Stå fast i stormen – iført Guds fulle rustning

Guds fulle rustning

Dagens ord
 Efeserne 6:13
«Ta derfor Guds fulle rustning på, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt.»

Bønn:
Kjære himmelske Far, takk for at Du har gitt oss Din rustning, slik at vi kan stå imot fienden på de onde dagene. Hver dag, Gud, er en gave fra Deg, men vi har en fiende som aldri tar fri. Derfor ber jeg: Hjelp oss å være våkne og klare til enhver tid, alltid kledd i Din fulle rustning.

Jeg ber, Herre, for meg selv og for alle som står meg nær, at vi må elske Deg av hele vårt hjerte, vår sjel og vår ånd. Hjelp oss å tro på Ditt ord og ikke tvile.

Takk for at Ditt navn er et sterkt festningstårn, og at vi som er rettferdiggjort kan komme til Deg og finne vern. Takk for at Du er vår Frelser, vårt lys, vårt liv, lyset til veien vi går på, vår veileder, vår befrier – ja, alt vi trenger.

Takk for at Din mektige hånd og Din store kjærlighet bærer oss. Midt i store problemer finner vi svar i Ditt ord, og når livet er vanskelig, får vi hvile i skyggen av Dine vinger – der vi er trygge. Derfor kan vi takke og prise Ditt navn. Takk for at Du er god – alltid god.

Takk for at hver dag kan hente styrke hos Deg, spesielt når vi ikke orker mer. Din glede er vår styrke, selv midt i livets stormer.

Takk for at vi kan glede oss, selv om vi en kort stund må vi gå gjennom mange prøvelser. For slik gull prøves i ild, må også vår tro prøves – så den kan bli til ære for Ditt navn. Og midt i alle vanskeligheter takker jeg Deg, fordi vi er trygge i Dine hender.

Takk, Gud, for at Du er full av nåde. Du hører hjertets sukk og taler til oss. Du er alltid nær, og selv når vi svikter Deg, er Ditt tilgivende hjerte åpent for alle som kaller på Ditt navn.

Takk for at selv om mennesker kan svikte, så gjør Du det aldri. Lær oss derfor å leve et liv som er Deg verdig. Led oss på den rette veien, for fienden lurer overalt. La oss ikke falle i deres hender. De hvisker løgner og anklager – men Din sannhet setter oss fri.

Takk for at uansett hva som skjer, kan vi få se Din godhet. Derfor vil vi vente tålmodig på Deg, være frimodige og sterke.

I Jesu navn jeg ber.
Amen.

Innimellom slagene…date

Tja….etter en lang dvale… og sofaen begynte å bli veldig varm… jeg måtte bare spørre Hr. Happy om vi kunne kjøre en tur ettersom vi var velsignet med solskinnende vær den dagen. 

Jeg lar bildene tale…vakker Norge

Lunjen ut i det fri:)

Takk for oss denne gangen:)

Litt barnslig… og helt ok

La oss bare si det med en gang: Jeg er voksen.

Men også… ikke helt. 

For midt mellom ansvar, regninger og “hva skal vi ha til middag?”, finnes det en liten del av meg som nekter å bli voksen. Og vet du hva? Jeg har sluttet å kjempe imot.

Jeg liker nemlig ting som kanskje ikke helt passer inn i voksen-boksen.


Tegnefilmer = terapi

https://images.openai.com/static-rsc-4/gORikOD46LPQknL0RR-hbxEhFZbnAtbBaV-WufZsvrZzO2dl3iBJxH2DuyccAE_hJvI7Em7TvwL38Tp3hujg45YkrGMqRkMiirRoYo18e7uMPEKe76_Zjqy_Ww2V6XTb-vjBaP_7JP7BN5lOLXlEPz1wcLuK4UEzmKI6ch4PFyDcSKbjArH5MH6fc6VX4V4j?purpose=fullsize

Det er noe helt magisk med å sette på en tegnefilm.
Mens verden maser om seriøse ting, sitter jeg der med teppe og snacks og lever meg fullt inn i en historie hvor alt er litt enklere… og ofte mye morsommere.

Og ja — jeg ler høyt. Ikke bare sånn “hehe”… men sånn ekte, barnlig latter.

Mine heklefigurer har personlighet (og jeg snakker med dem)

 

Dette er kanskje punktet hvor noen begynner å bli bekymret 

Jeg lager små heklefigurer… og så gir jeg dem navn.
Og stemmer.
Og små personligheter.

Noen ganger sitter jeg der og “snakker” med dem som om de faktisk svarer.
Er det litt rart? Kanskje.
Er det koselig? VELDIG.

Det er noe med å skape noe med hendene, og så la fantasien få leve videre i det.


 Papir, lim og full kreativ kaos

https://images.openai.com/static-rsc-4/eEyFi7ADLRbvKn0p_AEjIrPqMpLdStYp9RzJayTnFZ8Uo2cF7GjYnCzJh5Ua2nYbrkGHZ1sCFmnJPLPaR6IjkqiC0WPsRzqmi0zg2V9K1aq6eSR7buEqe8QwldW_FxHkrIz4g4diBX0dcLMtrbXdlsMZjw-f02JEeyY-XN4WxQOHOR3hQvLzIGqVvVgiglpT?purpose=fullsizeGi meg papir, saks og lim — og jeg er lykkelig.

Det trenger ikke være perfekt.
Det trenger ikke engang å bli fint.
Men den følelsen av å bare lage noe… klippe, brette, lime… det er ren glede.

Og ja, det kan bli litt rot.
Men det er et kreativt rot — og det teller!


 Kanskje det ikke er “barnslig” likevel?

Noen ville kanskje kalt dette barnslig.
Men jeg begynner å lure på om det egentlig er noe annet.

Kanskje det er frihet.
Kanskje det er glede.
Kanskje det er en liten påminnelse om at livet ikke bare skal være alvor.

For ærlig talt — verden blir ikke dårligere av at vi ler litt mer, leker litt mer, og tør å være litt… oss selv.


 Så ja…

Jeg ser på tegnefilmer.
Jeg snakker med heklefigurene mine.
Jeg koser meg med papir og lim.

Og jeg har det faktisk skikkelig fint med det.

Hva med deg?
Hva er noe “barnslig” du fortsatt elsker — men kanskje ikke alltid innrømmer? 

 Fra verdi – ikke for verdi

https://images.openai.com/static-rsc-4/3koHZv9XE4q-L9_Rh64Y75vhgy2B-yDH9l0MIPro4cB9g7U5ICpSSdvu-ZH_x-U4iJKSNbMYfUJwMHpTJ9havqxzOGjGb7MkySuU-3k8P3yl5DVeD5CRlKyXmF1u-_ZDM-k9ZDF91D7sl923JtnKXxTHPaVl_SCLw22TaLd1M8XFSMEZRM4C4PUPo6iljs-_?purpose=fullsize

Arbeid og prestasjoner er ikke feil.

Men de får en helt annen plass når vi ser riktig på dem.

“Alt dere gjør, gjør det av hjertet, som for Herren…”Kolosserne 3:23

Vi jobber ikke for å bli verdifulle.
Vi jobber fordi vi allerede er det.

Det forandrer alt.

Fra press → til fred.
Fra bevis → til takknemlighet.
Fra jag → til hensikt.


 Refleksjon

Jobber jeg for å bevise min verdi—eller fra vissheten om at jeg allerede har den?


 Bønn

Gud,
Hjelp meg å leve og arbeide ut fra den verdien du har gitt meg.

La mitt liv være preget av fred,
ikke prestasjonspress.

Amen.

Når “mer” aldri blir nok

https://images.openai.com/static-rsc-4/FkF8YG6jxMzaughlXXDicaWLVq_mLSnV702_DN_iuedW9rAon--hVVoRb2i4gwZQmKZjj9humcW015huOHX8kyrqa2eodo0fmzGgiaLLh7Yx85Lrkm2zJ9Ppbzb7dErVvJGaw_Nua5gTIeXxUUdNb-j3BjonoV_n_fANEIp5YtfNvRUSU7omDV97tOl-TZjm?purpose=fullsize

Det føles noen ganger som et evig jag.

Mer å gjøre.
Mer å oppnå.
Mer å bevise.

Men spørsmålet står der:

“Hva vinner et menneske på alt sitt strev?”Forkynneren 1:3

Når blir det nok?

Kanskje problemet ikke er at vi gjør for lite—
men at vi søker mening på feil sted.


 Refleksjon

Hva jager jeg etter som egentlig ikke kan fylle hjertet mitt?


 Bønn

Herre,
Stans meg når jeg jager etter ting som ikke gir liv.

Hjelp meg å finne hvile i deg.

Amen.

Utvalgt – ikke bevist

https://images.openai.com/static-rsc-4/QXej1fetHa5E30gCfyCIpB9thQc0DM-dXwrN1nqpgEWVWmScPXxYAWRkNov0us1Weu-cZ8xdg0wSJ42IceekFEQdlPe4cvuFO0cmtnpBYYZ8Il4McRMIgNBP3pa_iB3m4MwW67xUtXy9ZTxDovyfeg62vvghGQ0T7hfYFOamSRoDNr7-8Vxb1XTLEmXI9qy_?purpose=fullsize

Hvor ofte måler jeg min verdi ut fra det jeg får til? For det er ikke mye i de siste.

Men Gud sier noe helt annet:

“Dere er en utvalgt slekt… Guds eget folk.”1 Peter 2:9

Utvalgt.

Ikke fordi jeg har bevist noe.
Ikke fordi jeg har prestert nok.

Men fordi jeg tilhører Ham.

“Før var dere ikke et folk, men nå er dere Guds folk…”1 Peter 2:10

Min verdi er ikke noe jeg bygger—
det er noe jeg har fått.


 Refleksjon

Hva ville endret seg hvis jeg virkelig trodde at jeg allerede er nok i Gud? <Jeg tror jeg får fred og ro i hjertet.


Bønn

Gud,
Hjelp meg å finne min verdi i deg.

Minn meg på at jeg er valgt, elsket og din—
uansett hva jeg får til.

Amen.

Du kan ikke fortjene det Gud gir

Vi har lett for å tenke at vi må bevise oss.

Jobbe litt hardere.
Være litt bedre.
Gjøre litt mer.

Men Paulus hadde alt å vise til—
og likevel innså han noe viktig:

“Om noen mener de kan stole på ytre ting, kan jeg det enda mer…”Filipperne 3:4

Likevel var ikke det nok.

Prestasjoner kan imponere mennesker—
men de kan ikke frelse oss.

Frelsen er ikke noe vi oppnår.
Den er en gave vi tar imot fra Jesus.


 Refleksjon

Prøver jeg å “fortjene” noe Gud allerede har gitt?


 Bønn

Herre,
Hjelp meg å hvile i din nåde.

La meg slippe å bevise meg selv,
og i stedet stole på det du allerede har gjort.

Amen.

Når prestasjoner forsvinner som damp

https://images.openai.com/static-rsc-4/gB_deZEpkIJBXKhKWovid9us99-wdN_pg82U_Ngj_Guwbd7QIFsDIbT25enanGaCIxMz4pCLMz51J7G4louIqOapwjedmju3eNXBOrnGvI7yKZcLyguAYABQFEZhtB1rqBB8VDTUzgcEtyVY-MZUThBkC9PAE4BPCuZZAORQVbadLSoXjGiUtTbZUgJZFjwu?purpose=fullsize
Det finnes øyeblikk hvor alt jeg har jobbet for…

plutselig føles tomt.

Gleden varer ikke så lenge som jeg trodde.
Mestringsfølelsen forsvinner stille.
Og igjen sitter jeg der og lurer: Var dette alt?

Ordene fra Forkynneren treffer dypt:

“Meningsløst, meningsløst… Alt er meningsløst.”Forkynneren 1:2

Ordet “meningsløst” kan også forstås som damp—
noe som er her et øyeblikk, og så borte.

Akkurat slik kan prestasjoner føles.

Ikke fordi de er feil…
men fordi de aldri var ment å bære meningen med livet.


 Refleksjon

Hva i livet mitt holder jeg fast ved, som egentlig er midlertidig?


 Bønn

Gud,
Hjelp meg å se forskjellen på det som varer
og det som forsvinner.

Lær meg å bygge livet mitt på deg—
ikke på ting som ikke varer.

Amen.