Hvor henter du stryke i hverdagens jag og mas?

 

Sol og sommer fører til at vi blir mer tørste. Helst kaldt og leskende drikke med masse isbiter. Og kanskje is eller forfriskede frukt i alle slags farger. Grill mat er å foretrekke og helst ville vi spise mat ute i det fri.

Men, mens vi metter kroppene våre med all slags mat, kan vi risikere å sulteføre sjelene våre.

Hva mener jeg med det? Livet kan det være stressende med jag og mas. Vi skal jobbe, ta vare på hus og hjem, dyrke kjærlighet eller hobbyer, lære nye ting, utvikler oss, håndtere vanskelig mennesker, være med på alt osv. Noen ganger ønsker vi bare tå ferie fra alt som sliter oss. Ta en liten pause før kroppen sier fra. Verden fyller oss med masse informasjon, lærdom, fristelser, gjøremål som gjør oss svake. Hjernen er fullt av masse ting som den ikke klarer å fordøye. Jeg er ikke unntak.  Min sjel er trett, og jeg trenger påfyll. Sykdommen tærer på samtidig som jeg har lyst å jobbe og å gjøre mye. Da sier kroppen stopp. Nå må jeg bare hvile. Påtvungen hvile. En lang hvile? Ikke hvile i kirkegård, men hvile fra alt som sliter min kropp og sjel.

Og når jeg er i slik situasjon, da er godt å kunne stole på at jeg kan innhente stryke hos Gud som kan lege min trette sjel. Til og med Gud har en hviledag. Det står i Mosebok. Etter at Gud skapte verden i seks dager. I sjuende dagen, hvilte han. En god påminnelse for meg som tenker at jeg må  alltid fylle timene mine med gjøremål for tiden er gull.

I dagens ord i dag i Jeremia 32:25 står det:

«For jeg vil stryke den trette sjel, og hver sjel som sulter jeg vil mette.»

 Gud minne oss at Han skal styrke vår trette sjel og mette vår sultende sjel.

Jeg ble minnet av Gud til å komme til Han for å få styrke. Jeg kan spise meg mette Hos Ham slik at sjela mi blir forsterket og får den riktig næring. Og HVILE.

Han sa: Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. (Matt.11:28)

Nå går jeg også turer ut i naturen. Innhente energi derifra. Håper at jeg kan snart jobbe igjen da. Imens må jeg bygge opp helsa.

Bønn: Tusen takk Far for Du vil stryke min trette sjel. Takk for at Hos Deg kan jeg spise livets brød og blir mette. Hos Deg kan jeg hvile. I Jesu navn. Amen

Hvor henter du styrke når du er sliten kropp og sjel?

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg