BRY DU DEG GUD?

BRY DU DEG GUD?

Det var et rop fra en spinkel 9-åring som bodde hos sin tante og mannen hennes. Hun hadde knust en ting ved uhell og har bedt og bedt til Gud. Hun ba om å få slippe å få straff fra tantes mann på grunn av det som skjedde. Men staffen kom. Hun ble slått på kinnet av en stor og kraftig mann. Og hun fikk ikke gråte engang på grunn av redsel. Og da hun skulle legge seg den kvelden, fortsatt nummen av redsel og med verkende ansikt, ensom og alene, spurte hun « bry du deg Gud»? Det var hennes rop om hjelp. Hun trodde hjelpen ikke kom….den tiden. Men den kom likevel og hun har kommet seg ut av elendigheten og lever et godt liv i Norge. For 9-åringen, hun var meg.

Det var også en slave i Bibelen som ble mishandlet av sin hustru. I dagens andakt leste jeg historien om henne. (1. Mosebok 16) Hun var slaven av Abraham og Sara. Ettersom Sara ikke kunne få barn til å begynne med, ga hun Hagar til Abraham slik at hun kunne få barn med Abraham. Og barna blir på en måte Sara og Abraham sitt barn. For de eide jo slaven. Men da Hagar forsto at hun skulle ha Abrahams barn, begynte hun å føle seg viktig og det tålte ikke Sara og hun mishandlet Hagar. Hagar rømte, men under flukten åpenbarte seg en engel for henne og sa at Gud har hørt at hun var ulykkelig. Hun ble bedt å gå tilbake til Sara og adlyde henne. At hun skal få barn som skal hete Ismael og vil få mange etterkommere. (Ifølge tradisjonen er dagens arabiske folk etterkommere av Ismael).

Historien rørte noe i mitt hjerte fordi jeg følte meg som en slave da og ikke hadde rettigheter. Ingen kunne forsvare meg. Ikke faren min som var døv og blind og ikke moren min som jobbet bare som hushjelp andre steder. Mine søsken var like redd som meg. Min i ettertid, når jeg ser tilbake, hadde Guds hånd over meg likevel. Mitt liv hadde vært vanskelig….super vanskelig, men da jeg var svak, ga Gud meg styrke til å holde ut, til å kjempe, til å gå videre. Han plantet et håp i mitt hjerte at en dag skulle jeg få det bedre. Han ga meg innsikt hvordan jeg skulle komme meg ut av elendigheten. Jeg lærte at livet er som et hjul som går rundt. Man blir ikke liggende i bakken for evig.

Så, nå, når jeg føler at jeg ligger igjen i bakken på grunn av livets harde realiteter, klamre jeg meg i håpet at jeg blir ikke liggende lenge i bakken. For Gud har fortsatt en plan for meg. Gode planer. Så jeg kan være rulle videre til jeg når opp igjen.

Hvis du er en av dem som har det vanskelig, husk at det er hjelp å få fra en Gud som elsker Deg. Det er i vanskeligheter vi finner Gud for i gode tider, føler vi at vi ikke har behov for ham.

For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp. Jeremia 29:11

11 kommentarer
    1. Så vondt å høre om niåringen i deg <3 Ingen barn skal oppleve en slik start i livet – i en perfekt verden. Men verden er ikke perfekt – for vi mennesker har egen vilje. En vilje ikke Gud kan rå over. Likevel er det godt å vite at Han har både deg og oss alle som ønsker ham som et vern på kalde dager. Jeremia 29:11 er en av de vakre passasjene fra Bibelen.
      Ønsker deg en vakker søndag.

    2. Jeg var inn i bloggen din og leste. Takk for at jeg ble kjent med deg gjennom bloggen. Jeg skrev min email adresse slik at jeg kan få innleggene dine direkte på email. Synd at det ikke går an å kommentere i bloggen din.

      1. Ja, det var ikke bra, men jeg har det bedre nå:)
        Og når ting blir vanskelig, klamrer jeg bare mer til Gud.
        Sender også en klem til deg:)

    3. Får vondt av deg å lese hva du måtte oppleve som som barn ❤❤❤😒

      Av hele mitt hjerte håper jeg at du skal ha det bra ❤❤❤ Godt du har tro på Gud vår Far, og det er godt å komme til ham med det man har på hjertet.

      Takk for et åpent og ærlig innlegg fra deg.

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Ja, vi kan ikke velge hvor vi blir født og hvem skal være vår foreldre, men takk og pris, vi kan velge å tro på Gud og får hjelp med alt som er vanskelig.
      Takk for trøstende ord.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg