To kirkegårder på en dag!

Allehelgensdag er nå forbi her på Filippinene, men jeg har ikke delt min opplevelse til å feire allehelgensdag her til dere ennå, så derfor deler jeg. En annerledes feiring enn for de som bor i Norge. Her var det  enormt med folk. Det var ikke Halloween som folk fokuserte på her. Det er allehelgensdag hvor nesten alle drar til kirkegård for å besøke de  døde. Det var stor arrangement hvor det var politi overalt for å holde orden på folket. Overalt ble det solgt mat, blomster og masse andre ting.

Kjøpte blomster og lys for far og mor og vi tok med oss urnen til min datter der slik at vi kunne bare samlet.

Her var jeg sammen med mine barn, barnebarn, svigersønn, svigerdatter og den eldste søsteren min. Det var en del regn og vi ble litt våte. Heldigvis var det tak over gravene.

Alle mine barnebarn. 6 stykker.

Uke før var vi også der og feiret min fars bursdag.

Det var folk som jobber der som ville tjene noen penger for å gjøre rent gravene og vi tok imot tilbudet.

Vi tok med oss mat og spiste lunsj der:)

Så, tilbake til allehelgensdag. Etter vi har vært der, kjørte vi til et shoppingsenter for å spise lunsj/ middag. Spis så mye man vil for 150kr stk. Korean grill.

Meny

Etter at vi hat vært der, dro vi til annen kirkegård hvor det ligger bare urner. Mine barn og barnebarn ville besøke faren sin som ligger der og jeg ble også med ettersom jeg var sammen med dem. Masse folk og veldig streng. Vi måtte vise vaccine sertifikat.  Heldigvis alle sammen har det på mobil.

Ute, kryr det av folk. Masse trafikk.

Inne. Et sted for å tenne lys.

Vi ble bare der halv time.  Jeg klarte ikke å stå lenge. Det var en opplevelse for meg fordi vi feiret allehelgensdag dag før på ikke så streng måte som nå.

Hvordan feiret du allehelgensdag?

Takk for titten!

11 kommentarer
    1. Tusen takk for at du deler! Veldig interessant å se hvordan dere markerer allehelgensdag på Filippinene. Jeg gjør ikke noe spesielt denne dagen.

    2. Ja det var veldig annerledes enn her. Veldig kjekt å få vite om andre tradisjoner 😊 Jeg feira stille og rolig sammen med søsteren min, ungene hennes og et barnebarn, og gikk “knask eller knep” sammen med dem.

    3. Her er det Allehelgensdag til søndag. Vi pleier ikke gjøre noe ekstra denne dagen z men tenker vi skal i kirka for det er første året etter svigerfar døde, og da leser de opp hans navn også ❤️

    4. Så flott feiring og så fine barnebarn du har.🥰
      Ser at dere har strenge restriksjoner hos dere.
      Før vi vet ordet av det, kommer det til oss også.
      Nyt dagene sammen med dine kjære.🤩

    5. Det er spennende lesing med annen kultur og andre skikker! Takk for at du deler <3 allehelgensdag her er tenning av lys på gravene til mamma og onkel – og en stille stund der! <3

    6. Så mange fine bilder av familien og for en herlig gjeng med barnebarn…
      Koselig innlegg, men også trist med urnen <3 Men dere fikk hvert der og minnet.
      God klem fra Norge! <3

    7. Tusen takk. Vi har ikke begrav urnen for ungene til min datter vol ha urnen hjem hos seg selv. Derfor vi tok det med oss til kirkegård bare for den dag. Takk for omtanken..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg