Jeg begynner å bli gammel

Jøye meg….mens jeg satt på sofaen i går, la jeg merke til mine hender og armer. Plutselig, så jeg noe som ikke var synlig før. Jøss, tenker jeg. Begynner huden min å være så rynkete? Trenger jeg smøre mer krem til huden kanskje? Vil det begrense alderdommen?

Jeg har vært utsatt for sol under ferien uten å smøre solkrem og kanskje derfor?

Vel, selv om det er trist at man blir skrukkete og gammel, det er jo en del av livet. Å være gammel er også en god ting isteden av å dø ung.

Kanskje det er ikke noe rart at jeg trives å være på arbeid. Når jeg er sammen med 80 og 90 åringer… føler jeg meg fortsatt  ung selv om kroppen min sier noe annet.

Man merker også at man begynner å bli gammel når «multitasking» blir et fremmedord. I tillegg, velger man kanskje roligere trim som yoga enn aerobic.

Så, hva gjør man da når man begynner å bli gammel at det er nok at man blir stressa når pc-en eller telefonen ikke fungerer som de skulle?

Jeg blir stressa til og med hvis jeg har mye som jeg skulle gjøre for en dag. Så jeg fant ut at jeg bør heller dele arbeidsoppgavene i løpet av en uke.

I tillegg, blir jeg stressa når jeg får invitasjoner fra flere hold. Hva om jeg dårlig de dagene?

Hva er de viktigste tingene egentlig man skal fokusere når man blir eldre? Er det om å dra til så mange tilstelninger så ofte man kan, besøke mange steder, eller kjøpe det man har lyst til. Det blir en evig stress det også å få det til.

Jeg fant ut at jeg må ta en ting og en dag om gangen. I min helsetilstand hvor jeg ikke vet hvordan kroppsformen min dagen etter, er det vanskelig å planlegge. Så jeg går tur når kroppen min tillater det. Det går an å finne glede i å gjøre ulike tingene selv i små skala. Jeg får ikke lenger dårlig samvittighet om jeg ikke klarer å gå turer hverdag når jeg har brukt allerede krefter ved å være på jobb. Å kunne trene chair yoga enn aerobic er mer enn bra nok. Å sitte og være lytte på en lydbok er en kosestund for meg. Eller skrive og lese litt når min tåkete hjerne lar meg gjøre.

Jeg har et lite problem som jeg bør snart slutte. Nemlig å kjøpe ting og tang som jeg ikke har behov for egentlig. Men hva gjør man da når shopping gir en liten glede til en gammel kjerring som meg?

Kanskje jeg bør heller begynne å rydde bort en del ting som tar så mye plass som ikke blir brukt allikevel?

For man vet at dess mer man eier, dess mer man må bruke tid til disse tingene om det er hus, båt, bil, hytta eller andre materiale ting. Og når man har en overflod av ting, koster det mye både av tid, energi og penger.

En ting er også viktig når man begynner å bli gammel. Man bør gjøre opp hvis man er uvenner med noen. Hva om man plutselig dør uten at man har tilgitt eller fått en tilgivelse? Gud sier at vi skal tilgi slik at vi også blir tilgitt.

Det er synd å dvele ved fortiden som tynger både kropp og sjel. Man blir ikke lykkelig av det.

Kanskje kutte ut uvaner?

Fjern det mentale rotete og unødvendige snakk. Gi plass til sunnere tenkevaner. som takknemlighet, selvmedfølelse og realistisk selvsnakk.

I tillegg, kan man kanskje prøve å ikke være sammen med giftige mennesker. Når man blir eldre, trenger man ikke bruke tiden sammen med folket som forsure dagene.

Man kan heller ikke si ja til alle. Det sier seg selv at kroppen kan ikke gjøre mye som før.

Selv om vi ikke skal kutte folk ut av livet vårt bare fordi de går gjennom vanskelige tider, er det viktig å sette sunne grenser.

Vel, fin ting er at det er fortsatt brukt for meg selv om begynner å bli gammel😊

Tenker du på alderen din? Det er jo både fordel og ulemper ved å være gammel. Jeg må vel fundere på det en dag😊

Ending with this qoute:

 Psalm 92:12-14 But the godly will flourish like palm trees and grow strong like the cedars of Lebanon. For they are transplanted to the LORD’s own house. They flourish in the courts of our God. Even in old age they will still produce fruit; they will remain vital and green. They will declare, “The LORD is just! He is my rock! There is no evil in him!”

17 kommentarer
    1. Mange kloke tanker her.
      Jeg begynner også og bli gammel. Litt gammel i det minste. Det er greit. Hver alder har sin sjarm. Sine gleder. Livet går litt roligere. Jeg prioriterer litt mer hva jeg bruker tiden min på.
      Jeg er på vei inn i en ny fase og jeg gleder meg til den

    2. Nå er jo jeg bare 73 år, så jeg har ikke begynt å tenke i de baner ennå. 🙈. Neida, tuller. Men jeg føler faktisk ingen grunn eller behov for å føle/gjøre/tenke annerledes selv om alderen går mot de store høyder. 🤗

    3. eneste som bekymrer meg med alderen min er at jeg ønsker meg et barn til. thats it. ellers bryr jeg meg katta om tallene i passet. de stemmer ikke uansett. alder er bare et tall og tid er bare illusjon

    4. God morgen 🙂

      Ja man ser det litt etter litt, dette med at åra drar seg til….. men det er jo slik for oss alle…. helt naturlig 🙂
      Også orker man ikke så mye som man gjorde….
      Jeg har noen samtaler med min mor som er 83… og hun er fortvilet over alt hun IKKE klarer lenger. Og jeg prøver få henne til å se alt hun faktisk HAR KLART og at alderen sier ifra…. det er ikke enkelt og det er ikke helt greit å akseptere. Men det er livets gang både med dette å makte ting og at det kommer nye linjer på kroppen 🙂

      Lag deg en fin fin dag <3 klem

    5. Det gjør ikke noe om huden blir skrukkete så lenge man føler seg ung.
      Å være leken holder oss ung lengre.
      Mitt motto.

    6. Ja, utseendet endrer seg jo når vi blir eldre. Slik er det for alle og det må vi akseptere. Jeg føler meg ganske sprek, men merker jo at det knirker litt mer her og der. Dessuten at jeg er mindre smidig. Det er viktig å gjøre det man klarer og liker, uansett alder! Også viktig å kjenne på hvem man trives sammen med og vil omgås!😊

    7. Fint å komme innom her for første gang,
      fordi jeg googlet “gud er kjærlighet blogg”
      Fant gode ord hos deg.
      Titter innom igjen 🙂
      Hilsen MinsteBror

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg