Mat og atter mat

Yes! I går kom pengene på konto (uførepensjon). Og da fikk jeg lyst til bruke litt av pengene og handlet mye godt på butikken:) Det blir 3 store poser. Jeg glemte å ta flere handlebag og da måtte jeg kjøpe dyre handleposer på butikken:)

Ettersom vår datter fyller 30 år snart og kommer på besøk kommende helg til oss, ville jeg bake kake til henne. Egentlig, vi er en familie som ikke feirer stort bursdagene. Men jeg tenkte at en kake må man ha. Fant denne oppskriften av en iskake og jeg handlet ingrediensene og laget den. Den må jo fryses ned og det passe fint å lage den flere dager på forskudd.

Den heter “Hjemmelaget iskake med smash.

Etterpå laget jeg middag og den heter Menudo. Filippinsk rett. Bilder av ingrediensene: svinekjøtt, pølser, poteter, gulrot, grønne erter, hvitløk, løk, tomatpuré, paprika og salt og pepper etter smak og en kopp vann. Og litt chili hvis du vil ha den litt sterkere og kjøttbuljong. Jeg brukte fiskesaus i tillegg.

Woket etter tur og spiste sammen med dampet blomkål:)

Bakte også en annen kake i går som heter “Favorittkake. Den var luftig og smaker vidunderlig sa Mr. Happy.

Ingredienser og fremgangsmåten:

8 egg

4 kopper sukker (piskes til eggedosis)

4 kopper mel

4 tsp bakepulver

2 tsp vaniljesukker ( siktes og blandes og has i eggedosin)

4 ss smeltet smør

2 kopper mel (kokes opp og has til slutt sammen med 1 ss mandeldråper og 1 ss sitrondråper)

Hakka mandler og perlesukker has oppå til slutt.

Stekes ved 175 grader i ca 50 minutter.

Jeg hadde ikke da mandler og perlesukker, men hadde kokesjokolade. Og da brukte jeg det som strø isteden og kaken ble kjempegod. Passer fint til ettermiddagskaffe og kan også fryses i porsjoner:)

og litt sunnere utgave:) Stikkelsbær vi fikk plukke hos naboen:)

Det ble en matvrak dag denne. I dag, spiser vi rester:)

Har du bakt kake i det siste?

4 kommentarer
      1. Ja, det tror jeg at de fleste gjør det. Datteren min skulle på en spa helg med venner som bursdagsfeiring for seg selv. Hun ville ikke en stor feiring.
        Takk for titten og kommentar:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg