørdag var i Austrått Fort. Det er et kystfort i Ørland i Trøndelag. Fortet ble bygget av tyske okkupasjonsstyrker under andre verdens krig.

Kanonbatteriet på Ørland består av et av trippeltårnene fra den tyske slagkrysseren ” Gneisenau”. Dette er i dag det eneste gjenværende trippeltårn av sitt slag i verden.

Vil du være med og ta en titt?

Opp vi gå:)

Det er masse ting her som ble brukt under andre verdens krig.

En kiosk. Kun åpen om sommeren.

Gneisenau” Dekket til vinter. Det er et museum under, men stengt akkurat nå. Åpnes om sommeren.

Vet ikke hva dette er. Kan det være en teleskop?

 

Selfie!

Vandret videre til Austrått Lund.

Gamle eika på 400 år gammel. 

Etter denne turen, da har jeg fått nok av frisk luft og dro hjem.

Er du interessert i krigshistorier? Har du hørt om dine foreldre eller besteforeldre snakket om andre verdens krig?

17 kommentarer
    1. Der så ut som et fint sted. Gamle Gubben Grå ville elsket det. Han er svært opptatt av andre verdenskrig.
      Jeg har vel mer fått metta mi. Vokste opp med mange historier fra krigen fra min far og mine besteforeldre og har gode kunnskaper om temaet.

      1. Så koselig å høre. Jeg har jo minner om krigen. Men på grunn av at jeg hørte eller sett masse film om det:)
        Takk for beSøket:)

    2. Dette var interessant og trivelig å lese og se. Jeg har søskenbarn på Ørlandet og har vært der en gang. Min mors eldste søster ble gift med en fra Opphaug og bodde der resten av sitt liv. Det var stas å ha søskenbarn på Ørlandet. For mamma fortalte mye om Austrått og historien om stedet. Litt har jeg også lest. Jeg har vært inne i borgen og sett meg rundt. Skulle gjerne vært en tur tilbake igjen. Stas var det også at en av mine fettere jobbet i sin tid som flygeleder på det som nå heter Ørland lufthavn. 😊

    3. Ja, dette var artig! Og det skulle ikke forundre meg om du kan ha hørt/sett en av mine kusiner som i mange år var pianist for et relativt stort kor der. Hun er også organist og har helt sikkert vært mye aktiv innen musikklivet. Hun var også i mange år rektor på ungdomsskolen i Bjugn.
      Den gangen jeg var på Ørlandet tok jeg meg en tur opp på Kopparen. Fantastisk god utsikt derfra! Men bratt å gå opp, selv om veien går i slyng, og enda verre å gå ned. Det kjentes veldig godt i hoftene dagen etterpå. Hadde følelsen av å vralte som ei and. 😄 Men allikevel ville jeg ikke ha unnvært turen. Det var en flott naturopplevelse.

      1. Så artig. Jeg har sikkert sett henne.
        Jeg har også vært opp til kopparen og dagen etterpå var jeg nesten sengeliggende. He he. Men som du sa, det var flott.

    4. Angående 2.verdenskrig. En litt annen historie enn det man vanligvis hører: I min hjembygd i Indre Troms ble det innkvartert tyskere på mange av gårdene. Folk kunne ikke protestere. I min fars barndomshjem ble halve huset okkupert mens familien på gården, som da var på syv personer, måtte greie seg med resten. Riktignok var huset stort, men allikevel. De fikk en tysk sanitetstropp i huset som hadde deltatt i harde kamper på Østfronten og som var forflyttet til Indre Troms for å komme seg etter de harde påkjenningene de hadde vært gjennom ved fronten. Dette gjaldt også de andre tyskerne som var innkvartert rundt om på gårdene. Far og mor etablerte sin egen gård i 1940, bare to tre hundre meter unna hans barndomshjem. Det var en lege i den troppen, han måtte mine foreldre huse. Rommet hans lå vegg i vegg med min brors soverom og det var ikke lydisolering i veggene. Hver kveld når min bror skulle legge seg, så satt enten mor eller far på sengekanten hans og sang sammen med ham:
      “Nå lukker seg mitt øye, O fader i det høye, i varetekt meg ta. Fra synd, fra sorg, fra fare, din engel meg bevare, som ledet har min fot i dag.”
      Deretter fulgte Fadervår.
      Etter at min bror ble voksen, fortalte far ham om en lang nattlig samtale han hadde hatt med denne tyske legen. De forsto så pass mye av hverandres språk at de kunne føre en samtale. Ved den anledningen hadde legen gitt uttrykk for at han satte veldig stor pris på å høre hvordan mor og far på den måten hadde kjærlig omtanke for sønnen sin. Da kom det også fram at legen var svært imot tyskernes krigføring, men at å tilkjennegi det ville føre til henrettelse.

      Jeg er født etter krigen, men jeg fikk jo høre enkelte historier mens jeg vokste opp. De voksne snakket ellers ikke mye om hvordan de hadde det under krigen. Det jeg ellers vet er at det var noen store fangeleirer i kommunen. Når jeg vokste opp og syklet sammen med mor til butikken, passerte vi en av disse leirene. Bare porten og piggtråden rundt leiren var igjen.

      1. Jeg fikk tårer i øynene da jeg leste om fortellingen din. Det er både vakkert og trist.
        Særlig om sangen og bønn sammen med din bror. Takk for at du fortalte dette. Det var så rørende.

        1. Ja, den sangen lærte jeg også. Og jeg har sunget den for mine barn og barnebarn. Jeg håper de vil huske den og bringe den videre.
          Eldste bror til min far ble gift med en av mors søstre. De fikk 5 barn. Den eldste av disse døde i 2007. Hans barn sang denne aftenbønnen ved båra hans i kapellet der hjemme. Det er noe av det sterkeste og mest rørende jeg har hørt. Slik kan altså ei aftenbønn leve videre i generasjoner og brukes i glede og sorg. ❤️❤️❤️

          1. Det er en fin tradisjon som.jeg håper ikke går bort. Du har rørende historier. Så vakkert.
            Fint at du også har den.
            Klem så mye snille deg

    5. Kjempefine og nydelige bilder du har tatt 😊

      Jeg har jo vært på Ørlandet mange ganger, men aldri besøkt vært der. Det må jeg få til neste gang jeg skal på Ørlandet. Så mye interessant historie der.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Så spennende – jeg elsker krigshistorie – stopper overalt hvor det er museer etc – og leser det meste av bøker om 2.verdenskrig! Takk for titten! Klem <3

      1. Så artig å vite at du er interessert i det:)
        Nå er det april måned og det var den måned vi minnes at andre verdenskrig begynte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg