Gir opp?

 

GIR OPP?
Har du noen gang fått nok av den ene og det andre at av og til ønsker du å gi opp?
At du har bare lyst til å ligge og ikke bry deg lenger?

At livets utfordringer er for vanskelig til å takle?

At du har prøvd både det ene og det andre, men ingen ting fungere bra?
Jeg har opplevd det mange ganger. I barndommen når jeg ble mishandlet, utnyttet, ( ikke av foreldrene) mobbet, sultet og kjempet for å overleve og mine foreldre kunne ikke gjøre noe. Faren min var blind og døv og moren vår jobbet hardt for å forsørge oss, men det var ikke nok.


HÅP?
Da jeg endelig funnet en mann ( eksen) som jeg trodde var min reddende engel, men ha ga meg et liv i helvete. Føltes i hvert fall da. Den gang prøvde jeg å ta mitt eget liv til og med for jeg så ingen annen utvei. Heldigvis, overlevde jeg.


HAR DET BRA?
Og nå når jeg trodde at jeg egentlig har det bra med snill mann, omsorgsfulle barn, en god jobb og har hus og hjem, fortsettes bare lidelsen med ulike sykdommer og tap av et barn. Korona virus stoppet nesten alt. Jeg kunne ikke engang begrave min datter som døde av viruset. Kan ikke besøke min familie på filippinene osv. Kan ikke jobbe 100% pga. sykdom osv. Så ja, av og til tanken streifer meg å gi opp.


LYSPUNKTER
Selv om jeg får av og til slike tanker er jeg fortsatt takknemlig for at Gud har alltid vært der til å plante et håp i mitt hjerte. En oppmuntring til å ikke gi opp. Han gir meg alltid styrke til å reise meg opp igjen sakte, men sikkert.


HVA MED DEG?
Ja, det skjer vel med alle, skulle jeg tro. Å ha den følesen at nå er det nok! Nederlag, sykdom, tap, skuffelser osv. kunne vi ikke stoppe å komme i våre liv, men det er opp til oss hva vi skal gjøre med det.


HVA GJØR JEG?
For min del…jeg skal i hvert fall fortsatt tro at det finnes fortsatt en bedre fremtid for meg uansett om jeg føler meg svak….uansett hvor mye smerte jeg måtte tåle…uansett om det stormer og det haglet av problemer, og at jeg plages med å få sove.
Selv om mine følelser sier noe annet, jeg skal forsøke å minne meg selv at Gud er ved siden av meg. Det er slik jo slik at hvis vi ønsker seier…vi bør kjempe.


ER HAN TROFAST?
Uansett hvordan du har det nå eller jeg har det, Gud er trofast og han vil alltid minne oss til å stå på fordi han er trofast. Han som går med oss er mektig og ønsker at vi skal være sterke med Ham. Han vil åpenbare hans stryke til oss slik at Hans styrke blir sett i oss.
Når du er sliten og ønsker å gi opp, bare huske hva han har sagt i
2. Kronike 20:17.

ER DET NOE VITS?
Seier kommer hvis vi ikke gir opp. Hvis vi har lyst til å vinne, bør vi fortsette å elske, selv om vi tror at ingen bry seg…fordi det finnes alltid noen uten som gjør det uten at vi er klar over det.
Vi fortsetter å gi fordi selv om vi opplever at vi ikke har noe å gi…har vi fortsatt noe vi kan gi hvis vi åpner våre øyne. Oppmuntrings ord. Et smil. Klap på skuldre. Penger eller tid. En hjelpende hånd osv. Vi kan fortsatt tjene. Fortsatt lære.


SANG
Av og til hjelper det også å synge en sang. Musikk er legedom for sjelen. Har du ikke sangstemme som jeg, kan vi lytte på ” praise songs” fra youtube eller spotify. Faktisk når vi synger gudsinpirerte sanger, synger vi en bønn.


STILLHET
Det kan være at Gud ønsker at vi skal være stille og gi alt til Ham. Vi gjør det fordi vi er overbevisst at Gud er god og gjør bare gode ting uansett hva vi ser og opplever. Vi kan fortsatt smile fordi vi vet at Han har alt under kontroll.
Når vi innhenter styrke hos Han, da er vi i stand til å takle alt som ble kastet til oss– skuffelser, motstand, kraftløshet, sykdom eller tap.

 

Jesajah 41:10

BØNN
Kjære Gud, hjelp oss til å bli værende i stående posisjon uansett hva som skjer i våre liv. Til å velge å holde ut hverdag inntil kampen er overvunnet. Takk for at Du er med oss når vi er langt nedi og når vi ellers har det bra. Amen

12 kommentarer
    1. det var sterkt å lese dette ,det gjør vondt å lese att du har mist et barn til corona viruset ,men jammen er du sterk som kommer deg videre og det er som du sier,vi må vi kan ikke sette oss ned og gi opp og du har flere som er glad i deg,du må være der for dem ,ønsker deg masse godt videre i livet selv om det er vanskelig .
      Det har vært mye i mitt liv også ,og vi står midt oppe i noe som er vanskelig nå også ,men jeg ber også til min gud att han må gjøre oss sterke og være med oss:=)

      1. Nå fikk jeg komme inn i bloggen igjen.
        Ja, som du har sagt, jeg må fortsette å leve videre på grunn av familien min som er igjen og de er mange. De er en god støtte også for meg.
        Jeg ønsker deg og familien din alt vel og håper at alt ordner seg for dere også.❤
        Ha en fin dag videre.

    2. Du har hatt mange tøffe utfordringer og sorg i livet ditt..Ikke lett å finne lyspunkter da..men en får ta en dag om gangen og prøve å ha små fine øyeblikk.. Jeg har noen tøffe bekymringer i livet jeg også, ikke sykdommen min, men andre ting som jeg ikke skriver om på bloggen.. så har kjent på maktesløsheten mange ganger.. Stor klem og gode ønsker til fine deg <3 Masse fine bilder ..

      1. Ja, det er sant Annebe. Og jeg vet at det er mange som opplever stormer, bare andre form.
        Du er også flink å finne små lyspunkt i hverdagen. En inspirasjon.
        Det er godt å finne trøst hos bloggvenner også❤
        Varme klemmer til deg også❤

    3. Jeg føler virkelig med deg <3 <3 <3 Virker som du står støtt i troen på Jesus <3 Det er det ikke alle som hadde gjort i samme situasjon.l

      Kjempefine og nydelige bilder 🙂

      Det at man kjenner lysten til å gi opp gjelder alle sammen, men det er når man fortsetter at man vinner. Gir man opp taper man for seg selv. Utfordringer i livet gjør at vi vokser som mennesker. Jeg har også hatt mine utfordringer, men det har ført til at jeg har vokst mer som menneske.

      Ønsker deg en kjempefin onsdag 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Det er sant Torill. Det hjalp mye at jeg finner trøsten i Gud. Og det gjør du sikkert også🥰
        Takk for at du tok deg tid til å lese og kommentere. Det varmer mitt hjerte å få gode ord❤

    4. Dette var et sterkt, men også et lyst innlegg. Skjønner det nok har vært mye i livet ditt som er tungt, men det er godt å se du finner trøst. Og nei, en må ALDRI gi opp. Aldri. Håper du finner trøst og støtte og at de i rundt deg er der for deg. Tunge stunder må nok de fleste igjennom, men jeg tror en lærer noe om både styrke og svakhet, som egentlig er en kunnskap som hjelper. I hvert fall min erfaring. Varm klem til deg <3.

      1. Tusen takk for at du tok deg tid til å lese. Og varme ord. Det hjelper med å finne trøst andre også som blogvenner. Jeg blir rørt og varmt i hjerte.
        Klem❤

    5. Med en gang jeg leste første kapittelet var jeg på nippet til å skrive JA, men etter å ha lest din historie føles mine ting som små bagateller. Ting som i den store sammenhengen ikke er viktig i det hele tatt. Jeg er ikke troende som du, så jeg har ikke det å søke trøst i når ting blir traust. Da tyr jeg til mine gode venner som alltid stiller opp.

      Jeg kjente virkelig på dette med at du ikke kunne begrave din datter, det var vondt å lese 😢 Vi må ikke gi opp, for selv om det kan virke sånn at alt er mørkt, så vil det komme lysere tider 🥰

      Sender deg varme tanker og klemmer ❤️

      1. Tusen takk til omtanken og for gode ord. Det hjalp sikkert for meg også å skrive ned alt og få det ut. Venner og familie har også hjulpet meg❤
        Ønsker deg en god dag.
        Klem til deg også❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg