Gjøre en forskjell?

SER VI NOEN SOM TRENGER HJELP?

Ja….det er så mange at man kan drukne av de! Ulike organisasjoner som spør etter hjelp særlig nå i juletiden. Donasjoner i form av penger. Har vi litt til overs….da kan vi gi noe. Eller kanskje ofre litt. Ikke kjøpe en ny kjole til jul ettersom skapet er fullt fra før? Heller gi penger til veldedighet? Til Frelses Armen f.eks.

KAN VI GJØRE EN FORSKJELL?

Det skal ikke mye til det. For eksempel, hvis vi slutter å klage. Bruk tiden til å oppmuntre noen andre isteden. 

Kan vi finne på noe som kan å løfte opp noen? Har vi styrke til det, så kanskje besøke noen som er ensomt? Gi en gave er også en måte. Jeg har en vennine her hvor jeg bor som av og til legge noe godt i postkassen til mange og hun skriver noen gode ord. Og det gir mange glede.

HVA ER DE VI HAR?

Tid, penger, kunnskap, en skulder, ressurs, ord til oppmuntring og trøst?

Vi som har rikelig med tid på grunn av vi ikke kan jobbe lenger på grunn av dårlig helsa. Vi kan vel bidra med noe?

Her i bloggverden, blir man kurert av ensomhet synes jeg på grunn av kontakten med andre bloggere. En måte man kan bidra med noe. 

BARNEBARN

Jeg spurte mine barnebarn en dag om de hadde gjort gode gjerninger i det siste og de svarte at de ikke vet noe.

Jeg sa at hvis det har gjort noe i huset for å hjelpe foreldrene som f.eks ta oppvask, brette sammen klær eller lage mat og rydde etter seg, så har de gjort gode gjerninger. Og hvis de i tillegg gjør lekser og gjøre seg bra på skolen, da er det også gode gjerninger.

HVA KAN JEG BIDRA MED?

Jeg tenker at selv om jeg er svak, kan jeg vel bidra med noe. I form av oppmuntrende ord til andre. Be for andre. Bidra med penger selv om det er ikke mye til å gjøre livet litt bedre for noen. Være en samtale partner for min mann og ellers resten av min familie eller venner. Jeg har i hvert fall rikelig med tid nå til å snakke med dem online. De som bor langt unna.

OMVENDT JULEKALENDER

Før advent har begynt, hadde jeg lest en del forslag til julekalender. Og noen hadde foreslått en omvendt julekalender. Isteden at man skal gi noe til seg selv, kan man heller gi en ting eller legge disse tingene i en kurv i 24 dager og gi de bort til noen som har behov for disse tingene som f.eks flykninger? Det kan være såpe, shampoo, tannkost, mat i boks, skjerf, sokker osv.

Hva synes du? Har du noe ideer om hva kan man  gjøre for sin neste ikke bare i juletiden…med i hverdagen ellers?

11 kommentarer
    1. Veldig enig med deg, Happy 🙂
      Vær oppfinnsom i det gode! Gjør noe for andre, – da skal man oppleve at man ikke bare hjelper andre, men at man også får en veldig glede selv 🙂

    2. Omvendt julekalender er så bra funnet på! 😀 Det flytter fokus fra en selv.
      Jeg har alltid likt å gi, og nå mer enn noen gang. Setter av penger hver mnd som jeg sender til folk som trenger det i Paraguay. Da vet jeg alt kommer fram, og jeg kjenner som regel de som mottar pengene.
      Også blir det litt hvis jeg hører noen trenger det. Godt å kunne bidra med forskjellig.
      God klem ❤

    3. Ja, det føles godt å kunne gjøre en forskjell for de trengende. Og selv om vi er syke, kan vi fortsatt gjøre noe for andre:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg