Men du ser ikke syk ut!

Men du ser ikke syk ut, sa dem.

Akkurat som  at det var forventet at diagnosen skulle stått skrevet på pannen. Uten å vite hvor mye som ligger bak og hva det vil koste i etterkant.

Hvor mye hvile, hvor mye medisiner og hva som venter når jeg lukker døren bak meg.

Nei- sier jeg og lurer et øyeblikk på hvordan “syk” ser ut.

“#tusentankeriord”  som hadde skrevet disse ordene på instagram som mange som meg kan kjenne seg igjen. Vi blir dømt og kanskje dømmer andre også ut i fra hva vi ser. 

Hva med deg? Har du hørt slike bemerkninger fra andre? ” Men du ser ikke syk ut?” Eller har du dømt andre på grunn av hva du ser?

Jeg har lest det et sted: ” Ikke døm meg før du har gått i mine sko. ” En tankevekker for oss alle! 

Det er det samme med sorgen. Jeg ler jo veldig mye og har godt humør, men inne meg har jeg stor sorg som andre ikke ser. Så ” Don’t judge the book by its cover” er også noe man bør tenke seg over før vi skal dømme andre folk.

Avslutter med dette bildet:)

4 kommentarer
    1. Kjenner til det der..blir en ekstra belastning når folk ikke klarer å se at man er syk..og derav ikke klarer å skjønne det.. Men må innrømme at jeg kan ha tvilt på andre jeg også..men klarer jo lettere å sette meg inn i andres plager når jeg er syk selv.. Veldig viktig å ikke dømme andre.. Og man kan helt klart smile og “se bra ut” selv om man har det vondt <3<3

    2. Ja, jeg har fått høre noe lignende med samme mening. Og det var ikke noe særlig oppmuntrende.
      Å dømme ut fra kun det man ser, er ikke særlig bra. Men det kan fort skje likevel. Det er slitsomt å hele tiden skulle forklare seg, og unnskylde seg, som om det egentlig behøves. Men det sliter på.
      Vi som er “usynlig” syke, er eksperter på å skjule sykdommen vår, for vi ønsker jo ikke å se syke ut. Vi har jo lyst å se friske og opplagte ut vi også. Men alt det vonde og vanskelige ligger jo inni oss og ulmer, i det skjulte.
      Takk for at du setter ord på dette ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg