Antikk

 

I helga, da “smertegruppen” som jeg var med kjørte en tur til et sted som heter Råkvåg, så vi dette skiltet. Så vi ble nysgjerrige og tok turen dit.

This weekend, when the “pain group” that I was with drove a trip to a place called Råkvåg, we saw this sign. So we became curious and took a look there.

 

Hva betyr egentlig ordet antikk? Jeg forbinder det med noe som er gammelt. Av og til føler jeg at jeg kan betegnes som en antikk på grunn av at begynner å bli gammel. Men det som er fint med antikken, dess gamlere de er, dess dyrere de blir. Så, jeg betyr fortsatt noe selv om jeg begynner å bli gammel.

What does the word antique really mean? I associate it with something old. Sometimes I feel like I can be described as an antique because it’s getting old. But the good thing about antiquity, the older they are, the more expensive they become. So, I still mean something even though I’m getting old.

I Wikemedia har ordet flere betydninger:
* Antikken: En tidsperiode i gresk og romersk historie, ca. 700 f.Kr til 500 e.Kr. Antikken inndeles i gresk antikk og romersk antikk

*Antivikvitet: eldre gjenstander fra tidligere tider som i dag har en egen verdi og som mest vanlig å finne i museer.

In Wikemedia, the word has several meanings:

* Antiquity: A time period in Greek and Roman history, approx. 700 BC to 500 AD. Antiquity is divided into Greek antiquity and Roman antiquity

* Antiquity: older objects from earlier times that today have their own value and are most commonly found in museums.

 

Så la oss vandre sammen. Kanskje du kan kjenne igjen en del ting fra dine besteforeldre?

Hva er dette? Er det en trau der dyrene fikk sin mat?

So let’s walk together. Maybe you can recognize some things  from your grandparents?

What is this? Is this a trough where the animals got their food?S

 

Fant du noe som vekket minner?

Liker du å besøke slike steder?

Did you find something that reminds you of the past?

Do you like to visit this kind of places?

Dette stedet forteller meg at uansett alder vi har, er det fortsatt bruk for oss:)

This place reminds me that no matter how old we are, we can still be at use for something.

Gamle mennesker som gjorde store ting:

1.Gladys Burrill ran a marathon at the age of 92

2. Teiichi Igarashi climbed Mt. Fugi, at the age of 100

3. William Ivy Baldwin Tightrope walked across a canyon at age 82.

4. Diana Nyad Swam from Cuba to Florida at the age of 64.

5. John Glenn went to space at age 77.

6. Colonel Sanders started KFC at age 65.

7. Granda moses started painting at age 76.

Those are some of the great people who accomplished great things at old age. More of them if you click the link above.

Tror du at du kan fortsatt oppnå noe til tross for alderen og kroppsfunksjonen?

Do you believe that you can still do great things despite of you age and body function?

6 kommentarer
    1. Fine tanker Ligaya. Selv om vi er blitt “gammel” og kanskje ser slitt ut, så er det mange som gjerne vil ha oss. Vi kan fortsatt gjøre nytte for oss 🙏👏🎤🤲😊🌺

    2. Jeg liker å snoke i antikvariater – jeg ser noen eggehøner her – mamma hadde en sånn…..! Og så er det noen Hadeland-glass “Finn” som er maken til de jeg har i skapet! Jeg tror ikke alder alltid er et minus – mer hvordan vi tenker og lager begrensninger som ikke er nødvendige! Vi må ikke bli antikke… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg