Ikke interessert!

Jeg er ikke interessert i yrket ditt

Jeg vil vite hva du verker av lengsel etter

Og om du våger å møte det ditt hjerte søker

Jeg er ikke interessert i hvor gammel du er

Jeg vil vite om du våger å dumme deg ut

for kjærlighetens skyld,

for drømmene dine,

for eventyret det å være i live.

Jeg er ikke interessert i hvilke planeter som tangere din måne.

Jeg vil vite om du har berørt kjernen i din egen sorg,

om livets svik åpnet deg,

eller om angsten for mer smerter har gjort deg avstengt og innskrumpet.

Jeg vil vite om du kan være tilstede hos smerten,

min eller din egen uten å gjøre noe for skjule den, eller blekne den, eller fikse den.

Jeg vil vite om du kan være til stede i gleden,

min eller din egen;

Om du kan danse i villskap, yr av ekstase, helt ut til fingrene og tærne uten å råde oss til å være forsiktige, til å være realistiske, til å huske våre begrensningene fordi vi er bare mennesker.

Jeg er ikke interessert i om du sier er sant,

Jeg vil vite om du kan skuffe en annen for å være tro mot deg selv.

Om du kan bære anklage om svik uten å svikte di egen sjel.

Om du kan være troløs og derfor pålitelig.

Jeg vil vite om du kan se skjønnheten også når den er ikke vakker, hver dag,

Og jeg vil vite om skjønnhetens nærvær er en kilde  i ditt liv.

Jeg vil vite om du kan leve med nederlag, dit og mitt, og likevel stå ved innsjø og rope til fullmånens sølv: “JA!”

Jeg er ikke interessert  i hvor du bor eller hvor mange penger du har.

Jeg vil vite om du kan stå opp etter natten med sorg og fortvilelse, utmattet og såret i det innerste, og gjøre det som må gjøres for barna skal få mat.

Jeg er ikke interessert i hvem du kjenner eller hvordan du kom hit.

Jeg vil vite om du vil stå midt i ilden sammen med meg uten å vike unna.

Jeg er ikke interessert i hvor og hva du har studert. 

Jeg vil vite hva som nærer de innenfra når alt faller bort.

Jeg vil vite om du kan være alene med deg selv, om du virkelig trives med samværet i de tomme stundene.

(En tankevekkende tekst. Teksten fikk jeg fra Unincare Helsefort under oppholdet der. )

6 kommentarer
    1. Absolutt en tankevekkende tekst! Jeg likte den, fordi den sier mye om hva som er viktig med de menneskene vi har i livet vårt. Jeg er ikke så interessert i HVA mennesker er (yrke, status, osv), men HVEM de er (personligheten). 🙂 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg