Mannen som besvimte

Hvordan er verden blitt i dag? Jeg tenkte på det da en mann hadde besvimt på et shoppingsenteret i går og falt ned på bakken og folk rundt seg så ut som det var ingenting som hadde skjedd. Trodde jeg.

Bak dette juletreet besvimte en mann i går. Jeg satt med ryggen mot treet og jeg så ikke det. Var opptatt med mobil selvfølgelig. Ventet på en venninne som jeg skulle treffe. Det var også en dame som også satt ved siden av meg. Plutselig ringte venninnen min og sa at vi kunne treffes et annet sted.  Jeg reiste meg opp og da jeg snudde meg, så jeg ambulanse personell med en båre på vei til et sted bak juletreet.  Da så jeg en mann som lå på bakken. Men det var ikke noe folk rundt mannen. Noen har vel ringt ambulansen, men ingen har rørt mannen. Og jeg hørte ingen lyder heller jeg som satt med ryggen 3 meter unna. Jeg spurte damen ved siden av hva som skjedde. Hun sa at mannen bare la seg på bakken. Jeg så at folk rundt meg bare holdt på med sine egne gjøremål.

Man skulle tro at når en person besvimme plutselig på bakken, ville folket rundt personen prøver med å hjelpe.  Men ingen rørte mannen. Noen har vel ringt ambulansen.  Det vel si at mannen har vel ligget en liten stund. Kanskje 10 eller 15 minutter for jeg satt ikke lenge der jeg var.

Hva ville jeg ha gjort hvis jeg så mannen besvimt? Jeg ville sikkert bråke og roper om hjelp. Kanskje…

Hva ville ha du gjort hvis du ser en person besvimme på gaten? 

Er vi redd for å bli involvert eller bli beskyldt for noe hvis vi hjelper. Mr Happy sa at hvis han var der, ville han prøve å undersøke og se om mannen puster og kanskje begynne med hjerte og lungeredning. Eller legge til rette til ambulansen kommer.

Hva er det egentlig riktig ting å gjøre?

 

6 kommentarer
    1. Det er vår plikt å hjelpe etter beste evne mennesker i slike og lignende tilfeller som f.eks trafikkulykker og andre ulykker. Trist men sant, alt for mange “snur” seg bort. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg