Pelkusstein!

Pelkussteinen er en stor stein som ligger i Rusasetfjellet, og den er oppkalt etter bonden Pelkus fra Opphaug som skal ha flyktet hit.

Pelkussteinen er godt synlig fra fylkesvei 231. Det er også en veiviser ved veien hvor det er mulig å parkere. Flatt terreng i starten, bratt med kampesteiner på siste etappe.

Pelkussteinen er en stor stein som ligger i Rusasetfjellet, og den er oppkalt etter bonden Pelkus fra Opphaug som skal ha flyktet hit. Sagnet forteller at Pelkus skal ha kommet til å slå i hjel naboen sin etter lang tids krangel og uoverensstemmelse. Han ble satt i arrest i Austråttborgen, men klarte å rømme ei vinternatt, og flyktet mot denne store steinen, før han flyktet videre over til Sverige.

Endelig i dag fikk jeg drømmen min oppfylt. Å klatre opp til Pelkussteinen. Jeg var nysgjerrig på å se hvordan  det er oppe der.
Bli med dere også. Jeg viser veien:)
Her finnes det masse blomster som pynter  veikantene.
Men det finnes også en forlatt hytte.
og beinrestene….
Skummelt… Jeg lurer på hvilket dyr er det her?
Heldigvis er mannen med:)
Men ikke gi opp, vi nærmer oss målet.
Bare noen få steinblokker unna ….
Ikke glemme å se på gullskattene på veien
Minner meg om noe….
Nærmere syn…
Ja, det ligner en krane…. Hva tenker dere da?
Vent, er det en slange?. Det var ikke det heldigvis.
Et hjerte i skogen?
Det er mer blomster oppe her
Og nå endelig,  er vi kommet frem
Pelkussteinen
                        Under hvor Pelkus har gjemt seg…
                       Jeg tror ikke jeg ville bo her
Men kanksje hvis jeg kan flytte denne steinen
Det var for tungt altså, jeg tror jeg må hvile en liten stund:)
Og nyte de fine utsiktene isteden
Da er det bare å gå ned fra fjellet igjen og sier ha det bra for denne gangen. Takk for at du ble med på turen:)
 
(republisering)
4 kommentarer
    1. Tusen takk for turen😊Flott tur og opplevelse, takket være opplysningene, bildene og måten du forteller det på👍🏼😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg