Abarcy

Hvis du er som meg så vet du sikkert ikke hva  ordet ABARCY betyr. Men jeg har fått det får meg at jeg skal lære et nytt ord hver dag og da må jeg begynne med bostaven A.

ABARCY er et annet ord for brød. Mer opplysning om det her.

Videre kan vi lese info om bokstaven A fra denne hjemmesiden.

Snu en stor bokstav A på siden slik at den lukkede toppen peker mot venstre, og du kan kanskje se hvor selve brevet stammer. Dens tidligste forfader var sannsynligvis en egyptisk hieroglyf som representerer et oksehode, og oksens to horn er det som ga bokstaven A det som nå er de to spisse benene. Fønikerne tok deretter på seg dette egyptiske oksesymbolet og forenklet det enormt (inn i deres vagt trekantede bokstav aleph, som lignet på et moderne bokstav A som hadde falt på siden) før grekerne fikk tak i det og gjorde det til sitt første brev, alfa. Og det er derfra, via latin, at A havnet på engelsk.

ABARCY (brød)

Avledet av et gresk ord som betyr ‘brød’, abarcyer umettelig. Og hvis du er abarstic, så har du en umettelig appetitt.

Jeg tror alle mennesker er ABARSTIC. Vi har jo umettelig appetit som forflyter fra den ene etter den andre. Vi søker alltid nye ting i livet som kan oss lykke.

Abarcy (brødet) fikk meg til å tenke på et bibel vers hvor det står: Men han svarte og sa: Det står skrevet:

Jeg har hørt fra min mann og flere nordmann som er gift med en fra Filippinene at vi tenker bare på mat hele tiden. Hvis vi skal på tur et sted, må vi ta med oss mat.

Vi tenker alltid på hva vi skal lage til alle måltider og de har jo rett. For på Filippinene, er vi vant til det. Lager tre varme måltider hverdag. Heldigvis, er jeg blitt fornorsket at jeg lager bare en middag hver dag og resten er brødskiver til vanlig:)

Tilbake på hva Jesus mente om brødet. Han mente vel at brødet vi spiser er lik maten som vi spiser hver dag. 

Han sa at vi skal ikke bare tenke på (brød) mat hverdag fordi det er ikke derfor vi lever.

Vi lever ikke fordi vi trenger mat (brød). Vi spiser mat  fordi vi lever. Og for å ha et balansert liv, bør vi ikke konsentere på mat hele tiden, fordi livet består mer enn bare mat ( brød).

Jesus påpekte også at vi skal også basere livene våre fra ordene som kommer fra hans munn. Og det betyr det levende ordet fra Bibelen. Jeg vet ikke med deg men jeg tror det er kraft i Guds ord:

Jeg elsker Guds ord og jeg spiser det hverdag. Jeg tror jeg hadde allerede kapitulert eller er blitt innestengt på et psykiatrisk avdeling hvis ikke jeg hadde Guds ord som minner meg at jeg er elsket av Ham. Livet mitt har vært som å danse på rosene. Dess mer jeg danser, dess mer får jeg sår på føttene grunn av tornene. Men med Gud, klarer jeg å nyte rosenes ulikes farger og nyanser mens jeg danser livets dans. 

Guds ord er farlig. Ja, farlig god:)

Og hvis vi skal gjøre som Gud har sagt at vi skal elske vår neste som vi elsker oss selv, tror jeg verden blir fredelig og det blir slutt på strid,  krig eller uvennskap. Da er det ingen kommer til å lide i nød fordi vi skal hjelpe hverandre. 

Vel, etter å ha bodd i Norge i 32 år har jeg lært å elske brød. Før var det alltid ris på menyen 3 ganger daglig. Nå er det brød flere ganger daglig. På filippinene spiste folk som regel hvite brød. Men her i Norge lærte jeg å spise grove brød og jeg fant ut at det er bedre enn hvite. Men nå, går det ofte på knekke brød. Enda bedre for helsa har jeg hørt. 

Hva med deg? Liker du å lære nytt ord hver dag?

Eller lese du Guds ord? (Bibel)

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg