Provosere noen?

Det er Halloween dit og Halloween dat og det er vel mange som gleder seg til det. Men jeg vet at  det er også flere som ikke er glad i slike feiringer i Norge. Det er mange gamle folk som ikke har glede å få ungene kledd som små djevler besøkende på døren.

Selvfølgelig kan man velge annen drakt enn heksa eller djevelens drakt. I tillegg, det er vel ikke godt for ungene å få så mye godteri. Det eneste som tjener på det er de som selger godteri. Jeg tror for noen er det godt med slike feiringer for å ha noe å glede seg til i mørke tiden. Vinter og kaldt.

Jeg er en personlig kristen og det siste jeg vil  er å pynte huset med alt som hører den onde, selv for artighets skyld. Men hvis andre vil gjøre det fordi de synes det er artig, kan de bare gjøre det. Det er ikke min mening å provosere noen.

Ellers er det nok for meg å besøke dem som har vandret bort og tenne lys. Jeg gjorde i går sammen med mannen min. 

Etterpå dro vi til et sted som heter Uthaug og vandret i moloen. I hvert fall, jeg prøvde selv i halvsvimmel tilstand og utmattet kropp. Sola skinte og det var herlig å få være ute. Vi traff en del kjente og fikk gode samtaler med de som førte til mye latter. Godt for sjela.

Deler bilder derifra:) Jeg prøvde å skrive navnet mitt på bildene, men jeg var ikke fornøyd. Men øvelse gjør mester. 

I dag er det bare regn og jeg har ikke gjort noe annet enn å gjøre øvelser for krystallsyken og tøye musklene og lytte til søndagspreken og spise:)

Feirer du Halloween og hvordan feirer du det?

8 kommentarer
    1. Så mange lekre bilder, Ligaya! Nydelig……! Jeg har kjøpt inn noe godteri, men har foreløpig kun hatt besøk av tre høflige gutter! Ellers ingen halloween-feiring her! 🙂

    2. Så mange fine bilder. Likte veldig godt det med robåten som speilet seg i sjøen.
      Her arrangerer faktisk kirka (tror det er den), Hallo venn kaller de det, et arrangement for at barn ikke skal gå på dørene. Har vært slik i mange år. <3

    3. Flott at vi har troen,
      som alle andre som vil kan få glede av.

      Ingen Halloween-feiring her heller,
      men det minner meg om:

      En gang skrev jeg: Jeg møtte veggen, – men hvor ble den av. (Kan googles)
      Det var den gangen jeg tegnet korset på arket
      og skrev ned “alt det svarte” – en og en ting som plaget meg.
      Det svarte og vonde la jeg fra meg.
      Det var som om Jesus døde på dette korset, for feila min og andres.
      Veggen borte.
      Gleden og freden
      tok over
      inne i meg.
      Det var fantastisk!

    4. Så flotte bilder! Og jeg er enig med deg. Har aldri feirer Halloween med mine barn, det var ikke så vanlig den gangen, heldigvis. Og her er vi ikke hjemme, og ute ved sjøen er det ingen barn som går rundt på dørene. 🙂
      Du er flink til å komme deg ut til tross for smerter m.m. God klem ☺💕

    5. Kjempeflotte og nydelige bilder du har tatt 😊

      Mange i vår generasjon har vokst opp med tradisjonen å gå julebukk i romjulen. Da kler man seg ut, og går fra dør til dør, synger julesanger og får kaker og godterier. Den tradisjonen er borte.

      Respekterer at tradisjonen Halloween har kommet, men det jeg reagerer på er at handelsstanden tjener, og det har blitt bruk og kast. Ser noen unger kler seg ut som andre ting enn djevel og skjeletter. Kostymene er ikke de fineste da. De kan skremme mange. Første gang jeg opplevde å få besøk på døren på Halloween var i 2000 av noen nabounger.

      Stort sett har de ungene som har kommet vært kjempekoselige og hyggelige, og da får de noe godt. Har aldri opplevd at unger har kastet egg eller andre ting. Da er det foreldrene sin feil, for det er foreldrenes plikt til å passe på hvordan de oppfører seg.

      Det at Halloween har kommet inn er en ny og ung tradisjon, og det betyr at samfunnet har forandret seg.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purrr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg