En gladgiver

Dagens ord: Matteus 2:1-11

Refleksjon

Dagens ord fortalte om vismennene som let etter Jesus og da de fant ham, falt de ned på kne og tilba han.  De ga også han gaver.  

Vismennene kom fra fjerne land og jeg kunne tenke meg at de har brukt lang tid ikke bare på å tyde stjernene, men også å være ut på reise i alle slags vær. Og for å ikke snakke om forberedelser de hadde gjort til en slik reise. Den tiden fantes da vel ikke hverken google map, fly eller biler.

Ja, julen betyr først og fremst å gi og motta gaver. Gud ga Jesus til verden. Den beste gaven vi kunne få. Og vismennene ga Jesus gaver. Var det slik vekslingen av gaver begynte?

 I disse dager er det vel ikke mange som lete etter Jesus akkurat vismennene gjorde. Ikke engang når det er jul. Julen for mange betyr gaver, fester, god mat, familietreff og vennetreff. Julebord her og der, julelys, nisser og julepynt. Noen hater julen på grunn av den innebærer stress, pengemangel, fulle folk, krangler, treffe familiemedlem som de avskyr og mye reising, bilkø, butikkø og slitt. Mange bli enda mer ensomme for det må feire jul alene. Familien bor veldig langt unna. I tillegg, er det mange forventninger som ikke alle klarer å innfri. Kravstore barn, kjærester eller ektefeller?

Gud elsker en gladgiver for han selv er det. Jeg er enig i at å få julegave er en glede. Men jeg tror det gir også mye glede å gi til dem som ikke kan gi noe tilbake og helst ikke bare når det er jul. Hvorfor ikke fordele givergleden resten av året?

Kanskje du mener at du har ikke råd å gi gaver hele året? Jeg kan være enig i det fordi selv om vi gir gaver til jul, finnes det bursdager av familiemedlemmer og venner hele året. Dess flere av dem, dess flere må du gi gave til. Og man må sette til side penger og øremerke disse pengene til et slik formål ellers kan familie og venner bli skuffet hvis de ikke får gaver.

Men jeg tror at hvis vi ikke har penger til å kjøpe gaver, vi kan fortsatt gi noe til andre som en hjelpende hånd. Besøke de eldre på et sykehjem. Være pasient venn. Eller vise omsorg og lyttende øre til noen som har det vondt. Gi brukte klær til en hjelpeorganisasjon for eksempel er også en ting. Det er en velsignelse også hvis vi kan vise tålmodighet og toleranse til vanskelig folk. Og ikke minst slutt å klage. Det gir i hvert fall fred i sinnet når man må ikke høre på folk som stadig klager, men ikke bidra med noe.

 Jeg tror vi kan finne mange måter å gi hvis vi bestemme at vi skal være en glad giver hele året😊

2 Korintene 9: 6-7 Men dette sier jeg deg: Den som sår sparsomt, skal også høste sparsomt, og den som sår rikelig, skal høste med rik velsignelse. Enhver m å gi slik som han setter seg fore i sitt hjerte, ikke med ulyst eller tvang, For Gud elsker en gladgiver.

 

4 kommentarer
    1. Det er så sant.
      Jeg har nettopp sittet og lest mange fortvilte menneskers annonser på Finn.no om at de trenger hjelp. Til mat, gaver til barna m.m
      Kjenner jeg blir så lei meg for at det er sånn i rike Norge, og får så lyst til å gi.
      Og vi kan alle hjelpe på et eller annet vis. Som du skriver, så trenger det ikke koste penger 🥰
      Fint innlegg 😀❤️

      1. Ja, så sant. Det kryr av folk som trenger hjelp til og med i et land som Norge.
        Og her også på Filipinene. Jeg prøver å hjelpe til der jrg kan. Takk for titten og Gud velsigne deg.🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg