Du er min datter…min elskede!

Dagens andakt
Jesu dåp og fristelse

Markus 1:9-12

Kapitlet forteller om Jesus som ble døpt av døperen Johannes. Ordene jeg har lagt merke til i kapitlet var da det lød en røst fra himmelen: «Du er min Sønn, den elskede. I deg har jeg behag.» Gud Faderen sa det til Jesus.

Kunne Gud si det til meg? «Du er min datter, den elskede. I deg har jeg behag.» Vel, jeg tror det så gjerne. Ikke fordi jeg er elskelig. Men gjennom Jesus da jeg trodde på Ham og tok imot hans offer av tilgivelse og evig liv.

For de står i Johannes 3:16

 

Man kan jo tenke seg at etter man har gitt sitt liv til Gud og ble Hans barn og elskede, alt skal være pryd og gammen. Men dessverre, livet er ikke slik. Vi må bare gå gjennom mange prøvelser akkurat som Jesus. Heldigvis vi skal ikke gå alene om alt. Vi kan gå sammen med Gud.

Det skjedde akkurat med Jesus etter han ble døpt og fastet i 40 dager og netter. Selv om han ble sulten og tørst, vek han ikke fra Gud. Englene kom og ga han det han trengte etterpå.

Jesus var Gud, men han ble også fristet av satan fordi han kledde seg som et menneske. Det som er fint med det at Jesus visste oss hvordan vi kunne motstå fristelsen. Å holde seg nær Gud.

Fristelsen vil alltid være til stede, men hvis vi ikke innblander oss med det, er vi fortsatt på rett spor. Fristelsen er jo ikke synd, men hvis vi frister noen eller blir fristet, da synder vi.

Som troende, bør vi ikke hate vanskelige perioder i våre liv fordi Gud kan gi oss stryke under prøvelser. I tillegg er det alltid noe vi kan lære fra disse stormene som kan bygge opp vår karakter.

Så hver gang vi opplever prøvelser, bør vi huske på at Jesus besto prøvelsene og når vi har Jesus i oss, kan vi også gjøre det.

Tja, engler fra Gud. Jeg har fått erfart at Gud sendte hjelp. Kanskje ikke i form av engler, men menneskeengler når jeg trengte det mange tusen ganger. Og for å ikke snakke om Den Hellige Ånd som er alltid er til stede. Og jeg tror at han skal fortsette med det inntil han henter meg en dag slik at jeg kunne være sammen med ham for evig. Og det gjelder deg også hvis du tror!

 

Bønn:

Jesus, tusen takk for du visste oss hvordan vi skal klare å motstå fristelsen. Takk for at vi kan bare hold nær til deg. Takk for englene du sender i våre liv. Amen

 

 

3 kommentarer
    1. Johannes 3.16….
      Jeg kom en gang inn på vaktrommet på røntgen. Det var tid for lunsj og jeg skulle hente lommeboka før jeg gikk i kantina for å kjøpe lunsj. Vaktrommet var fult av folk som satt og spiste.
      Jeg vet ikke hva de snakket om før jeg kom, men da jeg entret rommet spurte en av de som kjente meg bedre enn de fleste “Brit, hvordan lyder Johannes 3.16?”
      Jeg stoppet ikke opp i bevegelsene, bare fant lommeboka mens jeg siterte bibelverset og forsvant ut døra igjen.
      Det hadde blitt dørgende stille i det døra ble lukket. Tror mange fikk seg en overraskelse der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg