Skuffet

 

 

Skuffet

Føler du deg noen ganger at ingen bry seg om deg? Eller at folk tar deg bare som en selvfølge fordi du har alltid vært trofast og at du vil alltid være der uansett hvordan du blir behandlet?

Føler du deg at du blir utnyttet fordi du er naiv og godtroende? At du blir skuffet gang på gang fordi du ikke blir hørt?

I det siste har jeg den følelsen og jeg begynner å synes synd på meg selv og begynne å tenke at jeg kanskje skal slutte å bry meg så mye om min neste og at jeg skal slutte å gjøre den lille ekstra for andre. Det er ikke en god tanke og jeg bør jo ikke tenke slik. Men hvorfor føler jeg det slik? Jeg spør Gud hvorfor synes jeg synd på meg selv? Er det synd på meg?

Når jeg tenker meg om, har jeg ingen grunn til å synes synd på meg selv. Jeg har tak over hodet, mat på bordet og klesskapet bugner av klær osv. Jeg har arbeid som jeg elsker og har mulighet til å gi livsglede til de eldre. Når jeg tenker på min familie, selv om de har sine utfordringer, kommer de også gjennom det med hjelpen ovenfra. Gud har minnet meg om at selv om ingen bry seg, så Han i hvert fall bry seg om meg!  Og at det er ikke sant at ingen som bry seg om meg egentlig fordi innerst inne vet jeg at min familie gjør det, selv om de viser det på ulike måter enn jeg forventet.  Jeg har også venner og kjente som jeg vet at de er glad i meg.

Gud minnet meg om å fokusere på ting jeg kan være takknemlig for slik at jeg skal ikke synes synd på meg selv. Jeg skjemmes nesten med tanke på andre mennesker som lider med uhelbredelig sykdom, havarert ekteskaper, ingen hus og hjem, ingen inntekt, ingen mat på bordet, og sliter med å få endene til å møtes osv.

Ja, jeg har ingen ting å klage for fordi når jeg klager eller synes synd på meg selv, da tviler jeg på at Gud kan ta vare på meg. Fra mitt begrensende menneskelig perspektiv ser det kanskje ut noen ganger at jeg ikke får det særlig bra. Men det er jo annerledes i Guds øyne. Jeg er verdifull nok til å dø for. Han gjorde det for meg og for hver og en. Jeg trenger bare å stole på Gud at alt som skjer i mitt liv skjer med hensikt slik at Gud kunne forme meg til det beste for meg selv og andre. Gud har en plan i mitt liv med de gavene og talentene han hadde gitt meg. Når målene mine harmonerer med Hans planer, bringer det harmoni i mitt liv. Jeg skal gjøre gode gjerninger fordi det er den rette ting å gjøre?ikke for å få ros eller oppmerksomhet. Når jeg møter mostand eller ikke blir hørt, da har sikkert Gud en bedre utvei for meg.

Et ord fra andaktsboken ga meg et svar: Gud sier at jeg må ikke la uventende hendelser eller skuffelser drive meg ut av kurset. At jeg bør reagere med ro og tillit. Jeg må huske på at Han er med meg. Jeg kan dele mine byrder på Han og han vil gi meg hvile.

Jesaja 41:10 Vær ikke redd, for jeg er med deg. Se deg ikke rådvill omkring, for jeg er din Gud! Jeg gjør deg sterk og hjelper deg. Ja, holder deg oppe med min frelserhånd.

                                                                                           God helg!

 

14 kommentarer
    1. Ja, vi har alle perioder hvor vi synes litt synd på oss selv, men heldigvis er det som regel ikke permanent, og livet smiler igjen 🙂
      Det er bra at du kjenner støtte i din tro, den skal du holde godt på <3
      Ønsker deg en god helg <3

    2. Trur det er normalt at ein av og til har det slik.Er berre å prøve å fokusere på det positive og jobbe seg oppatt:-)

    3. Kjempebra innlegg til ettertanke <3 🙂
      Den følelsen må jeg 100% ærlig si at jeg aldri har følt! Jeg har alt rundt meg av det jeg trenger som familie, slekt, mannen min og mine kjempegode venner som betyr kjempemasse for meg <3 🙂 I tillegg er jeg kjempeheldig som få holde på med det jeg liker i hverdagen,og det gir kjempemasse glede <3 🙂
      Jeg er nok naiv og godtroende, og jeg har nylig blitt utnyttet av en person som brukte meg som et skalkeskjul for sin egen vinning.
      Jeg er takknemlig for alt jeg har, og jeg klarer ikke å være en misfornøyd person som sier at jeg ikke har det bra.
      Siden jeg har kronisk betennelsesreumatisme må jeg være positiv, fordi jeg har to valg. Det ene er å sette seg ned, og synes synd spå meg selv, men det er overhodet ikke et alternativ for meg en gang.
      Selv så hviler jeg i troen på at Gud er der i en travel hverdag <3 🙂
      Kjempegodt å lese at du føler støtte fra Gud <3 🙂
      Ønsker deg en kjempefin fredagskveld <3 🙂
      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    4. Jeg tror de aller fleste innimellom kjenner på den følelsen. Altså følelsen av å bli tatt for gitt. Men…det handler nok ofte om at vi har en jobb å gjøre med å sette grenser og å si nei i blant. Hvis jeg tar meg sjøl for gitt, så kan jeg ikke vente noe annet fra andre heller. Hvis jeg forventer noe tilbake når jeg gjør noe for andre, så blir jeg gjerne skuffet. Du er et vakkert og oppriktig menneske slik jeg har lært deg å kjenne. Jeg deler ikke din tro, men jeg tror at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan ane. Jeg tror på NOE, men jeg klarer ikke å ta alt som står i Bibelen helt bokstavelig. Det viktigste er at en finner støtte og trøst i det en tror på – uavhengig av hva og hvem det er.<3

    5. Toril sin hverdag med musikken: Det er godt å høre at du har det bra og jeg har det egentlig det.
      Men noen ganger kommer den menneskelig følelser.
      Takk for din alltid hjertevarme kommentarene.
      Gud velsigner deg!
      Klem

    6. Så fint bilde av deg 🙂 Og en flott kjole du har på deg 🙂
      Vet du, at disse tankene kommer og går. Jeg tror vi alle kjenner på skuffelse. Men jeg tror det er en følelse som kommer forå minne oss på hvor vi står i livet. Når vi blir skuffet, og vil gi opp. Da må vi gå inn i oss selv og kjenne på hva det er vi er skuffet over……………. hvorfor er vi skuffet. Er det noen som har gjort oss skuffet? Har noen skuffet deg? Sagt noe vondt? Mislykket med noe………. livet?
      Da må man tenke……………… forventninger til Gud? Er han der ikke?
      Så oppdager man at det har mye med seg selv å gjøre.
      Og om man har tvilt litt og på en måte gitt opp litt og skuffelsen er stor…………. så kommer små glimt og skyver vekk litt etter litt, denne skuffelsen. Den går over.
      Er det Gud som forsiktig viser at han lytter og er der allikevel?
      Jeg tror det.
      Skuffelse kan være så mye. Relatert til jobb, mennesker, de nærmeste, venner, livet…………… men man må velge………… skal de påvirke?
      Ja, det har lett for å påvirke. Dra ned tankene.
      Man må bare ha troen – troen på det gode – at det blir godt. Jeg er slik, prøver å tenke positivt. Ikke dra ned tankene selv om det er vanskelig.
      Man må ha troen, uansett hva man tror på 🙂
      klem

    7. Dette var trist å lese. men innlegget er godt skrevet og du skriver hvordan du føler det.
      Mister man troen så mister man alt…
      Et fint bilde av deg.
      God kveld <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg