Norge står overfor et av de mest brennhete spørsmålene i moderne tid: Skal vi bruke beina våre og gå på butikken – eller bruke tomlene våre og klikke oss gjennom Temu, Wish, Amazon og andre digitale fristelser?
I den ene hjørnet har vi Butikk-partiet (BP). De lover nærhet, frisk luft på vei til Rema og den unike muligheten til å få med deg både det du trengte og fire poser smågodt du ikke trengte. Butikk-partiet lokker med slagordet:
“Vi gir deg umiddelbar tilfredsstillelse – og en bonus-tur for å lete etter parkering!”
I det andre hjørnet står Netthandel-alliansen (NA). De lover lave priser, uendelig utvalg og en konstant følelse av at pakken din er på vei – selv om den i praksis er på sightseeing i fem forskjellige land før den endelig finner veien til din postkasse. Slagordet deres lyder:
“Klikk nå – angre senere!”
Valgkampens hovedsaker:
Butikk-partiet lover å holde liv i nærmiljøet, skape arbeidsplasser, og gi deg muligheten til å klage ansikt-til-ansikt når melken gikk ut på dato i fjor.
Netthandel-alliansen lover billigere varer, mer tid i sofaen, og at du kan handle i pysjen uten at noen dømmer deg – bortsett fra katten.
Debatten ble heftig:
– “Vi gir deg varene med en gang!” ropte Butikk-partiet.
– “Vi gir deg spenningen ved å vente i tre uker!” svarte Netthandel-alliansen.
– “Vi lar deg kjenne på varene før du kjøper dem!” ropte butikkfolket.
– “Vi sender deg noe som ligner på det du bestilte!” gliste netthandelen.
Valgresultatet?
Vel, sannheten er at mange av oss er politiske værhaner: Vi stemmer på Butikk-partiet når vi trenger melk og dopapir NÅ – men melder oss inn i Netthandel-alliansen når vi ser et mobildeksel til 9 kroner med gratis frakt fra Kina.
Så… hvem får din stemme?
Et innlegg til Kjerringtanker utfordring på ordet Valgkamp.
Jeg kjøper veldig lite på nett. Bare reiser… for der finner jeg lite reisebyråer å besøke 😀 Så butikkpartiet 😀
He he. Jeg bruker begge deler:)
Bruker mest butikk, jeg! 🤗