Behov

 

source

                       BEHOV

Tenke du over hvor mange behov vi som menneske har?  Hva er dine ulike behov?

Psykologen Abraham Maslow beskrev menneskers behov som en pyramide. De vi har lært fra skolen.

De viktigste:

Fysiologiske behov ( sult, tørste, søvn osv.)

Trygghetsbehov (sikkerhet, beskyttelse),

Sosiale behov (tilhørighet, kjærlighet)

Anerkjennelse ( selvaktelse, status)

Selvrealisering ( åndelig, personlig).

Det vises at et menneske har mange ulike behov og hver enkelte har ulike måter og tilfredsstille behovene og hvor mye disse behovene blir fylt.

                                  AVHENGIGHET

Hvordan overvinne en avhengighet til hurtigmat | cental.org

source

Noen mister begrensninger som fører til avhengighet eller sykdommer. Ja, vi har behov for mat for å overleve, men hvis vi stapper kroppen vår med for mye av alt mulig mat, kan det føre til det verre. Overvektighet, sukkersyke, hjerteproblemer er noen av sykdommene vi kan slite med hvis behovet for overstiger enn det kroppen trenger. Og vi som bor i verdens rikeste land og har tilgang til mat…er det lett å gjøre det. Vi liker å kose oss og som regel er mat med.

                                    TRYGGHET 

Worker Safety Is an Entrepreneurial Imperative

Vi har behov til å føle oss trygge, men i disse dager føler ingen det på grunn av coronaviruset. Penger eller status kan ikke beskytte oss mot det. Til og med vårt sosiale behov er blitt innskrenket. Nå er det farlig å samles og ha nære kontakt med andre.

Man mister inntekt som fører til ekteskapsbrudd osv. Ungene blir deprimert å bli innestengt innen husets fire vegger. Mine barnebarn på Filippinene for eksempel har ikke vært ut av huset i flere måneder. Og det gjør meg trist.

                               ANERKJENNELSE

Hva med å bli anerkjent eller å bli sett? Media blir brukt mer enn noensinne. Vi poster bilder/ ord eller tekster i media 

( blogg, twitter, snapchat, facebook, youtube, instagram osv.) for å bli sett, lest og anerkjent og kanskje bli respektert. Det kan føre til både mobbing, dårlig selvbilde, skuffelse eller stolthet. Vi kan bli såret og kan også såre andre. 

                             SELVREALISERING

                                                       source

Hva med selv realisering? Vi slutter ikke å søke sannheten uansett hvilken tilstand verden er. Noen søker åndelig sannhet, andre i verden, venner eller i seg selv. Vi slutter ikke heller å lære eller utvikle oss i mange områder. Og Mister Google har enorm kapasitet til å føre oss med informasjon og detaljer som vi av og til ikke klarer å fordøye.

                                           HVILE

      source

Vi har behov for å hvile, mens for mye hvile kan føre til passivitet og latskap og man kan bli en byrde for samfunnet.

Men det er også et sitat som sier: « All work and no play makes Jack a dull boy.»

                                 HELSEPLAGER

source

Som et menneske, har jeg alle de behovene som Abraham Maslow hadde beskrevet. I min nåværende tilstand, jeg har masse helseplager og jeg har behov til å bli leget. Og jeg tror jeg er ikke alene om det for sykdommer eller plager ser ut som de forfølges hver og en mer eller mindre.

                    ANDRE MANNS BEHOV

Mannen min har ingen nære venner. Har han ikke behov for noen å snakke med?

source

Ja, vi har mange behov, men har du tenkt over det at vi også kan være et redskap til å fylle andre manns behov? Familie og venner har behov for oss. Samfunnet osv. Av og til føles det som det blir for mye av de gode.

Hvordan takler du disse behovene?

                              BLI FOR MYE

Det kan bli for mye identitetspolitikk, men også for lite | Frank Rossavik

source

Bare å tenke på alle disse behovene får hodet mitt til å surre rundt. Så jeg må lære meg selv til slippe kontrollen for jeg er et menneske som vil ha kontroll på alt som skjer i mitt liv. Helsa mi er uforutsigbart, verden er i kaos og morgendagen er ikke sikkert. Så jeg må bare ta en dag om gangen og være takknemlig for hver eneste ting eller behov jeg klarer å dekke for hverdag.

Jeg bli minnet av dette ord fra Livets bok:

                                    Det gir « FRED».

3 kommentarer
    1. Her var det mye klokt og mye til ettertanke…! Vi har forskjellige behov – det viktige må være å balansere alt syns jeg – ikke for mye og ikke for lite av noe! Klemmer <3

    2. Kjempefint blogginnlegg til ettertanke 🙂

      Mazlows behovspyramide er en kjempeviktig pyramide som viser hva vi som mennesker trenger av behov.

      Tror det er viktig med balanserte behov, og jeg føler jeg har det i livet mitt 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg