Frodiths siste lille januar moro: Glede

God morgen fra Happy home. Her hos meg er det stille før stormen. Jeg skulle egentlig til byen Trondheim i dag til (lidelse) mammografien, men jeg skal ringe for utsette det fordi jeg er avhengig av hurtigbåten for å komme hjem og hvis den blir avlyst på grunn av den sterke stormen, kommer jeg ikke hjem i kveld. Og jeg vel helst ikke overnatte i et hotell uten Hr. Happy når jeg kunne unngå det.

Ellers er vi kommet til den siste delen av Frodiths lille januar-moro utfordring. Det er nemlig GLEDE.’

Vel, det skal ikke så mye til for å glede denne damen som navnet betyr jo egentlig GLEDE.

For eksempel: Å kunne lage en god middag for meg og Mr. Happy. ” Pork in sweet and sour sauce:”

Hvis du lurer på hvordan jeg laget det så her er fremgangsmåten og ingrediensene:

En løk, en paprika, en kopp selleri,  pickles ca 5 stykker, 3 båter hvitløk, ingefær (ca en skje) en boks ananas, en halv brokoli, en gulrott, og noen biter vårløk (alt hakkes i små biter)

Kjøtt og grønnsaks buljong i tillegg

Til saus: 1/2 halv kopp sukker, 1/2 kopp vann, 1 ss soyasaus, 1 spiseskje øystersaus, 1 tsp salt, 1/4 kopp eddik, ananas kraft,

Til jevning: 1 ss maizenna eller mel i 1/4 kopp vann.

Ca 500 gram svinekjøtt i små biter som jeg saltet og krydret med hvitløk salt og fritert i airfryer ca 15 minutter

Wokket grønnsakene og svinekjøtt og buljong unntatt brokkoli og ananas i fem minutter. Etterpå ha i brokkoli, ananas, sausen og jevning og wokket sammen i ca fem minutter. Og da er retten ferdig. Jeg tilsetter chilipulver til slutt fordi jeg liker det, men det er opp til deg.

Spiste sammen med ris

En annen ting som gir meg glede er solskinnende vær. Å kunne gå en liten tur sammen med Mr.Happy. Det gjorde vi i går.

Fant et hjerte på et tree

og en ensom sopp

Nabolaget

og de forelskede paret:)

Det var mitt bidrag til Frodits siste utfordring. Det har vært veldig moro, lærerikt og spennende. Tusen takk Frodith. Til neste gang igjen.

14 kommentarer

Siste innlegg