Betong skipet

Hei på deg! Hvordan går det med dagen din?

Hello to you! How’s your day?

Her hos meg i Hasselvika har det vært flott hittil til tross for vekslende regn og sol.

Here with me in Hasselvika it has been great so far despite of the the weather chnging all the time from rain to sun.

Under frokosten i dag, spurte jeg de andre i smertegruppen hva de tenkte å gjøre denne dagen. Jo, de tenkte å kjøre en tur rundt omkring, sa dem. Jeg spurte om jeg kunne være med og jeg de sa ja. De har plass i bilen. Vi var fire stykker.

During breakfast today, I asked  others in the pain group what were theie plans for the day.  Yes, they were thinking of to drive around instead of just staying in the room whole day. I asked if I could join them I was lucky. They said yes. They have room in the car. We were four in all.

Første stopp var på dette stedet. Vi tenkte å se på gamle betong skipet som har vært kantret her for mange år siden. Stedet  heter Fevåg.

First stop was at this place. We planned to look at the old concrete ship that has been capsized here many years ago. This place is called Fevåg.

Vi traff en mann her og vi spurte veien. Han sa at det er 2 kilometer å gå fra dette stedet. Vi fant ut at vi kunne heller kjøre dit.

We met a man here and we asked the way to the skip. He said it is 2 kilometers to walk from this place. We found out that we could rather drive there.

Det var overskyet / It was cloudy

Her er skipet / Here is the skip

Historie

I 1924 ble Crete Joist solgt til Christiania Portland Cementfabrik (CPC) for 900 pund og ble satt inn som steinlekter. Sannsynligvis brukt til frakt av kalkstein fra Langøya til Slemmestad, og til frakting av sement fra Slemmestad til Oslo.

In 1924, the Crete Joist was sold to the Christiania Portland Cement Factory (CPC) for 900 pounds and was installed as a stone barge. Probably used for transporting limestone from Langøya to Slemmestad, and for transporting cement from Slemmestad to Oslo.

1941 ble den solgt til Bergen kullkompani.

In 1941, it was sold to Bergen Coal Company.

Under 2. verdenskrig tok tyskerne beslag båten og brukte den til å frakte kull og koks på strekningen Trondheim – Ålesund.

During World War II, the Germans seized the boat and used it to transport coal and coke on the route Trondheim – Ålesund.

Natten 20. februar 1943 var båten på vei til Vingvågen i Snillfjord kommune for å søke nødhavn. NRK.no beskriver det som at den hadde kjørt på en mine, men Stjørna Heimbygdslag skriver at det var en tilsvarende båt som traff minen – så hvorfor Crete Joist var på vei til å søke nødhavn er litt uvisst.

On the night of 20 February 1943, the boat was on its way to Vingvågen in Snillfjord municipality to seek refuge. NRK.no describes it as if it had run on a mine, but Stjørna Heimbygdslag writes that it was a similar boat that hit the mine – so why Crete Joist was on its way to seek refuge is a bit uncertain

På vei til Vingvågen røk slepet. Båten hadde anker på hver side, men kjettingen på den ene siden røk og den andre siden var ikke kjettingen festet. Båten drev deretter mot fjærasteinene i Salbubekken, Fevåg – og har siden stått der.

On the way to Vingvågen, the trailer smoked. The boat had an anchor on each side, but the chain on one side smoked and the other side the chain was not attached. The boat then drifted towards the quay stones in Salbubekken, Fevåg – and has since stood there.

Det var overskyet og derfor bildene var ikke så klare, men det var en fin tur der. Hadde ønsket lenge å se det skipet og nå kan jeg krysse den av på “Ønskelisten” min. 

It was cloudy and therefore the pictures were not so clear, but it was a nice trip there. Had wanted to see that ship for a long time and now I can cross it off on my “Wish List”.

Avslutter innlegg med dette verset:

Salomos Ordspråk 16:31 

Grå hår er en fager krone, den finnes på rettferdighets vei.

Ending this post with this verse: 

Proverbs 16:31| Gry hair is a crown of splendor; it is attained in the way of righteousness.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg