Hvor er din glede?

 

Hva er det gir deg glede? Hva er det som gir meg glede?

Hva som opptar oss eller hva snakker vi om? Hva opptar tankene våre?

Det er egentlig mye som gir et menneske glede. Det gir oss glede hvis noen setter pris på hva vi gjør eller sier. En blogger for eksempel blir glad hvis man har mange lesere.

Vi blir også glad når det er fint vær, når vi er friske, er frie, har god økonomi, har alt vi trenger osv.

Hva med meg? Hvor finner jeg glede? Hva liker jeg å snakke om? Hva som opptar meg mest? 

Vel, som alle de andre som liker å finne livsgleder i hverdagen, finner jeg også glede i mange ting.

Shopping gjør meg glad. Å kunne kjøpe ting jeg ønsker.

En god bok som kan få meg til å glemme dagens elendighet.

Å tilbringe tid med familie. Jeg finner glede i moderne teknologi som gjør det mulig å treffe andre online.

Den fine naturen, soloppganger og solnedganger gir enorm glede. Fine fargerike blomster for eksempel. 

God mat og drikke også. Å være Guds barn!

Og listen kan være uendelig.

Hva med deg?

Kanskje du er som meg? Finner glede i alle disse tingene. Men hvor er Gud i alle disse tingene som gleder oss?

Gir det oss glede å snakke om andre folk? For det er normalt at vi prater om andre på godt og vondt. Dømmer og priser andre for hva de gjør eller ikke gjør? Vi er jo alle skyldige fordi noen ganger gjør vi det bevist eller ubevist. Vi snakker om urettferdigheten som blir gjort av andre.  Vi har vår egen kriteria hvordan en person bør leve. Men av og til glemmer vi at vi er ikke perfekte heller. I tillegg er ikke vi som skal dømme. Hvem tror dere bør dømme? Det er selvfølgelig Gud. Men Jesus kom jo til verden for å frelse oss syndere og ikke å dømme heller. Da får vi be om å  se hverandre i Guds øyne.

Det står i Guds ord: Gled dere i Herren.

Men hvordan skal man gjøre det? Skal vi snakke om eller med Gud hele dagen lang? Skal vi glemme alle våre forpliktelser og bare være sammen med Gud i bønn? Kunne vi prate med Gud 24 timer i døgnet? Kanskje vi går tomt for samtale emner? Tror dere at Gud blir lei oss når vi prater med han uten stans?

Hva mener du?

Jeg tror noen kanskje blir enige med meg at det er ikke slik Gud mente med de ordene.

Alle sammen er opptatt på hver sin kant. Om man er pensjonist, har man fortsatt mye å gjøre, ikke sant? Om vi ikke har noe å gjøre, går dagene likevel. Verden tilbyr oss med masse tidsfordriv at halve skulle være nok. Dagene går så fort at vi ikke merker at vi blir eldre engang før vi feirer bursdag. Men det er jo bra at vi blir gamle, det betyr at vi fortsatt lever.

Det fleste har kanskje vondt mange steder i kroppen, både de som er fortsatt unge eller de eldre. Men, fortsatt vi vil leve og se at det spirer og gror rundt oss.

Å glede seg i Herren tror jeg at uansett hva vi gjør, hvor vi er, hva vi tenker, er at vi skal være obs på Guds nærvær hele tiden.

Egentlig er det en betryggende tanke at Gud er med oss hele tiden.  Ikke sant? For vi trenger ikke å være redde når vi står i en farlig situasjon, for den som er den sterkeste går sammen med oss. Når vi er i mørke, Guds lys skal skinne igjennom og tvinger bort mørke.

Når vi har det vondt, finner vi lindring og hjelp fra Gud gjennom ulike måter. Går vi gjennom ild og vann, er han sammen med oss.

Når vi drar gjennom den tørre dalen, gjør Han den til en kildevang.

Vi går fra kraft til kraft, når vi går sammen med Gud.

Når vi tenker sammen med ham, tenker vi bare gode tanker om vår neste. Når vi ser med hans øyne, dømmer vi ikke oss selv og andre. Når vi føler med hans hjerte, kan vi elske våre fiender. Vi velsigner vår neste. Og når vi ser på hans skaperverk, kan vi også se skaperen bak det.

Faktisk, når vi opplever hans kjærlighet til oss, kommer det automatisk at vi søker han i bønn og lengte etter å lese hans ord. Fordi i Guds nærvær finnes vi styrke og liv.

Jeg for min del henter inn styrke hos Guds ord hverdag. Uten Gud er jeg fortapt og ikke får noen ting. Jeg klarer bare ikke rett og slett å leve uten  Gud i mitt liv.  Jeg er avhengig av å høre hva han sier til meg i alle områder i mitt liv og hvilken vei jeg skulle gå.  Og jeg tror det er et ønske fra Gud at vi skal være avhengig av ham.

Paul sa i Filipperne 3:8- Ja, jeg regner alt som tap, fordi det å kjenne Kristus Jesus, min Herre, er så mye verd. For hans skyld har jeg tapt alt, og jeg ser det som skrap for at jeg kan vinne Kristus og være i ham. Her har jeg ikke min egen rettferdighet, den som loven gir. Men den rettferdighet jeg får ved å tro på Jesus.

Det høres kanskje fælt ut. Vi skal tape alt for Jesus skyld. Men egentlig, er det beste som kunne ha skjedd med et menneske. Fordi når vi har Jesus, har vi alt.  Vi kan seire over fiendene og trenger ikke å frykte fremtiden fordi Gud skal være der også sammen med oss.

Filipperne 3:1 For øvrig brødre gled dere i Herren.

Eller for øvrig søstre, gled dere i Herren.

Så min bønn er:

Kjære Gud, hjelp oss å ønske dine ønsker.  Å elske som du elsker. Gjør vi oppmerksomme på handlingene våre om de er rettferdige eller ikke slik at vi ikke skader vår neste.

Far, la oss drømme vidunderlige drømmer, for i våken tilstand ser vi nok elendighet. Og fyll oss med din visdom slik at vi ikke dumme oss ut og gjør dårlige gjerninger. Du er verdens lys, så la oss følge deg enn verdens lys.

Fyll hjertene våre med lengsel etter Dine ord for det gjør våre liv verdt å leve.

Ditt skaperverk er så skjønn Herre. La oss se deg gjennom alt Du har skapt.

Uten livpusten fra deg kunne vi ikke gjøre noe. Så minn oss Herre å gi ære til Deg for alt ting vi klarer å gjøre. Å være ydmyke.

Tenk å kunne se med Dine barmhjertige øyne. Da blir vi også barmhjertige mot vår neste.

Du har tilgitt oss Herre selv om vi har gjort masse utilgivelige ting sett i menneskelige perspektiv. Så la oss også tilgi de utilgivelige i våre øyne.

Det er vel ingenting som er umulig for oss som tror på Deg ikke sant? Takk  for Du går sammen med oss selv om noen ganger vi liker ikke oss selv engang når vi ikke får det til.

I disse tider Herre står alt på vent….det er farer i hver eneste krok. Vi har usynlig fiende. Coronavirus er overalt. Men takk for at Du er også overalt. Gjem oss under Dine vinger Far slik at kan være trygge.

Det er så mange som lider Herre. Så jeg ber for at vi kan være til hjelp til mennesker som Du sender i vår sti. Og la oss gi med glede. Om det er tid, penger eller ressurser. You name it!

Og Far, Du vet plagene våre. Så la oss bli helbredet kropp, sjel og ånd og blir fylt av din stryke og kraft. Slik at vi kan gjøre det kallet du har gitt oss.

Jeg ber det i Jesu navn. Amen

 

 

10 kommentarer
    1. Den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre glad! Fargerike og flotte blomsterbilder! Og jeg elsker soloppganger og solnedganger! 🙂

      1. Ja. Jeg er helt enig med deg. Jeg merker det at jeg blir veldig glad når jeg får de eldre til å smile og le på arbeid:)
        Takk for kommentaren:)

    2. Kjempefine og nydelige bilder du deler med oss 😊 Den største gleden for meg er når andre rundt meg har det bra ❤😊 Ikke minst en godværskveld i fjæra med en magisk solnedgang 😊

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    3. Akkurat nå gleder jeg over at vi har fått time for vaksinering. 🤗 Ellers er jeg glad for at jeg ennå kan bidra, for eksempel i Eldrerådet. Mye på gang der nå. Takk for et vakkert innlegg 🤗

      1. Lykke til med vaksinering og fint at du bidrar med mye i samfunnet:)
        Det eldre er veldig viktige.
        Takk for at du synes at innlegget er vakkert:)
        Ha en fin kveld til deg:)

    4. Jeg syntes det er flott at folk forteller om sine livssyn, og gir andre en innføring i hva det går ut på. Like fullt syntes jeg det er interessant å diskutere, for selv om en ikke deler tro, tror jeg man allikevel kan få en berikelse av at de tar med seg ett og annet bruddstykke fra et annet livssyn..
      Jeg anser det som sikkert at ingen på planeten sitter på sannheten, for å si det sånn, hvilket er bombe-sikkert er aaalt for komplisert for de begrensede menneskehjernene våre å forstå oss på. Men om vi går inn for det, kan det være man i det minste kan oppnå å få et ørlite bruddstykke av den store sannheten, for å si det sånn..
      Når det er sagt, er det nok like så viktig å vite sin begrensning. Det er fullt forståelig at folk vil dele sine overbevisninger, men dersom det blir for mye, slår det gjerne motsatt vei.. En gylden middelvei er nok det beste her som på de fleste andre områder, tenker jeg.. 😉

    5. Tusen takk Gry for din ærlig meninger om hva jeg deler:)
      Du er en klok kvinne. Ja, vi må finne en middelvei både på den ene og den andre. Ha en fin kveld til deg:)

    6. Nydelige blomsterbilder. Jeg gleder meg til å kjøpe inn sommerblomster. I slutten av mai kanskje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg