Gi så skal du få

Jeg har lest dette verset mange ganger før og jeg må innrømme at jeg skjønte ikke hvorfor dem som ikke har, skal miste enda mer. Hørtes urettferdig ut. Men en dag da jeg leste det igjen, fikk jeg en annen forståelse av verset. Kanskje Gud ville fortelle meg noe?

For den som har

Hva har vi egentlig? Finnes det et eneste menneske som har ingen ting? Vi hører det kanskje at noen sier at de har ingen ting. Men hvis vi tenker oss om så har vi våre liv. Vi har synet. Vi ser de som er rundt oss mer eller mindre eller ved hjelp av briller.  Hørsel som vi bruker til å lytte med både den som skal høres og ikke bør høres.  Kroppsdeler som hender, selv om vi kanskje ikke kan bruke våre hender lenger slik vi gjorde før og føtter til å gå med, selv om vi trenger kanskje hjelpemiddel for å kunne dra fra a til b.

 

Hva har vi mer? 

Kanskje penger? Hus og hjem og materielle goder? Man kan jo egentlig ikke si at man har ingen ting. Så lenge man lever så man har jo noe. Man har jo livet. Det er bare at det er forskjell på livene vi lever. Uansett hvilket liv vi har, kan vi bruke det slik at det blir en mening med det. Ikke sant? At vi skal ikke leve fordi vi lever, men vi skal leve livet.

 

Men hvordan da?

Vi kan selvfølgelig spør Gud eller bare flytte med strømmen.  Hvis vi spør Gud, Han kan sikkert gi oss visdom hvordan vi kan leve livet uansett om vi er unge eller gamle. Ikke sant?

 

Gud viser oss veien.

Vi har fått hans ord. Bibelen. Et kart vi kan følge etter. Hvis vi ikke vet veien, så et kart er godt å ha til å følge etter. Ellers kommer vi ikke fram dit vi skulle.  Det samme hvis vi har en bibel, men hvis den ligger bare pent på hylla, kan vi ikke finne veien til himmelen og vite hvordan ellers vi skal leve livet og ha det godt uansett hva som skjer i oss eller rundt oss.

Bibel

Jeg tror ikke at Gud har gitt oss en bibel til pynt, men til å brukes. Det står jo der at mennesket lever ikke bare av brød alene, men av hvert ord som kommer fra Guds munn. Matteus 4:4. Og det som kommer ut av Guds munn, det er jo ikke giftig. Det er godhet og kjærlighet. Det er omsorg, legedom, guide, inspirasjon, motivasjon, kraft, visdom, innsikt osv. Det er jo min opplevelse. Han sier jo også at for å kunne høste, vi må så. En evig runddans.

Så går vi tilbake på hva vi har: Vi kan gi det vi klarer å gi og Gud lover at vi skal få alt rikelig tilbake. Gud sier at vi skal elske vår neste som han elsket oss. Og vi kan da ikke elske uten å gi. Ikke sant?  Om man har litt penger, går det an å gi til de trengende. Som jeg tror hver og en har gjort på en eller annen måte.

Jeg har ikke

Men kanskje noen skal si, jeg har ikke noe og derfor kan ikke gi. Vel hvis vi ser den vakre naturen rundt oss med de øynene Gud har gitt til oss. Kan vi gi Gud en takk. For eks. Gud har gitt oss ører. Kanskje vi kan lytte til noen som har det vondt? En hjelpende hånd til noen som trenger det.

Jeg har sett mange hjelpende hender nå i disse tider med krig og katastrofer som rammet mange i de siste. Det finnes mye godt i oss alle sammen.

Men det finnes jo også mennesker som vil ikke gi. De mener at de trenger pengene selv. De ikke lytter til andres problem fordi de har mer enn nok selv. Takker ikke Gud for hva de har fordi de mener at de har jobbet for alt de eier. Jeg lurer på hvor de henter livspusten fra? Er det slik man bør tenke? Er det slik man bør leve livet?

Jeg trenger det selv

Jeg kan også si for meg selv at jeg trenger pengene for å leve, men jeg har det bra og det finnes mennesker som har det mye verre enn meg. Så om jeg ikke kan gi tusen, kan jeg gi hundre kr.  Hvis jeg ikke kan gi 100, kan jeg gi 10 kr. Jeg tror det viktigste er at vi er villige til å dele de godene Gud har gitt til oss. Vi kan ikke hjelpe alle, men det finnes sikkert noen vi kan hjelpe. Ikke sant?

Og når det er snakk om å lytte til noen andres problemer, kanskje oppdager vi at noen har det verre enn oss. Vi får plutselig den følelsen at de problemene vi har er bare blåbær i forhold til andre? Vi kan jo be til Gud for dem som har det vondt. Vi kan legge byrdene til Gud, så slipper vi å bære den selv.

Så til slutt ber jeg til Gud at hver og en av oss bruker de gavene og talentene Gud har gitt til oss slik at vi ikke mister det. I hvert fall, kan vi gi et smil til hverandre eller gode ord. Det er jo gratis. Noen har sagt « Smil til verden og verden vil smile tilbake til deg.

Igjen dagens ord: Matteus 13:12 For den som har, han skal få, og det i overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg