Å være gammel

Å være gammel

Tja…jeg tror jeg er gammel selv om jeg ønsker å være ung lengst mulig. I en alder av seksti år…jeg er vel ikke ung lenger. Vel i forhold til 90-åringer som bor på et sykehjem, er jeg fortsatt ung i deres øyne. Jeg fortalte en 90-årimg der en dag at jeg er seksti år og hun beskyldte meg for at jeg lyver. Vel artig å se litt yngre ut enn jeg er😊

Jeg leste en artikkel en dag hvor det fortelles at det er sunt å bygge et forhold blant unge folk. Og likedan folket med ulike språk og kulturer. Det må være for å få et bredere forståelse for dem. For selv om man er kommet i en alder hvor man har allerede opplevd mye og skaffet mye kunnskap, det er fortsatt noe man kan lære blant andre. I den forbindelse, blir jo man litt ydmyk og være mer tolerant tror jeg. Jeg har jo mer enn nok unge folk rundt meg. Jeg kan jo begynne med mine barn og barnebarn. Jeg er også heldig at jeg kjenner mange som kom fra ulike kulturer. En god begynnelse.

Og når vi snakker om å være sunt har jeg også lært å akseptere hvordan jeg er. Det er veldig vanskelig å gjøre alle til lags. For eksempel, jeg kan være litt for mye for noen…for mye bibelprat…for mye bønn  jeg legger ut for eksempel. Eller at jeg prater for mye og har ikke vært en flink lytter. Men jeg tenker at uansett hva jeg gjør, jeg kan ikke tilfredsstille alle. Da er det best å være meg selv enten folk liker meg eller ikke så lenge jeg ikke skader noen. Ikke tro at jeg ikke bryr meg om andre. Jeg gjør det og sier unnskyld hvis jeg sårer noen med mine ord og handlinger. Men jeg sier ikke unnskyld på hvordan jeg er fordi jeg tror at Gud skapte meg slik jeg er.

Jeg ble ofte fortalt av de som er rundt meg at jeg tenker alltid på andre manns behov før jeg tenke på meg selv. Så i det siste tiden jeg prøver å balansere litt. For det er jo ingen som kan ta vare på meg selv en meg selv. Andre har mer enn nok av seg selv har jeg skjønt. Og hvis jeg ikke tar vare på meg selv, hvordan kan jeg da ta vare på andre?

 En av målene mine for tiden er å elske de tingene jeg kan fortsatt gjøre og ikke misunne andre på hva de kan gjøre. I tillegg å sette pris på hvor jeg er, hva kan jeg gjøre akkurat der og da og hvordan jeg kan være til en velsignelse til andre og ikke en plage. Jeg tenker at det er alltid noe man kan gjøre selv i det trangeste kår. Og ikke minst, lære å leve i nuet og ikke i fremtiden som jeg alltid har gjort. Det er best å overlate fremtiden min til Gud fordi han vet hva som skal skje der.

Når jeg tenker slik, så tror jeg at det skal være sunt for min kropp og sjel.

Hva med deg? Hvordan tar du vare på den psykiske delen av ditt liv?

12 kommentarer
    1. Når man er bikket 60, ja da må man gjør ting som er lystbetont og gir mening. Man kan ikke bare jobbe å slite absolutt hele livet, moro og kreativitet er megaviktig.

    2. Veldig fine tanker du deler med oss 😀
      Så viktig at vi også tenker litt på oss selv, spesielt slike som deg som alltid tenker på andre. Har merket det 😘
      Vi må ha på oss surstoffmaska selv først, så kan vi hjelpe andre.
      Fint å få en balanse på det tenker jeg.
      At vi ikke blir for egoistiske også. Men tror både du og jeg har langt igjen dit ☺️
      Jeg jobber med å ta mer hensyn til mine behov også nå…være litt mer ego og ikke ha dårlig samvittighet for alt 🙂

    3. Jeg har inntrykk av at du er en veldig god person, tolerant og vennlig. Fortsett å vær som du er! Men ta vare på deg selv først, og alle man man ikke tilfredsstille uansett. 😊

    4. Det er veldig viktig å ta vare på seg selv også. Hvis ikke har man ikke krefter og energi til å hjelpe andre.🤗
      Jeg tror vi har mye å lære av både som er eldre og de som er yngre enn oss.
      Ha en flott dag i varmen.🤩

    5. Du er ikke sååå gammel om du har blitt 60, det er alderen i hjertet som er viktigst. Og den tror jeg er ung hos deg, og du ser heller ikke «gammel» ut. Men det er viktig å ta vare på seg sjøl, for da er det lettere å ivareta andre også. Jeg tror du er et godt menneske, det ser en av tekstene dine, så du må fortsette å være den du er. <3
      Den psykiske delen tar jeg nok godt vare på. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg