I gammel tid

Yey! Det er lørdag og det regner. Og det er fortsatt grinedag både inne og ute.

Ja, livet består av mange kontraster…og i dette tilfelle vil jeg vise dere gamle ting fra ” Maihaugen” i Lillehammer hvor min mann og jeg besøkte nylig.

Maihaugen er et av de største og eldste friluftsmuseene i Europa. Det er et engasjerende museum som byr på både kulturopplevelser og familie aktiviteter.

Bygda:

Friluftsmusset er kanskje mest kjent for husene på bygda. Me mange solbrente bygningene var hjemmene til gårdbrukerer, håndverkere og embedsmenn. Her møter du kulturen og levemåten i de gamle bondesamfunnet. ( info fra deres hjemmesiden)

Slik ser det ut inne i en av boligene:

 

Gamlepostkontoret. De brukte hester og sykler for å levere post den tiden

 

Utearealet

 

Bygda

Stall

Byen

Byen i friluftsmusset er utformet slik en innlandsby kunne vært tidlig på 1900-tallet.

En spennende del av friluftsmusset er boligfeltet. Her ligger eneboliger som representerer de ulike tiårene på 1900-tallet, og du kan følge utviklingen i bolig standard og familieliv.

 

Huset  til høyre over hvor det står en dame var dronning Sonjas barndomshjem som ble flyttet hit.

Synes du at det er interessant å vite hvordan de har det i gammeltid?

For min del var jo spenennede siden jeg vokste ikke opp i Norge og jeg synes det var berikende å lære nordmenns levemåte før i tiden.

 

 

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg