Dagens ord og bønn

Lest Jesaja 2:
Refleksjon:

 Teksten forteller at en dag skal Herrens tempel stå grunnfestet høyt over fjell og løfte seg opp over høydene. Dit skal alle folkeslag strømme.
At det er mange folk som drar av sted og sier:” Kom, la oss gå opp til Herrens fjell, til Jacobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier, og vi kan ferdes på hans stier.

Hva bør vi gjøre?

Som Guds barn, vi bør jo egentlig ikke vente på den dagen, men at vi bør tilbe Gud hvor enn vi er nå.  Meditere hans ord slik at vi lærer den veien vi bør gå og vandre på Hans lys.
Det forteller meg også at en dag skal rettferdigheten seire og det blir fred. Det er betryggende og godt å lese at en dag blir det slutt på elendighetene.

Hvor søker vi?
Teksten sier meg at Gud ikke liker at vi søker varsel fra ikke troende. Folk som driver med spådom og at vi skal også ikke delta i hva de holder på med. Som å tilbe avguder som ble laget av deres egne hender. Formet med deres fingre.
Gud har fastsatt en dom over alt som er stort og stolt, over alt som rager opp og gjør akkurat alt som passer dem. Den dagen blir mannens stolthet bøyd, og hovmodige mennesker blir ydmyket ifølge teksten.
Det forteller meg at vi bør være ydmyke i all vår ferd. Erkjenne at det er Gud som er over oss og våre liv er i Hans hender.

Avguder
Når dommen kommer en dag, da skal folk skjønne at deres avguder kunne ikke frelse dem.
Gud sa i teksten at folket bør ikke stole på mennesker for hver en har bare en pust i nese. Det forteller meg at hver og en bør sette sin lit bare til Gud fordi mennesker kan svikte eller lede andre til fortapelse.

Bønn:

Far, hjelp oss hver dag til å søke Ditt nærvær. Fyll hjertene med lengsel til å høre fra Deg i bønn og gjennom å lese Dine ord. Åpne ørene våre til sannheten.
Hjelp oss til å se hvilke avguder vi dyrker slik at vi kvitter oss med dem. Og vi skal bare tilbe Deg som råder over alle og har gode tanker om oss. Jeg ber det i Jesu navn. Amen 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg