KLÆR

KLÆR

Ja, klær … Jeg er forelsket i klær, elsker å kjøpe dem, elsker å bruke dem. Ikke nødvendigvis merkeklær. Jeg kjøper klær som er på tilbud.  Og jeg er vel ikke alene. De fleste damer elsker klær. Det føles som at vi blir penere, fornyet og yngre med nye klær på kroppen.

Annebe

og Frodith liker også klær. Jeg følger deres blogg. Damene som inspirerer med ord og bilder og har bare gode tanker om andre folk. Jeg liker å se på dem med ulike antrekk som de viser i deres blogg.

BRUKTE KLÆR

Da jeg var barn, hadde jeg bare nesten brukte klær. Vel, den tiden, ble jeg veldig glad å få brukte klær fordi selv om det var brukte klær, var de nye for meg. På grunn av det, gikk jeg alltid i drømmeverden der jeg var en prinsesse som bodde i et palass med så mange klær å velge mellom.

Så nå, når jeg har råd til å kjøpe klær … kjøper og kjøper jeg når jeg vil. Men når jeg tenker på det og etter å ha lest Guds ord: «Kolosserne 3:12 Dere er Guds utvalgte, helliget og elsket av Ham. Kle dere derfor i inderlig medfølelse, godhet, ydmykhet, mildhet og tålmodighet», så innser jeg at klær å ha på meg ikke er så viktige om de er ny eller gammel Det viktigst for meg er at jeg skal kle på meg med medfølelse, vennlighet, ydmykhet, mildhet og tålmodighet.

Hvordan kler man medfølelse da?

Medfølelse betyr å føle eller vise sympati og omtanke for andre ifølge ordboka.  Jeg tror at jeg kan gjøre det ved å be for andre mennesker, lytte, oppmuntre, være tålmodig og gi en hjelpende hånd når det er nødvendig og det jeg er i stand til.

GODHET

Hva med godhet?

Det er vel lett å vise godhet mot mennesker som er snille og god mot oss, ikke sant? Men hva med de som vi ikke liker? Onde mennesker, urettferdige mennesker eller folk som er ulik oss?

Selv om det ikke er lett å være god mot mennesker som gjør urett, som gjør kriminelle handlinger osv, men likevel, trenger vi vel ikke å være stygge mot dem? Kanskje ikke dømme folk ut fra hva det gjør, men prøve å forstå årsakene av handlingene? Være vennlige og hensynsfulle, ikke bare overfor menneskene vi liker, men mest for dem vi ikke liker?

YDMYKHET

I denne type verden vi lever i nå, der folk ønsker å være på toppen og ydmykheten kan ses som en svakhet, er det ikke lett. Særlig å innrømme at man har tatt feil og spør om tilgivelse.

Ja det er konkurranse overalt. På skolen, på jobben, mellom venner, søsken, media osv. Jeg sier ikke at vi ikke skal prøve å gjøre noe for oss selv. Fordi da stopper utviklingen i verden. Men motivene våre burde bør vel være riktige overfor oss selv og andre? Forbedre oss selv slik at vi kan bidra til samfunnet til en positiv måte.

Å BLI LIKT

Alle vil bli likt. Å bli akseptert. Men det er jo så vanskelig at alle skal like oss, fordi mennesker er jo forskjellige. Uansett hvor snill og god man er, finnes det alltid noen som har negativ oppfatning om oss særlig de som misunner oss. Det er vel best å være meg selv. Den person Gud har skapt oss til og ønsker å være.

Gud ser oss unike alle sammen. Vi har hver sin oppgave og hensikt. Og jeg tror at hvis man går den veien, da er man på rett sti.

MILDHET

Jeg har ikke opplevd mye mildhet i barndommen. Jeg kunne ikke huske at noen snakket til meg med myke, rolige og ømme stemmer. Tenkte ikke over det før. Trodde mennesker er slik. Men etter at jeg kom til Norge, forandret oppfatningen min særlig etter å ha bodd sammen med min mann som er så mild og god. Man lærer seg etter hvert hva som er rett. Minner meg om ord i bibelen:

« Som dere vil at andre skal gjøre mot dere, slik skal dere gjøre mot dem». Lukas 6:31.

Det er spesielt viktig at vi kunne kle oss med mildhet, spesielt når vi er uenig med andre mennesker? For da blir det ikke ufred.

TÅLMODIGHET

Vel, vi trenger mye av det, og vi bør bruke det hele tiden. Fordi folk kan irritere oss, situasjoner kan gjøre oss sinte, ubesvarte bønner kan gjøre oss deprimerte, og venting kan gjøre oss sure og vanskelige å med noe å gjøre.

Så nå, hver gang jeg skal kjøpe klær eller ha på meg nye klær, skal jeg minne meg selv at jeg bør også kle meg med medfølelse, vennlighet, ydmykhet, mildhet og tålmodighet. JA, TAKK! BEGGE DELER!

ER DU OPPTATT AV KLÆR?

BØNN

Herre, takk for påminnelsen om hva vi skal kle oss med. Ikke med sminke, klær, smykker, men med medfølelse, vennlighet ydmykhet, mildhet og tålmodighet fordi vi er dine utvalgte barn. Hjelp oss Herre å ta på oss de rette egenskapene hver dag, slik at folket ser deg i oss. I Jesu navn ber jeg. Amen.

10 kommentarer
    1. Så nydelig innlegg, og mange flotte antrekk på deg, og de andre du nevner her. 🙂 Følger dem også, og er fascinert over dere alle.
      Selv er jeg ikke så opptatt av klær, aldri likt å handle klær og prøve klær. Men blitt flinkere til å se hva jeg kler. Som regel ble jeg i dårlig humør når jeg måtte handle klær fordi jeg hadde dårlig råd, og alltid måtte velge etter økonomien og ofte ikke hadde penger til klær. Mye bruktklær i barndommen, og jeg følte at alle alltid var finere enn meg.
      Men nå har jeg råd til å kjøpe så det har blitt både tilbudsklær og dyre klær. Mannen min som kjøper de dyreste til meg, for det henger fortsatt igjen at jeg vokste opp meg dårlig råd. Og jeg synes ikke det er verdt å bruke så mye penger på klær. 😉 Men jeg har følt meg fin innimellom uansett 😀
      Det viktigste er det du nevner av andre ting enn klær <3

    2. Klær er viktig for å føle seg vel! Nå når jeg har fått bedre råd, er jeg mye mer nøye på at jeg skal like klærne mine til enhver tid! Dette var et koselig innlegg – og hyggelig å trekke fram Annebe og Frodith også! Klem 🙂

    3. Kjempekoselig innlegg Ligaya 🥰Vi er glade i klær ja. Jeg blir glad av å finne fine ting å pynte meg med, bruke farger, finne glade klær 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg