Blikkfang

Som jeg nevnte tidligere, jeg liker å ta bilder  av ulike skulpturer i byene jeg besøker og jeg fant en del i Arendal sentrum. Det er sikkert flere, men vi gikk bare en liten runde i går.

Den første  blikkfang var Hanne Thommesen. Hanne Marie Dorthea Thommesen, f. Aalholm 1809 på Hisøy-d.1876.

Hennes far døde i en skipsulykke da hun var 4 år  og hun vokste opp hos sine slektninger Morten M. og Kitty Kallevig i det Kallevigske pale på Tyholmen -i dag kjent som Arendal gamle rådhus.  Her fikk hun utdannelse og opplæring i å kunne styre et stort hus. Hanne giftet seg i 1832  med Thor Thommesen d.e. og sammen bygde de opp handelshuset T. Thommesen & Søn. i Arendal. Detter ble det rikeste og mektigste handelshuset i Arendal i seilskute perioden.

Hanne og Thor kjøpte en bygård ved Pollen i 1854, og i 1885 flyttet de inn i bygget som ble kalt Thommesen gården.

Hanne drev handelshuset krambod. Etter at hun ble enke i 1862 styrte hun handelshuset sammen med sønn og svigersønn. I den store bybrannen i 1868 brant Thommesen gården ned. Den ble gjenoppført i mur og stod ferdig i 1872. Bygården ble benyttet som kombinert  forretningsgård og bolig for familien, og er i dag en av Arendals beste bevarte murgårder.

Hanne Thommesen var en driftig forretningskvinne i sin samtid. Hun var viden kjent for sitt sosiale sinnelag og generøsitet overfor som trengte hjelp.

Fra de rike til de fattige:

Her er en statue av en “Kaffemannen”. Den ble laget O G Otterlands 100 års jubileum i 1991 av lokale kunstner  Arne Vinje Gunnerud.

Et symbol på utviklingen fra rå håndkraft med tunge løft av kaffesekker til datastyrte trucker.

Seilende Amorin laget av Arne Vinje Gunnerud 1976 

To foler av Per Ilurum 1962

Denne morgenen fant jeg flere da jeg gikk en tur etter frokost. Mr. Happy ligger  senga og har fortsatt feber.

Disse skulpturer av barna synes jeg er søte:)

Farlig greier?

Her sto ikke noe navn

Mor og barn skulptur

Om ikke lenge sjekker vi ut av hotellet og kjører til Sandefjord.  Håper Mr. Happy klarer det. Jeg tørs ikke å kjøre i ukjente steder.

Takk for titten og vi blogges:)

6 kommentarer
    1. Takk for mye fin historie og bilder 🙂
      Leit at han fortsatt er syk, håper det bedrer seg raskt og at dere kan kose dere på turer ut sammen.
      Hils broren min og familien i Sandefjord da 😉 God søndag! ☺️

        1. Nei, dessverre lite kjent, men har jo vært der. Mange år siden nå, for vi har truffet dem mest i Halden 😉 Vi snakker om at vi må prioritere en tur dit og til dem etterhvert. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg