Hvorfor ber Fader Vår?

God morgen fra Happy home😊 I dag faller regn fra himmelen. Jeg har lyst å gråte også. Jeg vil ha sol og varme! Det er ikke et ønske vær…men man har ikke noe valg.

Ja, ja. Nok om været og tårer. Dette innlegget handlet egentlig ikke om været som alle snakker om😊  Jeg ville dele det jeg har lært gjennom andaktsstund med Gud. Jeg er ikke en utdannet prest men som alle prestene, jeg har også tilgang til Guds ord. (Bibelen) Alle sammen har tilgang til Bibel og derfor hver og en lese det og be til Gud direkte. Og jeg deler bare det jeg opplever at Gud formidler til meg gjennom hans ord og håpe at det også kan inspirere andre som det har gjort med meg.

Hvorfor er det så viktig å dele Guds ord egentlig?

 

Det står i

2. Timoteus kapittel 3: 16-17

Andakstund

En morgen, da jeg hadde en andaktsstund med Gud, havnet jeg i Lukas kapittel 11:1-4 hvor disiplene ba Jesus om å lære dem den riktige måten å be.

Og Jesus sa til dem. “Når dere ber, si:

Tenk på at vi kan kalle Gud vår Far! Han som skapte himmelen og jorden. Han som formet oss til å være et levende vesen, som kan tenke, føle, snakke og gjøre utrolige ting. Han som delte det røde havet. Var sammen med Daniel i løvehulen osv. Han gjorde mange mirakler gjennom tidene. Og det han gjorde med mitt liv var også et mirakel. Jeg er kanskje enten død, ligger i en psykiatrisk avdeling eller bor på gata hvis jeg ikke er blitt kjent med Gud og Hans kjærlighet. Jeg er evig takknemlig for at Gud hadde berget meg fra gjørmen jeg var i. Og jeg opplever hans nærvær i mitt liv. Herlig!

Men hva betyr det for meg å ha Gud som min Far? 

Hva betyr det for deg? Respekterer vi ham som vår Far? Er vi lydige? Jeg må si at som mine barn, noen ganger, gjør jeg ting på min egen måte. Utforsker ukjente stier som fører meg til å si: «unnskyld Far». Jeg mente ikke å såre deg. Jeg mente ikke å være sta og egen. Det ble bare sånn.

Være uavhengig

Det fleste liker å være uavhengige. Men, Gud liker at vi skal være avhengig av ham.  Han liker å bli spurt om råd, og han liker at vi skal resonnere med ham. Derfor har han inspirert mange gjennom Hellige Ånd til å skrive Hans ord. Han har lyst å dele sine tanker med oss, veilede oss i hverdagen vår og lede oss til Hans rike. Vi trenger også åndelig føde som utstyrer oss til stormer eller vanskeligheter vi kommer til å oppleve gjennom livet.

Så hvorfor kan vi ikke dele tankene våre med Gud? Vi er jo hans barn, hvis vi har tatt imot han som vår Far. Tenk å bli elsket av Ham! Han som aldri svikter, selv om vi svikter. Han som sa at han skal gå gjennom ild og vann sammen med oss. Han som sendte sin egen Sønn for å betale for våre synder. Han ofret seg selv for oss. Så jeg sier isteden «Takk Far»

Det neste setningen i bønnen er «La ditt navn holdes hellig»

Jeg tenker ofte på hvordan jeg opptrer. Gjør du det? Hedrer jeg Guds navn med mine ord eller med mine gjerninger? Kanskje noen ganger, men ikke hele tiden. Og det er så frustrerende. Til og med Paulus (Jesus disippel) sa han at gjør det han ikke han bør gjøre. Og det gjør vi vel alle? Av og til kan jeg si et ord eller to som jeg ikke bør ytre. Etterpå skammet jeg meg over med selv. Selv om de andre som hørte det som ble sagt kan mene at det var ikke noe galt med ordene mine. Men har dere opplev at den Hellige Ånd gir dere en følelse når noe er galt? En indre stemme som snakker med oss hvis vi bare lytter. I hvert fall, jeg opplever det ofte. En bekreftelse at Gud virkelig finnes. Og Han er der bestandig til å minne oss hvilken vei vi bør gå. Jesus sa at han er veien, sannheten og livet. Johannes 14:6

Når jeg er blant venner både med dem som tror og ikke tror på Gud eller de som vet at det finnes en Gud, men bry seg ikke om det, ønsker jeg at jeg kan være som Jesus i ord og handlinger.

Da Jesus levde på jorden, var han ofte sammen med syndere, men syndet ikke som dem, men han var nådefull og ledet dem til Guds rike.

Jeg er så takknemlig for Guds skrevne ord.

Det er som et kompass for oss. Den leder oss til Guds rike. Han sa i:

Han kalte oss hans barn og vil at vi skal komme til Ham. Han vil at vi skal lytte, ikke bare med ørene, men med våre hjerter også. Han vil lære oss hva gudsfrykt. Det er mange steder i Bibelen at det står at  belønning for dem som frykter Guds navn.

Og

Er det ikke artig å bli belønnet for noe man har gjort?

Tilbake til bønnen.

Den tredje setningen i bønnen er:

La ditt rike komme:

Kan du forestille hvor stort Guds rike er? Den er enorme! Der kan man finne alt man kan tenke seg om. Der er det ikke sorg, men bare glede og skjønnhet. Der er det ikke ondskap, bare godhet. Ikke sykdom. Bare friske folk.  Det er grunnen til at Jesus vil at vi skal be denne bønnen.  At Guds rike skal komme inn i oss. Han ønsker oss den beste. At vi skal være glade, gode og friske i kropp og sjel!

Han sa i Lukas 11: 9-10 Jeg sier dere. Be, så skal dere få. Let så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere.

Jeg håper at dere er som meg som vil søke Guds rike, be til Gud, banket på hans dør. Fordi hos ham finner vi alt det vi trenger.

Den fjerde setningen er: La din vilje skje på jorden som i himmelen!

Vi ber om at Guds vilje skal skje på jorden som i himmelen. I himmelen råder kjærligheten. Så hvis vi ber om at det skal skje på jorden, så bør vi vel elske hverandre, som Gud elsker oss. Ikke sant? Ikke lett, men hvis viljen er der og vi ber om det, kan vi klare det. La Guds kjærlighet få virke fritt gjennom oss!

Den femte setningen er: Gi oss hver dag vårt daglige brød.

Hva er vårt daglige brød? Daglig brød er de vi spiser hverdag. Det varierer selvfølgelig. Måltidene kan bestå av kjøtt, fisk, ris, potet, grønnsaker eller brød med ulike pålegg. Vi kan velge usunne eller sunn mat.

Daglig brød er ikke bare de vi fyller magene våre. Det inkluderer også hva vi fyller hjertene våre eller sinnene våre.

 Guds ord er også vårt daglige brød. Brødet som egentlig vi skal sulte etter hverdag. Min opplevelse er at dess med jeg leser, dess mer jeg vil ha mer. Ingen blir feite av å lese Guds ord. Tvert imot, hvis vi spiser den hverdag, kan vi oppleve glede i hverdagen vår selv om de er vanskelig, legedom i sykdommen, stryke når vi er svake og håp når alt håp er ute. Trøst i sorgen og provisjon i nøden osv.

Mathew 4:4. Man bør ikke leve av brød alene, men av hvert ord som kommer fra Guds munn.

Da jeg leste dette verset, ( gi oss vårt daglig brød) gikk det opp for meg at Jesus sa hver dag. Det betyr fra dag til dag. Gud mener at vi skal gjøre det daglig. Vi kan ikke spise det en dag, lagre det opp og kutter kommunikasjon med Gud. Gud er vår kilde, og for å være sterke, må vi ha næring fra den daglige brød som kommer fra Gud.

Den sjette setningen i Fader vår er: Tilgi oss våre synder, for også vi tilgir hver den som syndet mot oss.

Må vi virkelig tilgi alle som synder mot oss? Vel, jeg antar at vi vil si, det avhenger selvfølgelig om hva slags lovbrudd som person gjorde mot oss. Det er ikke alltid lett å tilgi. Faktisk, for mange, kan det ta år eller at de dør uten å tilgi. Og det er tragisk.

I løpet av mine barndoms dager opplevde jeg så mye smerte fra folk som hadde gjort forferdelige ting mot meg og også i voksen alder.  Men, for en lettelse da jeg tilga dem og lot Gud ta over saken for meg. Og nå kan jeg virkelig se hvordan Gud hadde handlet saken for meg uten at jeg gjorde noe.  Bare tilga, som Gud har tilgitt meg.  Og Gud har vært god mot meg. Han gjenopprettet meg og gjorde meg hel igjen.
Men som vi ber Gud om å tilgi oss våre synder, krever han også at vi tilgir ikke bare én, men alle som synder mot oss. Og ikke bare en gang. Men 70 x 7. Hvorfor holde hatet i våre hjerter? La oss fortsette å leve og ha et gledesfylt liv.  Det som er gjort er gjort, vi kan ikke gjøre noe med det, men vi kan gjøre noe med nåtiden!

Og den siste ordet i bønnen er: Og led oss ikke inn i fristelse.

De siste ordene i denne bønnen, sa Jesus at vi må be at vi må ikke bli ledet inn til fristelse. Det er et ønske om å ikke å bli plassert til steder hvor vi kan bli fristet utover det vi kan bære. Hvis vi ber om det, så bør vi ikke gå til steder der vi kan bli fristet til å gjøre ting som ødelegger vår sjel, kropp og ånd .

Er det ikke utrolig at denne bønnen som Jesus lærte oss involverer alle aspekter i våre liv? En kort bønn som sier alt! Derfor jeg kan ikke la være å undre over Guds ord. Det er som en kilde som aldri blir tomt. 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg