Tautra Mariakloster

Forrige lørdag da mannen min og jeg besøkte Tautra klosterruiner, var vi også innom Maria klosteret som ligger i nærheten. Jeg trodde vi kunne se nonnene i deres vanlige hverdag, men ble skuffet fordi vi så ikke dem. Bare en nonne som skulle ut for å kjøre bil og en nonne som gikk barfot og stelte jordbæråker utenfor klosteret.

Info om Mariaklosteret fra deres we bsiden

Tautra Mariakloster er et katolsk kvinnekloster på øya Tautra i Trondheimsfjorden. Nonnene i klosteret tilhører cistercienserordenen, nærmere bestemt ordenens strengeste gren, trappistordenen.

 

Klosteret ligger ikke langt fra ruinene av det middelalderske Tautra kloster, som var hjem til munker fra samme orden. Tautra Mariakloster ble grunnlagt i provisoriske bygninger i 1999. Grunnsteinen til et nytt kloster ble så lagt ned av dronning Sonja 8. mai 2003. Den 25. mars 2006 ble klosteret gitt status som selvstendig priorat. Klosterbygningene ble tatt i bruk i 11. juli 2006.

 

Klosterets kirke ble vigslet 12. mai 2007. Også ved denne anledningen var dronning Sonja til stede. Kommunestyret i Frosta nominerte i oktober 2011 klosteret som kulturminne.

Cistercienserordenen søker å forsørge seg selv, og nonnene ved klosteret produserer såpe og hudpleieprodukter som de selger i besøkssenteret. Her finnes også bøker om klosteret, og en informativ utstilling om ordenen. Klosterkirken er åpen for publikum som ønsker å ta del i tidebønnene.

Deres kapellet inne

Et hjerte av stein??

Nonnene der

ET stort kors inne

Pyntegjenstand laget av stein

Her kan man se ulike videoer som viser hva nonnene holder på med og hvordan det ser ut resten av bygningen  

 

Gravplass i nærheten

 

Vi spiste middag på et av overnattingstedet i nærheten

Munk biff med fløtegratinert potet. Håper ikke at vi hadde spist en av munkene der:)

Nonnenes liv ser interessant ut og det så ikke ut som de kjeder seg etter å sett videoene om dem, men jeg tror jeg foretrekker å be hjemme enn å bo der eller å være en nonne:)

Enn du? 

Hva synes du om nonnenes liv?

 

11 kommentarer
    1. Aldri vært i et kloster, sikkert spennende selv om nonnene “glimret med sitt fravær”.. Maten og stedet dere spiste så bra ut..men munk biff..hehe..
      Vet egentlig ikke såååå mye om nonne-livet..men tror ikke det hadde passa for meg altså :)) Ha en fin kveld <3

    2. Munk Biff passet jo godt som måltid den dagen hehe
      Nei jeg vet ikke helt, men de som blir nonner mener de har fått et kall av Gud. De skal da leve i sølibat, selv om de er skapt for å få barn. Jeg liker ikke at menneske må dekke seg til. Hvorfor skal de gjemme hår og hud, når de er skapt med dette. Nå er vi skapt nakne alle sammen, men vi må jo kle på oss og dekke til det mest intime. Vi trenger også klær for å verge oss mot sol og kulde. Hvorfor har de blitt skapt med hår, om de må gjemme det? Dette blir litt feil for meg.
      Nonner lever jo på en måte i “fangenskap”. Selv om det ikke er noe fengsel så har de strenge rutiner. De er der frivillig da de har fått et kall. Dette er noe som er forbudt for de som er nonner: egenviljen, ekteskapet, eiendom, karriere, ferie, barn, det å bestemme over egen tid og hvem de vil omgås. De eier ingenting selv, men deler alt med de andre nonnene.
      Jeg hadde slett ikke passet til å være nonne 🙂

    3. poesimylife: Her har du masse poeng å tenke over. Du har så rett.
      Folk er så forskjellige og håper bare at hver og en finner sin egen lykke uten å skade seg selv og andre.
      Takk for dine synspunkter.
      Ha en fin kveld?

    4. Jøss, dette visste jeg ikke. Her er faktisk et kloster ikke så veldig langt unna. Men jeg tror ikke det er mange igjen der. Tusen takk for en flott presentasjon. Nå er vel ikke jeg den rette til å svare på om jeg ville vært nonne 😀 Det ville i såfall hatt en ganske omfattende konsekvens. Og jeg tror jeg ville vært en dårlig munk. Fantasien min er alt for sprelsk, tror jeg 🙂

    5. Kjempefine og nydelige bilder du viser 🙂 Det ser kjempefint ut der, og nå har vi satt av en helg til å besøke klostret på Tautra.
      Nonnene har et positivt kall fra Gud, og det er beundringsverdig at noen ønsker å leve i sølibat pga kallet sitt.
      Ønsker deg en kjempefin torsdagsettermiddag <3 🙂
      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg