Jostedalsbreen

Vi kjørte forbi dette stedet da vi skulle til Stryn og jeg sa til min mann at vi må ta en tur dit. Jostedalsbreen nasjonalparksenter.

Info fra deres hjemmesida:

Om Jostedalsbreen nasjonalparksenter

Besøkssenter Jostedalsbreen nasjonalpark ligg i praktfulle omgjevnadar ved Oppstrynsvatnet omringa av frodige dalar og bratte fjell ved nordsida av Europa sin største fastlandsis, Jostedalsbreen. Vi formidlar naturverdiar, kulturminner og historia om folket i og kring Jostedalsbreen nasjonalpark

Da vi ankom dit i halv elleve tiden, var senteret ikke åpnet ennå. Åpnes klokka. 11.00. Så, min mann og jeg vandret rundt senteret først. Vi var heldig fordi det var fint vær.

Nydelig omgivelser. Jeg ble veldig fascinert

Og jeg måtte være med på bildene:)

Endelig fikk vi komme inn. Vi fikk se et kvartes film om isbreen først

Etterpå inne museet.

Utstoppet dyr inne museet

Ulike steinsorter og historien som lå bak.

Ute er det botanisk hage (ferdig blomstret) med over 200 ulike planter og 26 store bergarter hentet fra Norfjord, Sunnfjord, og Sogn. Hver stein har et polert område hvor en kan se hva som gjemmer seg bak den ytre overflaten. 

Suvenir butikk

Neste stopp er Brikstalsbreen:)

See you there:)

Ha en fin dag:)

 

13 kommentarer

Siste innlegg