Hvem er vel som liker å bli irettesatt?

Hvis du er som meg og mange andre, liker du ikke heller å bli irettesatt. Føler at vi vet bedre. Å disiplinere oss selv til å følge den rette slik at vi ikke blir irettesatt eller betale dyrt etterpå får oss til å bite tenner og gjøre det som er rett.

Når man tenker seg om er det veldig viktig med disiplin. Man oppnår jo ikke noe hvis man ikke disiplinere seg selv. Hvis man vil ha « a healthy body», må disiplinere seg selv til å spise bare sunne mat. Unngå kaker, sjokolader, brus, eller junk food.

Jeg strever med det. Jeg spiser det jeg har lyst til. Det er bare fordi at jeg har mer enn nok plager i kroppen at jeg ville ikke plage meg mer enn nødvendig som å ikke  spise det jeg har lyst til. En trøst for smertene jeg har i kroppen. Men kanskje en del av maten jeg forsyner meg i forårsaker mer smerte i kroppen? Det vanskelig å bevise. Så jeg er tvil?

En annen ting er å trene. Det trenger også disiplin på min side på grunn av jeg er alltid utmattet. Men jeg prøver småturer, chairyoga, litt sykling for å ikke visne helt bort. Og det hjelper i hvert fall både psykisk og fysisk.

Nexflix og lydbøker er noe jeg bør disiplinere meg selv for hvis ikke, blir jeg sittende eller liggende og se på seriene eller lytte på lydbøker dag ut og dag inn. Og det er ikke bra for kroppen. Jeg blir en sofaslave rett og slett.

For mange er ikke bibellesning et tema engang. Men for meg er det den største del av mitt liv. Derfor disiplinerer jeg meg selv til å gjøre det. Når jeg tenker på Guds skapelser, hvor god han er og mektig, da gir det meg lyst til å tilbringe tid sammen med han. Jeg håper jo at jeg en dag bli mer like god og kjærlig som Gud. Alle vet jo at vi blir som regel lik dem vi unngås med til stadighet.

En verden eller et land hvor det er bare udisiplinerte folk som bor er sikkert et sted hvor det er bare kaos. Hvis man bare gjør det man har lyst til og ikke skal følge lover og regler, blir da enda mer elendighet her i verden. Kriminelle går fri, tyveri blir overalt og livet er ikke levelig. Så selv om man liker ikke ordet «disiplin» og vi ikke liker å bli «irettesatt,» bør vi egentlig være glad for at vi kunne være disiplinerte folk at det finnes lover og regler vi må følge etter.

Det var morgendagens funderinger?

Hva er det du disipliner deg selv til å gjøre slik at du oppnår målet du har satt deg i? 

Liker du å bli irettesatt?

Ønsker deg en solskinnende dag🥰

6 kommentarer
    1. God morgen 🙂
      Nei jeg tror ikke noen liker å bli irettesatt….. Men å få veiledning er noe annet 🙂 Ta imot råd, liksom 🙂

      Godteri er noe jeg trenger disiplinering i…. for der klarer jeg ikke hegne meg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg