ER DET NOEN SOM VIL BESØKE MIN GRAV?

 

ER DET NOEN SOM VIL BESØKE MIN GRAV?
Du trodde vel at jeg skal dø snart? Vel, ingen som vet!
Fikk den tanken da jeg var på kirkegård i dag og vannet, plantet og stelt gravene. I det siste er det blitt flere og flere grav å besøke og stelle fordi en del av nærmeste dør. Det kan være nærmeste venner eller kjente.
Om sommeren trenger plantene å vannes og stelles ikke bare hjemme, men også i kirkegård. I kirkegård er det veldig fint, men det finnes graver som er ustelt og det er bare ugress.
Jeg tenkte hvordan graven min ville se ut en dag ettersom min yngste datter som er i Norge ikke bor i nærheten. Resten bor på Filippinene.

KREMERING ELLER IKKE
For en stund siden snakket jeg med min yngste datter hva hun skal gjøre etter at jeg har død. Jeg sa til henne at det er bedre at jeg blir kremert fordi hun kan bare strø asken min ut i havet. Og hun svarte at hun kan også ta med seg urnen min uansett hvor hun drar. Fikk også kommentar fra noen at jeg må ikke bli strøs ut i havet fordi tenkt om fiskene spiser asken min og akkurat den fisken havner på deres bord?
Men jeg hadde lest en dag at vi eier ikke kroppen vår. Det er Gud som kan bestemme hva som kan gjøres med kroppene våre. Det er kjøpt og betalt av Jesu blod. Og da plutselig, må jeg ha en grav likevel og bli isteden spist at markene i jorden. Men da er det naturens sin gang og det var ikke jeg som har bestemt det. Da sa datteren min til meg at jeg må huske på at ingen kan besøke min grav fordi hun bor jo langt unna. Da er det er helt klart…ingen vil besøke min grav. Så nå tenker jeg hvordan graven min skal ordnes slik at man behøver ikke å plante levende blomster der, men likevel skal se fint ut.

EN SLEM DAME
Jeg kjente en dame før. Ingen likte henne. Hun var så overlegen og trodde at hun var mye bedre enn andre. Hun sa til meg til og med at jeg eier ikke klesstil. Etterpå tilføyde hun at hun skjønner det godt fordi jeg var ikke norsk. Om hun mente at alle utlendingene kan ikke moten, det vet jeg ikke. Jeg bare tenkte at hun var ikke mye bedre kledd heller etter min smak, men jeg sa ingen ting. Så en dag døde den damen til glede for mange. Det var kanskje stygt sagt, men mange har sagt da at endelig var det fred å få for folk her rundt omkring, for da den damen levde var det ingen ting som var bra nok enn henne og hennes familie som var langt fra sannheten. Hun kritiserte alle og enhver.
Og det var ingen som stelte graven hennes og jeg syntes synd på henne. Til og med hennes nærmeste familie sviktet. Da ble hun ev av gravene jeg besøker, planter blomster og vanner. Hvorfor gjorde jeg det til henne? Det er sikkert mange andre grav der som var ustelte og som har kanskje har vært snillere folk enn henne. Grunnen til det er at jeg synes synd på henne som ingen elsket da hun levde selv om som hun kanskje forårsaket det selv. Og graven er forlatt. Og når jeg gjør det for henne, så kanskje noen vil også forbarme seg over graven min. Vi får se

Enn du? Hva synes du om kremasjon? Tror du at det er noen som skal stelle graven din den dagen du forlater jorden?

Jeg får holde meg på Guds ord da som sier: Vær ikke bekymret for morgendagen . . . Hver dag har nok med sin egen plage.» – Matteus 6:34.

2 kommentarer
    1. Man kan få en del tanker om dette når man er på kirkegården.
      Har tenkt på mye av det samme som deg. Er vel mest for vanlig begravelse, ikke kremering.
      Og jeg tror kanskje det blir noen som besøker grava mi, om enn ikke så mange av mine biologiske familie. De bor jo også langt borte selv om de er i Norge.
      Men om ingen gjør det, vel da er det bare sånn. Jeg kommer jo ikke til å vite det likevel.
      Forstår følelsen din, og hvorfor du steller grava til dama som ikke var så snill. Kanskje hun hadde opplevd vonde ting fra mennesker som gjorde henne slik…hvem vet…
      Livet er kort, men vi setter spor. Og jeg tror kanskje noen av de du kjenner vil besøke grava du også. Klem 🙂❤

      1. Takk for at du delte dine tanker om det HeidiElise.
        Du har vel rett i det. Vi kan ikke bry oss lenger om graven når vi ikke er her:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg