MISTET KARRIERE!

KARRIERE

Hvor viktig er din karriere for deg?

Jeg nærmer meg 60 år og pensjonisttilværelsen. Og i løpet av livet mitt har jeg gjort  ulikt arbeid som å være hushjelp, servitør og butikkansatt. Jeg arbeidet på et vaskeri, har vært kjøkkenassistent og pleieassistent på et sykehjem. Jeg har også jobbet som renholder, har til og med fagbrev i det. Jeg har også utdannet meg som aktivitør og jeg har jobbet med det siden 2005.

NEDERLAG

 Når jeg tenkte meg om, trivdes jeg med den jobben fra første stund. Jeg virkelig elsket det og fortsatt gjør det. Men i det siste har helsa sviktet, og jeg ikke kunne utføre den jobben lenger som jeg elsker mest og det førte til at jeg nå føler meg nesten ubrukelig. Ikke rett tanke, men når et hjerte brenner så mye for å gjøre akkurat den tingen og ikke kunne gjøre det, da er det nederlag.

Og jeg tror jeg er ikke alene om å oppleve nederlag. Her i bloggverden er det flere som meg som måtte gi opp yrke sitt på grunn av dårlig helse. Kanskje du er en av dem?

 Er det slutt på karrieren vår når helsa har sviktet?

ME SYKE

Har lest nylig et innlegg fra Kari Engesvik ( MEning) som har ME at hun skal begynne å betjene «støttetelefon» gjennom ME-forening. Ettersom hun har en lang erfaring og kunnskap om sykdommen, da er hun en utmerket kandidat for akkurat den jobben.

Jeg synes det er inspirerende at hun har fått den jobben. Det forteller meg at selv om man blir syke, finnes det fortsatt ting man kan gjøre og at vi har fortsatt noe vi kunne bidra med i samfunnet. Å være en INFLUENCER her i bloggverden er et eksempel av det. Tenkt å kunne påvirke eller inspirere mange selv om man bare sitter på en stol og skrive?

TOPPBLOGGER

Vel, jeg tilhører ikke toppbloggerne…bare så vidt jeg henger med blant de hundre. Men om man kan inspirere en eller to, så er det mer enn bra nok det, tror jeg. Jeg vet at det er flere toppbloggere som utmerker seg godt selv om de ikke lenger har yrkeskarriere på grunn av sykdom. Det ga meg inspirasjon til å håpe at karrieren min er ikke slutt fordi om jeg ikke kunne jobbe som aktivitør lenger. Gud åpner vel en dør for meg et sted.

ADAM

Da Gud skapte Adam i Bibelen, fikk han beskjed om å dyrke og passe på Edens hage. Og når man dyrke planter, blir det frukt. Og jeg tror at fra nå av, hvis jeg gjør en ting, blir det frukt av det. Om det er bare å ta oppvask eller putte klær i vaskemaskinen. Det blir et rent kjøkken og rene klær av disse gjøremålene. Ingenting gjøremål er for små.

Hver og en av oss jobber med noe. Før vi fikk vår første lønn, hadde vi vel gjort noe før hjemme eller på skolen. Jeg husker de eldre på sykehjemmet fortalte at de hadde hjulpet til på gård da de var barn. Og høstferien startet på grunn av at ungene skulle hjelpe til med potetplukking om høsten osv.

 Mange har vært husmødre den tiden og det var arbeid det også. Å være husmor den tiden består av mye gjøremål når alt skulle gjøres fra bunnen av. I disse tider, ser det merkelig ut hvis en kvinne er bare er hjemmeværende, for de fleste vil ha en karriere. Jeg har vært begge deler jeg. Har vært hjemmeværende husmor, bygget min egen karriere og jobbet.

HUSMOR

Men nå må jeg skifte fokus ettersom det ser ut som jeg må tilbake til å være hjemmeværende husmor. Ikke sikkert at jeg klarer å håndtere det heller med tanke på mine begrensninger på grunn av dårlig helse. Godt at jeg har en mann som har to sterke hender som er hjemme av og til. Han er sjømann 😊

En ting er sikkert, jeg skal fokusere på ting jeg fortsatt kan gjøre og være takknemlig for alt jeg fikk gjort. Mitt navn betyr lykke og jeg tror at å være til stede for min familie er mer en viktig oppgave. Og det betyr at det er fortsatt bruk for meg. Jeg har jo fortsatt munn til å kommunisere med og kan fortatt skrive til å kanskje inspirere noen. Og jeg kan være et lyttende øre.

Dessuten jeg kan også gjøre gode gjerninger ved å gi pengestøtte til mange ulike formål. Og nå, når jeg er eldre og ikke har behov til så mange materielle ting, da kan jeg heller bruke mer penger til gode formål. Yes… karrieren fortsetter videre bare i andre omkledninger.

Det er alltid slik at når vi mister noe, får vi noe nytt😊

 

Er du fornøyd med din karriere?

Avslutter med dette:

Hva er din karriere?

25 kommentarer
    1. Ærlig og godt skrevet, Ligaya <3 Ja, jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Man føler seg lett "ubrukelig" på en måte når man ikke er med i samme arbeidskarusellen som de andre. Og savnet er der, hvis man var i en jobb man trivdes med. Men man må skifte fokus – både for sin egen del og andres. Vi bidrar vi også, bare på en annen måte. Jeg tror det kan være smart å spørre de i rundt seg av og til, hvordan de opplever den de kjenner som ikke er i vanlig arbeid lenger. Jeg tror de fleste vil påpeke at vedkommende har viktig verdi ved å være den han/hun er og gjøre akkurat det de gjør, heldigvis <3 Ønsker deg en velsigna god adventstid. Vær den du er. Ikke mer, ikke mindre. Jeg verdsetter deg for den du er , og Gud har jo gitt deg så mange gaver og evner som du fortsatt skal bruke. Men noen ganger skiftes kursen. Det betyr ikke at man ikke er bra nok, man skal bare inn i nye oppgaver <3

      1. Tusen hjertelig takk Anja for omtanken. Du er jo et godt eksempel av det. Du har gjort mange fine ting etter at du har sluttet med sykepleier yrket ditt. Du er blitt en forfatter blant annet. Og du bringer omsorg og glede der du ferdes. Gud velsigner deg videre.

    2. Man føler seg ubrukelig, eller oppbrukt. Jeg kjenner meg godt igjen.
      Men jeg er 55. Statistisk sett har jeg rundt 25 -30 år igjen. De må jeg jo bruke til noe!
      Og selv om jeg ikke kan gjøre den jobben jeg elsket, betyr det ikke at jeg ikke kan finne på noe nytt som gir mening og hvor jeg kan være til nytte.
      Det er helt sikkert mange ting du og kan brukes til.

    3. Veldig fint innlegg, og du og jeg er jo litt på samme sted.

      Jeg har aldri tenkt karriere. Har hatt mange forskjellige jobber, trivdes i alle, og jeg trivdes godt også som hjemmeværende husmor da ungene var små.
      Har alltid lurt på hva jeg skal bli når jeg blir stor 😄
      Nå har jeg jo gått hjemme en stund igjen, men ikke rukket å føle at jeg ikke har gjort så mye av verdi, for det har vært mye forskjellig som har skjedd og ting å ta tak i, men jeg forstår godt hva du skriver om, for en kan fort få den følelse av lite verdi når vi “bare” går hjemme.
      Da er det viktig, som du også skriver, at vi finner andre måter som gir livet verdi. Og du har en flott blogg som gir oss mye av mye forskjellig.
      Du gjør ofte min dag god med det du skriver, og vekker tanker i meg som igjen fører til blogginnlegg hos meg også.
      Og du er unik, verdifull og en flott kvinne! 😀 Fortsett å skrive slik du gjør, og vær den du er med og uten jobb. Vi kan være mye for mange allikevel tenker jeg.
      God fredag! Klem 🥰

      1. Tusen hjertelig takk for din varme og gode kommentar. Det varmer mitt hjerte. Ja, noen ganger vi tar det som en selvfølge de ulike tingene vi gjør at vi glemmer at de er viktige de også:)
        Du har rett I det. Du inspirerer også:)

    4. Godt skrevet <3 ja, jeg er i samme situasjon som deg nå, fremtiden blir litt usikker i starten… men som du sier så åpner det seg kanskje en ny dør <3 <3 <3

    5. ❤️ Flott skrevet. Jeg har aldri vært noen klatrer på jobb. Aldri brydd meg om det. Jeg gleder meg til å bli pensjonist etter hvert. Gjøre det jeg vil. Hadde jeg hatt nok penger hadde jeg sluttet å jobbe. Liker frihet jeg ❤️❤️❤️

      1. Tusen takk. Ja, kanskje jeg skal sette mer pris på friheten isteden. Frihet til å gjøre akkurat jeg ville. Det er en velsignelse å kunne ha også den friheten.
        Jeg har ikke klatre opp mye heller. Bare gjorde de tingene jeg elsket:)
        Takk for kommentar og klem.

        1. Frihet er gull, sett pris på den du og leve her og nå <3 Det rekker man ikke alltid når man jobber! Jeg elsker friheten mer enn penger egentlig, men må jobbe for å kunne betale regninger. Men jeg jobber ikke hver dag og er LYKKELIG de dagene jeg ikke er på jobb!

    6. Så fint skrevet, og tusen takk for gode ord om meg i innlegget. Setter veldig pris på det! ❤️ Jeg er enig med Heidi i at du er en unik, verdifull og flott kvinne. Og jeg gleder meg til å lese dine blogginnlegg hver gang. Du gir mye av deg selv når du skriver, og det dukker stadig opp skriverier som jeg synes er givende for min egen del. Så artig at navnet ditt betyr “lykke”. Det er jo helt perfekt! ❤️

      Jeg har aldri planlagt å klatre oppover i yrkeslivet, men gått etter hvilke jobber jeg ville ha. Etter hvert har det oppstått behov for mer utdanning, fordi det var jobber jeg ønsket meg. Angrer ikke på noe, hverken utdanning eller jobber, for det har gjort meg til den jeg er i dag. 🙂

    7. Vi er mange som deg, jeg er en av de. Jeg var kokk, og så utdannet jeg meg til folkehelsearbeider, men måtte gi opp. Det var veldig trist og godt, men nå kjenner jeg at det var helt nødvendig. Man mister ikke kunnskapen, og når man kan noe som man ikke bruker til daglig, så kaller man det for taus kunnskap. Det skal man ikke kimse av, det er utrolig når man får brukt for kunnskapen. Ha en god helg ❤️

      1. Takk for at du delte litt av din historie. Og nå inspirerer du oss lesere med kunnskapen din om mat. Herlig! Takk for titten og kommentar:)

    8. Et godt innlegg som jeg tror mange av oss kan kjenne oss igjen i. Det er mulig at det alltid har vært sånn, men det var først når helsa sviktet jeg merket det. At jeg ikke ble inkludert i endringer, endrede rutiner og mye annet. Min bedrift er en IA-bedrift som betyr at de skal ta vare på deg når du blir syk, eller ikke orker å yte like mye som før. Er det sånn? I begynnelsen ja, men nå føler jeg og flere med meg at de egentlig vil at man slutter. Å det er ikke en god følelse. Det er vanskelig å bli hørt og forstått, når man prøver å forklare hvorfor kroppen ikke vil like mye som før…

      1. Det er ikke enkelt når helse svikter og vi ikke kunne gjøre samme jobb som før. Fra å være den som har ansvar og blir redusert til nesten ubrukelig.
        Men jeg fant ut at små ting er like viktige uansett i store sammenheng.
        Takk for din ærlig kommentar 🙂

    9. Om jeg skal kalle yrket mitt et karrierejag vet jeg ikke. Jeg begynte å jobbe med tall/regnskap rett etter Gymnaset. Og har alltid jobbet. Kun hatt 2× 3mnd. permisjon da de 2 eldste ble født og nærmere 1 år da min datter ble født. Nå er jeg 73 år og jobber enda. Dette kan jeg gjøre fordi jeg har god helse og fordi jeg trives med det. Jeg gikk egentlig av med pensjon for 10 år siden, men startet da eget firma. Jeg har tenkt å fortsette så lenge topplokket fungerer.

      1. Der er beundringsverdig det du gjør. Ja, det er helsen som teller. Så lenge man er frisk og trives med jobben, da kan man gjøre det. Jeg skulle ønske jeg er også frisk slik at jeg kan jobbe. Men jeg får gjøre det beste ut av min situasjon. Takk for titten.

    10. Der er beundringsverdig det du gjør. Ja, det er helsen som teller. Så lenge man er frisk og trives med jobben, da kan man gjøre det. Jeg skulle ønske jeg er også frisk slik at jeg kan jobbe. Men jeg får gjøre det beste ut av min situasjon. Takk for titten.

    11. Fint det du skriver, og måten du skriver det på – det betyr noe for noen og er verdifullt 🙂
      Og jeg tenker at alltid ønsker han som skapte oss, å gi oss noe, slik at det har betydning for den vi møter.
      Og midt i denne virkeligheten – Der Er Du.

      For en tid siden kom en syklende ved siden av meg.
      Han lurte på hva jeg drev med
      “Jeg jobber med en ide jeg har fått ovenfra,” svarte jeg.
      “Da har du uante muligheter,” var kommentaren tilbake – Fra han jeg ikke hadde sett før, eller truffet siden.

      Jeg er jobber med en “miljø-oppfinnelse” og ønsker at det jeg holder på med kan være og bli til velsignelse, og gi flere gode arbeidsplasser.
      For litt over et år siden, hadde jeg vært flere måneder uten lønn. Da var det som om Gud sa at nå skal velsignelsene begynne, samme dag ringer en for å bestiller for et stort beløp, – og flere kom rett etterpå.
      Jeg vet at det ikke var tilfeldig. Merker at tid med Herren hver morgen oppmuntrer meg, og er verdifullt.

      Herren velsigne Deg Der Du Er i livet – akkurat Nå!

      1. For en herlig oppmuntring det du deler. Ja, Gud kan gjøre mye mer enn det vi aner. Vi må være vente til den rette tid.
        Takk kjære bror:)

    12. Bra skrevet, Ligaya! Du får helt sikkert en ny karriere som du kommer til å trives i – du er en så flott og spesiell person! Jeg er forsåvidt glad i egen karriere, ja! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg