Oppmerksomhet / attention

Hei på deg! Hvordan går det med deg her og nå?

Hello to you! How are you doing right now?

Vil du ble meg meg på vandring?

Will you go with me during this walk?

 

OPPMERKSOMHET / ATTENTION

Da vi gikk oss en tur en dag, tok  gruppeledere oss med på oppmerksomhetens vandring.  ( Er på Hysnes Helsefort) Tema var å leve her og nå og hvorfor det er veldig viktig. 

When we went for a walk one day, our group leaders took us on a journey of attention. (I am at Hysnes Helsefort) The topic was to be aware of here and now and why it is very important. 

ULIKE TANKER
Tenk for eksempel hvis vi kjøre bil. Det er mye tanker som kretser i hjernen hos oss av og til at det er en fare hvis vi ikke  konsentrere oss om kjøringen.

Jeg er slik og jeg er “guilty.”Jeg må alltid minne meg om det fordi på vei til jobben, planlegger jeg dagen og på vei hjem, tenker jeg på middagen.

Det ble sagt at hvis lever her og nå kan vi oppleve det som skjer akkurat der og da. Vi får bruke sansene våre. Vi roet oss ned og blir ikke stresset. Ja, spørs hva som skjer i livene våre der og da…tenkte jeg.

DIFFERENT THOUGHTS

Think, for example, if we drive a car. There are a lot of thoughts circulating in our brains from time to time that there is a danger if we do not concentrate on driving. I’m like that and I’m “guilty.” I always have to remind myself of that because on the way to work, I plan the day and on the way home, I think about dinner.

It was said that if we live here and now we can experience what is happening right there and then. We get to use our senses. We calmed down and did not get stressed. But I belived that it depends of what is happening with one’s life at that moment, I thought.

LUKKEDE ØYNE

Mens fuglene kvitret, vinden rusket oss i hårene og solen varmet hudene, fikk vi beskjed om enten å lukke øynene eller fokusere på en ting. Lederen ledet oss hele veien. Vi skal kjenne på pusten. Hvordan er den? Hun gjennomgikk hele kroppsdelene og til og med tankene og følelsene. Hva følte vi?
Da lederen sa at vi skal konsentrere oss om her og nå, fikk jeg nesten tårer i øynene fordi jeg vil helst glemme det vonde følelsene og smertene som jeg har nå for tiden, Men jeg programmerte hjernen min til å se de som var fin akkurat da. Jeg lukket øynene og  valgte å nyte de sekundene og slappet helt av. Programmerte hjernen min at jeg satt i stranden og var på ferie. Kjente på solen som varmet huden og stillheten rundt meg. Og det hjalp.

EYES CLOSED

As the birds chirped, the wind shook our hair and the sun warmed our skins, we were told to either close our eyes or focus on one thing. The leader led us all the way. We must feel the breath, she said. How was it? She went through the whole body parts and even the thoughts and feelings. What did we felt?

When the leader said that we should concentrate on the here and now, I almost got tears in my eyes because I would rather forget the bad feelings and pain I have at the moment. But I programmed my brain to see the things that were nice right then. I closed my eyes and chose to enjoy those seconds and completely relaxed. Programmed my brain that I was sitting on the beach and was on vacation. Felt the sun that warmed my skin and the silence around me. And it helped.

SPØRRERUNDEN
Etterpå da deltakere ble spurt, sa den ene at hun ble stresset med å følge med hva som skulle gjøres etterhvert. Noen andre fikk mer smerter i delene av kroppene som ble nevnt. En som har god hørsel hørte lydene og gjettet hva som foregikk. Båten som kjørt forbi…vi satt at med sjøen. En annen deltaker sa at vi burde egentlig ligge. Så oppmerksomhet vandring kan være både på godt og vondt.

INQUIRY ROUND

Afterwards, when participants were asked, one said that she was stressed about following what was to be done eventually. Someone else had more pain in the parts of the body mentioned. One heard the sounds and guessed what was going on. The boat that drove past … we were beside the sea. Another participant said that we actually should be lying down. So being aware of the moment can be both for better and worse.

 

SORG OG GLEDE
Jeg tenker at det er jo slik  vi menneske er. Det er jo ikke bare glede her i livet. Mye sorg også. Men viktig å lære å takle det på en positiv måte.
Gruppelederen sa at generelt tenker folket mer negative tanker enn positive. Kunsten er vel å snu det andre veien. Forskere har funnet at at vi tenker ca 70 tusen tanker hverdag og mye av det er ikke bra for oss og vi bør ikke legge mye vekt på det som skader oss.
Frykt, hat, selvmedlidenhet, sjalusi, stygge tanker mot andre er jo ikke bra tanker. Vi bør kvitte oss med de. Derimot de motsatte av ordene overfor er tanker som er gode å ha.
I bibelen står det: ” For øvrig, brødre; Alt som er sant, alt som er verd, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verdt å elske, alt som folk taler om, alt som duger og ros verd-gi akt på det! Filipperne 4:8

SORROW AND JOY

I think that’s how we humans are. It’s not just joy in life. Lots of grief too. But it is important to learn to deal with it in a positive way. The group leader said that in general, people think more negative thoughts than positive ones. The trick is to turn it around the other way. Researchers have found that we think about 70 thousand thoughts everyday and much of it is not good for us and we should not put much emphasis on what hurts us.

Fear, hatred, self-pity, jealousy, ugly thoughts towards others are not good thoughts. We should get rid of them. On the other hand, the opposite of the words above are thoughts that are good to have.

The Bible says, “By the way, brethren; all that is true, all that is worth, all that is just, all that is pure, all that is worth loving, all that people talk about, all that is worthwhile and praiseworthy, pay attention to it! Philippians 4: 8

9 kommentarer

Siste innlegg