Å klatre et fjell

Å klatre et fjell

Har du noen gang besteget et fjell? Sannsynligheten er at du hadde gjort det og jeg har også gjort det…flere ganger faktisk. Og når man har gjort det, får man en ubeskrivelig glede. Mektig på en måte. Ikke sant?

Hverdagsfjell

Men har du noen gang tenkt at vi klatrer en slags fjell hverdag? Særlig når helsen skranter? Når utfordringer kommer som myggene i sommernettene.

Kanskje vi kunne ikke lenger gå lange turer, gå opp til fjellene, ikke kunne jobbe fullt lenger. At noen ganger, er husvasken mer enn nok til å håndtere den dagen.

Utfordringer

Hva med utfordringene i livet? Vi mistet noen, mistet jobb, ble skilt, eller vi mislykkes med planene. Kanskje ensomhet, depresjon og svakhet er ulike fjell vi må bestige hver dag. For å ikke snakke om økonomi. Hvordan skal vi betale regningene? Om vi har i det hele tatt råd til å reise på ferie osv.

Følelser

Sinne eller hat? Vi ønsker kanskje å være så sterke slik at vi ikke taler i sinne, selv om hjerte er fullt av hat? At vi skal ha den roen og tålmodigheten vi trenger slik at vi er i stand til å lytte til andre mens vi lytter til våre egne?

Meg

Jeg har i hvert fall lyst til å klare å holde opp med å tenke på enkelte ting som hendte i går og hva som kommer til å hende i morgen, slik at jeg vet hva jeg skal gjøre i dag. Det blir veldig slitsomt noen ganger. At jeg skal klare å nyte hverdagen og dens innhold og ikke stresse på hva jeg bør gjøre. Som akkurat nå som jeg har ferie…men jeg stresser å tenke på alt jeg har lyst til å gjøre.

Klarer vi det?

Tenker du også som meg om du vil fortsatt klare å komme over de mørke dagene….mye mer smerte…og utfordringer?

Men hvis vi skal tenke oss om, vi har jo allerede kommet over mange mørke dager, stormer, smerter og utfordringer ( fjellene). Disse fjellene er en del av livet. Vi går til toppen eller krysser over dem selv om vi er svake, fordi vi velger å være sterke.

Så i dag, jeg skal i hvert fall klappe meg på skuldrene og si til meg selv…ikke gi opp. Du klarte det før og du skal gjøre det igjen og håper at du gjør det også til deg selv😊

Oppmuntring

Men de som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner. De løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette. Jesaja 40:31

Hvilket fjell ligger foran deg i dag?

14 kommentarer
    1. God morgen 🙂
      Ja hvilket fjell ligger foran meg i dag? Hmmmmm vi får se… mestring i hvert skritt 😀 Selv om fjella kaller – så må jeg ta de i små porsjoner 🙂
      Fint innlegg med tanker, Ligaya 🙂

    2. god morgen ,du beskriver livet på en god måte ,en får noe å tenke på ,hvilket fjell vil mann klatre i :=) jeg skal iallefall starte dagen med brødbakst så jeg slipper å gjøre det med en gang vi er hjemme etter ferien :=)ha en fin dag da

      1. Det er en begynnelse det:) Bake brød. Men du er flink med så mye Connie. Opp på fjellene og gå markene, fiske, håndarbeid, hjemmearbeid osv.
        Heie på deg jeg🥰

    3. Så mektige flott ord. Jeg er ikke glad i fjell egentlig. Liker meg ved sjøen. Jeg må se sjø og elv og hav for å leve.
      Men livet er et fjell å bestige….

    4. Ja, det er alltid nye “fjell”. De blir kanskje mindre skumle med tiden, ikke så overmannene. Alle går vi vår vei og greier vi å se blomstene langs veien, er det godt. Og jeg tror du er født med et lyst sinn. Det er en gave. En god klem og en fin dag til deg <3.

    5. Å ja – det er mange fjell vi må over – i overført betydning! Jeg har hatt mine skyhøye fjell, akkurat nå er jeg nede i en dal som er litt dyp! Men – jeg prøver å brenne på – alt ordner seg til slutt! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg