Støvelfossen!

Den dagen min mann og jeg hadde en date, vi fant ut at vi skulle besøke ” Støvel Fossen i Åfjord. Jeg har lengtet til å se dette stedet og drømmen gikk i oppfyllelse:)

Jeg var nysgjerrig hvorfor det ble kalt støvelfossen. Ser fossen ut som en støvel? 

Litt informasjon om Støvelfossen.

Stordalselva renner fra Tekssjøen og ut i Åfjorden ved Årnes i Åfjord kommune. Den er ca. 27 km lang, medregnet Stordalsvatnet som er ca. 7 km. Like før munningen løper den sammen med Norddalselva. Fra Stordalsvatnet og ned til utløpet er det ca. 2 km, og midt på denne strekningen ligger Støvelfossen, som er et populært fiskested. Stordalselva er kjent for å være blant Norges bedre lakseelver. Ved nedre del av elva ligger Fredmoen,  et laksefiskemuseum som fra starten av 1900-tallet var feriested for engelske sportsfiskere. På sin vandring i vassdraget får laksen hjelp av fem laksetrapper. I laksetrappa ved Støvelfossen er det montert et telleapparat for å holde kontroll med oppgangen av fisk. I tillegg til laks er det mye sjøørret i elva. ( Wikipedia)

Så her er den lykkelig damen som fikk drømmen oppfylt. Det skal ikke så mye til egentlig for å glede meg:)

 

slik ser elven nedover

fossen

Laksetrappen. Jeg så laks hoppet oppover, men fikk ikke tatt bildet. 

hytte?

vaktpost?

Det var overskyet, så bildene var ikke så tydelig, men vakkert er det der.

Har du sett Støvelfossen? Fortsatt lurer på stedsnavn. Så ikke noe som lignet en støvel:)

Etterpå dro vi til Fredmoen. Deler bilder derifra til neste innlegg.

Ønsker alle en god dag!

JOY

8 kommentarer
    1. Kjempefine bilder selv om det var overskyet, synes jeg 🙂 De må vel stå uti der og fiske om de skal fange laksen, med STØVLER…. kanskje derfor? 😀 En fin tur <3 Nei, skal ikke mer til for å glede meg heller 🙂 Ha en fin dag Joy <3 klem <3

    2. For noen flotte bilder.
      Har aldri sett støvelfossen..aldri hørt om den heller, så da lærte jeg noe nytt 🙂
      Men har sett mange andre fosser og det utrolig flott å se når det er store vannmasser, litt skummelt også …<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg