Å mele sin egen kake?

Frodiths utfordring i dag er kake. Ettersom jeg er på slankekur, baker jeg ikke for dagens oppdrag:)

Hva kan man si om kaker da bortsett fra at det er kjempe godt?:)

Kaken jeg kjøpte til min mor for å minne hennes bursdag hvis jeg husker det riktig:). Lola betyr ” bestemor.”

Etter Google search fant jeg at “kaken” har sin opprinnelse i det gamle Egypt.  Det tidligere gamle egyptiske dynastiet for 5500 år siden. ( 35. Århundre f.Kr.)

Og den eldste julekakene i Norge vi kjenner til her til lands er ” jernkakene.” Der er kaker stekt i ulike jern som krumkaker og goro. Hvor lenge en har brukt slike jern i Norge er uklart, men i Europa stammer de eldste funnene tilbake til 1400′ tallet.

Jeg lærer mye hverdag fra Hr. Google:)

Men hva betyr ” å mele din egen kake” da?

Hr. Google fortalte meg at det er utrykk for egoisme, antakelig med opprinnelse i en tid da mel var mangelvare.  Den som meler sin egen kake, arbeider utelukkende  for egen fordelig gjør lite for andre.

Vel, det florerer i dag det. Egoisme råder overalt…synd men sant.

Har du en favoritt kake?

Da er dagens oppdrag fra Frodith gjennomført:)

13 kommentarer

Siste innlegg