Provoserende ord?

Refleksjon:

Provoserende ord

Tenker du på dine ord før du uttaler det slik at du ikke sårer andre særlig i konfrontasjoner?  Eller er du den type person som liker å provosere med dine ord får å få en debatt. Er du en person som liker å belære andre eller kritisere? Eller en person som liker å oppmuntre og gjøre andre glad?

Hvor mange ganger hadde du blitt såret av andre med deres ord om deg eller til deg eller omvendt?

Når vi er sint, sjansen er stor for at vi spyr giftige ord. Slike ord er farlig. Det kan ødelegge et forhold eller man kan skape fiender resten av livet og som kan vare til neste generasjoner.

En av mine døtre sa det til meg en dag at når jeg er sint eller det er noe som plager meg, må jeg vente med å si noe. Jeg bør tenke grundig først. Og hun har rett.

Snakke med seg selv?

 Og det er ikke bare andre vi sårer med våre ord. Vi kan også ødelegge oss selv med våre egne ord. Så derfor det er også verdt å merke til hvilke ord vi sier til oss selv? Sier vi bare negative ord til oss selv, blir ikke selvtilliten vår bygd opp. Og måten vi snakker smitter andre. Men sier vi positive ting til oss selv, blir vi stryket og oppmuntret av det og sjansen er at vi kan gi positive bivirkninger rundt oss.

 Husk:

Ordets virkninger

Ordene kan såre oss, men de kan også gi liv, lege, trøste, inspirere og motivere. Dette gjelder ord som vi sier til oss selv og andre.

Som regel, kan vi ikke bestemme over hva andre folk sier til oss, men det er vi som kan bestemme hvordan vi skal la ordene ødelegge eller bygge oss. Så håper jeg at vi klarer å styre tankene våre til den rette retningen. Blir vi kritisert, bør vi være obs på om de har grunn til det og prøve isteden å skjerpe oss. Det kan jo hende at de som kritiserer oss er bare misunnelige på oss. Da kan vi være la dem bare det. Det finnes folk som ikke tåler å se at andre lykkes. Og det er deres problem og ikke våre.

 

Dagens ord (Ord: 11:11-14) formidles viktigheten av ens ord særlig de ondes ord for det kan rive ned hele byen. I disse tider…ordene som kommer ut av Putins munn i Russland ødelegger ikke bare for de som bor i Ukraina, men hele verden. Mange folk dør og lider og han bare fortsetter og fortsetter.

Og det sier også at vi bør tie med våre ord når det er nødvendige så vi ikke sårer andre.

Og for at vi skal bli betraktet som pålitelige mennesker, bør vi holde på fortrolige opplysninger.

Mitt problem

Jeg har litt problem med min impulsivitet eller tankeløshet, før oftest snakker jeg først før jeg tenker. Ikke det at jeg har lyst til å såre andre, men min tankeløshet har skapt uheldige situasjoner for meg. Og jeg bør jobbe med dette dårlig uvane.

Det er også veldig viktig å være forsiktige med hvem vi skal velge som våre rådgivere fordi de kan lede oss til forfall eller seier.

 Jeg har lært at hvis jeg skal lykkes med mine ord….da bør jeg bruke Guds ord i mine daglige kommunikasjon med andre muntlig eller skriftlig.

Hva med deg? Tenker på du hvordan du ordlegger deg

 

 

10 kommentarer
    1. Godt skrevet! Jeg likte ordspråk nummer 12 spesielt godt. Jo, jeg tenker ofte på hvordan jeg ordlegger meg, men kan også være impulsiv, tulle mye, og noen ganger “bommer” jeg.

    2. Du har så inderlig rett..Ord bereder veien for kommende gjerninger, det er gnister som tenner kommende bål…man må vokte på hvert ord. PS. dette var Franz Kafka sine kloke ord 😉

    3. Haha.. enkelte snakker rett fra levra.. jeg har ofte tenkt at det kan være lurt at orda tar en tur innom en tilkoblet hjerne før de slippes laus 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg