Hvor er rettferdighet?

Hva er rettferdighet for deg? Hvis du tenker som meg, vil du sikkert si at det er ingen rettferdighet i verden. Ikke alle er fine, rike, lykkelig, berømte, friske og frie. Noen ble født med skavanker, født i fattigdom, krigsherjede land eller født i et land hvor man har ikke noen frihet. 

Jeg tenker på meg selv som har mulighet til å betrakte solnedganger og soloppganger. Tenkte på min far som har vært blind og ikke har sett mye av flotte soloppganger og solnedganger. Urettferdig?

Jeg tenke på meg selv som sakte går oppover som sneglen her på grunn av helseproblemer, men andre er friske og ikke noe problem med å klatre store høyder. Urettferdig?

Jeg kan gå tur ute og betrakte de fine som omringet meg, mens noen andre bor i slummen og kanskje ikke har mulighet til å vandre ute på grunn av coronaviruset. Urettferdig?

Jeg tenkte på Jesus som døde for syndere uten engang å ha syndet selv. Urettferdig?

Men hva kan jeg gjøre eller du kan gjøre for at de goder blir riktig fordelt? 

Eller for at det skal være rettferdighet i verden?

Det er bare noen tanker i dag…..

Avslutter med dagens ord:

 

20 kommentarer
    1. God morgen 🙂

      Ja det er så forskjellige tanker som raser rundt av og til…. og det er mye urettferdighet rundt oss….

      Lag deg en fin dag 🙂

    2. god morgen ,ja urettferdighet er det mye av ,en ting jeg synes er veldig urettferdig er att dei på toppen ,dei som styrer landet vårt ,ja dei som bestemmer hvor mye eller hvor lite vi skal få av uføretrygd/pensjon og arbeidsledighetstrygd dei sørger for selv å ha milionutbetalinger resten av sitt liv selv etter att dei går av med pensjon ,hvor er rettferdigheten i det ? men jeg har tak over hode,klær på kroppen ,mat på bordet en fin familie og en snill mann så jeg er rik og gleder meg over det ,ingen av oss får uansett godt og gull med i graven

      1. Så sant. Jeg føler meg også heldig til tross for kroniske smerter.
        Kanskje vi kan bare prøve å være rettferdige i våre handlinger:)
        Ha en fin dag til deg:)

    3. Rettferdighet…det er et vanskelig ord. For hva er det egentlig? Hva er det vi ser utapå- og hvordan er det inni mennesket? Hvordan takler vi det vi er i-. En som ser ut til å ha det fantastisk, behøver ikke ha det. En som vi syns synd i, har det kanskje bra… Tror det handler om vår egen måte å greie den verden vi sjøl befinner oss i. Men vi må så kart alltid arbeide for det vi mener er “rettferdig”. Fine ord til ettrtanke og nydelige bilder. Klem <3

      1. Ja, du er rett i det du sier. Vi kan jo ikke dømme fra hva vi ser utad. En som ikke har mye kan være mer lykkelig enn de som er rike.

    4. Mesteparten i verden er urettferdig. Jeg tenker noen ganger at vår skaper visste hva han gjorde da han skapte verden slik den er.
      Kanskje han ville at vi selv skulle strebe etter det som føles rettferdig. Tanken om rettferdighet dukker tidlig opp. Som barn følte jeg urettferdighet når jeg og mine søstre fikk et eple på deling. Delene ble aldri like store i mine øyne.

    5. Tankevekkende og fint innlegg. 🙂
      Mye som kan føles urettferdig, både av det ene og andre. Greit å sette ting litt i perspektiv.
      God lørdag! Klem 🙂❤

    6. Nei livet har ikke fordelt rettferdighet rettferdig, det er helt sikkert. Det er vondt å tenke på. Fine og gode tanker fra deg, ønsker deg en riktig god helg. 🙂

    7. Elsker innlegg som dette, da de trigger en til å reflektere over ting..
      I grunnen, så vil det jo bestandig være urettferdighet i den tid alle ikke er helt like på alle områder..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg