Mørketiden i ditt liv

Om mørketiden.

Det er fortsatt vinter. Det er mørkt og kaldt. Og mange blir ensom, redd og deprimert i vinterstid. De som bor i et solrikt land, men lever i fattigdommen ville sikkert bytte med oss. Oppleve hvordan det er å ha overflod av mat, sove i en myk seng og bo et i vakkert hus. Å kunne se den hvite snøen osv. Og hvis vi bytter med dem, blir de lykkelige mens vi blir kanskje enda mer deprimerte.

Hvorfor er det slik? Ensomheten rammer mange.

Mitt liv

I hele mitt liv har jeg hatt mange ensomme timer og opplever det nå av og til.

En grunn var at min mann jobbet som sjømann og har vært bortreist mesteparten av de årene vi har vært sammen.  Heldigvis han er nå pensjonist og vi kan være sammen hver dag. Vi har mye å ta igjen. De årene han var om bord.

 En annen grunn av ensomheten  er at familien min på Filippinene er så langt unna.  Er også blitt trist da jeg ble syk og ikke kunne jobbe lenger. Eller når noen som jeg er glad i ble syk. Og blitt veldig trist da en av mine døtre døde. Og da for meg er det godt å kunne komme til Gud. Han  minner meg om jeg er egentlig ikke alene fordi Han er sammen med meg og kan søke trøst hos Ham. Han kan også passe på dem som jeg er glad i. Her eller i himmelen. Og derfor jeg kan legge min  og deres fremtid til Ham og alt ordner seg.

Er du ensom?

Mange av dere opplever også å være ensom.  Dere har kanskje barn som bor langt unna og dem ser dere ikke ofte.  For de unge, kan de savne foreldrene igjen på grunn av skilsmisser eller at foreldrene er ikke i stand til å ta vare på dem. Sykdommen kan gjøre man trist. Eller hvis vi mister noen vi er glad i. Kanske vi ble sviktet av dem vi er glad i? Eller økonomien ikke strekker seg?  Men, kom til Gud. Han er en vi kan stole på. En som både er trøst og glede. En som  kan hjelpe oss i nøden på merkelig og utenkelig vis.

David ba en gang:

Han sa» send ditt lys og din sannhet». Han ba om det. Han trengte det. For Guds lys skal lede han til Guds nærvær. Fordi i Herrens nærvær finner han glede og får han til å synge og spille.

Tenk det!

Til og med kong David ble ensom. Han som hadde alt. Rikdom, makt og godt utseende og hadde mange koner. Men det var ikke nok. Han trengte Gud. Hos Gud fant han den virkelig glede og fikk inspirasjon til å skrive salmer.

Hvorfor det?

Det står i bibelen at Gud er lys. Vi merke det selv når det blir lysere, vi blir gladere og lettere til sinns. Så kom til Gud som er lys, da blir vi i godt humør.

I tillegg så er Gud god. Når vi opplever hans godhet, blir vi takknemlige og vi vil automatisk føle oss bedre.

 Det finnes også hjelp hos Gud. Han kan gi oss mot og styrke.

Livets kilde

Vi kommer til Gud, fordi han er livets kilde. Når vi gjør det, blir vi levende. David har erfart det. Og vi vil oppleve det sommer som vinter uansett alder vi har. Blir kurert av ensomheten særlig i mørketiden. Da er det vi som skal lyse omgivelser rundt oss. Er det ikke herlig å kunne oppmuntre hverandre?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg