For Gud…

Gaver

Tenk på alle gavene vi har fått eller gitt gjennom de årene vi har levd. Hvem gir vi gave til og hvem som gir oss?

Hvordan er vi når vi gir og når vi mottar gaver?  Glad, sur, forventningsfull, irritert eller skuffet?

 Hvorfor gir vi gaver?

Gud har gitt oss mange gaver:

Han skapte alt sammen: himmelen, stjernene, månene og planetene. En av planetene er jorden, hvor vi bor. Den vakreste. Tenk på havet, sjøene, elevene, fjellene, alle dyrene, trærne, plantene, blomstene for å nevne noe. Vi kan jo være enige at skapelsen er vakker. For å ikke snakke om oss. Vi er jo skapt i Guds bilde.

 I dagens tekst

 John 3.16 står det at han elsket oss og ga sin sønn til oss den eneste for hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Det er ingen som kan måle seg med den type kjærlighet. Guds kjærlighet.

Gud er ikke kjærlig?

Men kanskje vi tenker av og til; nei Gud er ikke kjærlig. Se på verden i dag. Det er så mange som lider. Krig, fattigdom, jordskjelv, flom, foreldre blir drept av sine barn eller barn blir drept av sine foreldre. Det er bare ondskap det vi ser. Men tenk dere, mye av lidelser man opplever i dag har man kanskje unngått hvis vi bare gjør det Gud sier at vi skal elske vår neste som vi elsker oss selv.

Det blir ikke noe krig da hvis man er glad i hverandre, ikke noe fattigdom hvis vi hjelper vår neste. Hvis de som styrer landene er ikke korrupte og ikke maktsyke.

Hvordan ser vi på ting?

Det er også av stor betydning hvordan vi ser på ting. Fordi selv om det er mye elendighet, så er det også mye godt. Maten er godt. Vakre naturen er herlig. Å bli elsket av Gud … det er toppen. Han ga jo sin egen Sønn til å dø for oss. Men Du tenkte kanskje at elsker ikke Gud sin egen Sønn? Hva tror dere? Jeg tror at Gud elsker Jesus og Han visste jo at selv om Han ga sin egen Sønn til å dø for oss, Han får jo Jesus tilbake. Jesus skulle stå opp fra de døde.

Han gjorde det slik at Han kunne bevise at Han er også glad i oss. Og når vi gir våre liv til Gud, vi skal også få det rikelig tilbake.

Hva takker jeg Gud for?

Jeg kan nevne noe som får meg til å takke Gud. Først evig liv hos Ham gjennom Jesus.

Etterpå for min mann som elsker å være sammen med meg om kveldene enn å være sammen med andre. At han førtids pensjonerte seg for å kunne hjelpe meg med de daglige fordi jeg lider av kronisk sykdom.

For mine barn som klarer å stå på sine egne ben og er velsignet på mange måter.

Takknemlig for at mine barnebarn er friske og skjønne.

Jeg er også takknemlig for at selv om jeg ikke kan jobbe lenger, får jeg utbetaling hver måned fra folketrygden. Og at jeg kan i hvert fall jobbe frivillig når formen er god.

For litt mer oppvask etter at noen kom på besøk, fordi det betyr at det er noen som bry seg om oss og husket å besøke oss.

For klærne som begynner å bli trange, det betyr at jeg rikelig av mat til å spise.

Jeg er takknemlig for plenen som trenger å bli klippet om sommeren og

vinduene som trenger å bli vasket, for huset som trenger rengjøring, for det betyr at jeg har et hjem.

Jeg er også takknemlig for folket som kan klage over urettferdighet, for det betyr at vi har talefrihet

Og selv om jeg er sliten og måtte gå en ekstra mil, er jeg fortsatt takknemlig for at jeg har føtter til å gå.

For bilen vår fordi jeg kan kjøre fra sted til sted med den.

Jeg er også takknemlig for å at min mann betaler strømregningen, slik at vi har varmt vatn til vask og rengjøring. Slik at kjøleskap, oppvaskmaskin, lys, vaskemaskin, tv, internett, varmepumper fungerer osv.

Jeg er også takknemlig for stemmen min selv om jeg synger falsk, men jeg kan høre og snakke.

For klærne som skal vaskes og strykes, det betyr at jeg har klærne til å bruke og til enhver anledning.

For muskelsmertene i kroppen min for det betyr at jeg fortsatt lever. Til og med de grå hårene for

I tillegg er jeg takknemlig for dere, som leser dette innlegget.

For dere er en av Guds velsignelse til meg.

Og til sist takker jeg Gud for muligheten til å kunne oppleve at jeg er ikke alene når det stormer rundt meg.

Og for Jesus som sier til oss:

Det er jo bare noe jeg kom på som jeg kan takke Gud for. Han som har gitt oss så mye.

 Men hva er det Gud vil at vi skal gjøre?

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg